نوشتن عنوان های جذاب برای تبلیغات

adboon-49

تبلیغات

عنوان، مهم‌ترین عامل نوشته، تبلیغاتی هست- البرت لاسکر، پدر تبلیغات مدرن گفت: «عنوان 90 درصد تأثیر یک آگهی محسوب می‌شود-»

وقتی شما متن تبلیغات چاپی را می‌نویسید،  زیادتر اوقات  تفاوت های بزرگ در عنوان نهفته هست- یک عنوان می‌تواند توجه 15 درصد خوانندگان را به خویش جلب کند و عنوان دیگری، 25 درصد تا 30 درصد و حتی 50 درصد- به عنوان‌های زیر توجه کنید:

تبلیغات چاپی

1-نصف قیمت

2-یکی بخرید، یکی مجانی ببرید

3- 50 درصد تخفیف

مفهوم هر سه‌ی آن‌ها یکسان هست- اما شماره‌ی دو نتیجه‌ی بهتری از آن دو مورد دیگر دارد- عوامل زیادی در تأثیر عنوان شما نقش دارند:

تعداد واژه‌ها، تعداد سطرهایی که عنوان در آن‌ها به چاپ رسیده، .اندازه‌ی حروف و استفاده از بازی با کلمات-.

یک عنوان موفق باید توجه متقاضی احتمالی را جلب کند، در او علاقه‌ای برانگیزد و درنهایت او را وادار به خرید کند-.

نگارش عنوان یک علم هست- به قول جان کاپلز، عنوان شما دلیل موفقیت یا شکستتان می‌شود-.

مناسب تبلیغات شما

در این مقاله ما به چک 8 عنوانی که می‌توانند به نتیجه‌های برتری دست یابند، اشاره می‌کنیم و بعد فهرستی از کلمه ها«معجزه آسا» را در تبلیغات ارائه می‌کنیم و عنوان‌های طولانی و کوتاه و اینکه کدام یک مناسب تبلیغات شماست مورد بحث قرار می‌دهیم-

آگهی‌ها

بیشتر آگهی‌ها دارای عنوانی هستند و  زیادتر اوقات  در رأس آگهی در روزنامه ها و مجله ها و هفته نامه ها دیده می‌شوند- در بیلبوردها، عنوان تبلیغ با تصویر همراه هست و آن را تقویت می‌کند- نیز یک عنوان می‌تواند منتهی به آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی گردد-

تلویزیون

از شروع کار عصاره‌ی پیامتان را ارائه کنید تا تماشاچیان علاقه‌مند شوند- در عصری که تماشاچی پیوسته کانال ها را عوض می‌کند، شما فقط چند دقیقه فرصت دارید تا مؤثر واقع شوید- اگر نتوانید علاقه‌ی تماشاچی را به سرعت و با قدرت برانگیزید، بازی شما از ابتدا محکوم به باخت هست-

رادیو

رادیو رسانه‌ای خودمانی و شخصی هست و به شما اجازه می‌دهد به اشخاص نزدیک شوید- این رسانه‌ای هست که با توده‌ی مردم با روشی مستقیم و فوری در ارتباط هست-

بیلبورد

برای جلب‌توجه یک عابر یا یک راننده، تنها روی یک مضمون تمرکز کنید و آن را با تمام جزئیات شرح دهید- اصل پیامتان را ارائه کنید و بقیه را فراموش کنید-

بهترین حالت آن استفاده از تنها یک کلمه و یک تصویر هست- هر چقدر عنوانتان کوتاه تر باشد، احتمال خوانده شدن آن زیادتر خواهد بود- سریع و مؤثر باشید: آگهی‌های طولانی و فنی مناسب بیلبورد نیستند و رانندگان عصبی آن‌ها را نادیده می‌گیرند- شما زمان کوتاهی برای جلب‌توجه آنان فرصت دارید-

مجلل، روزنامه و هفته نامه

وقتی آگهی‌تان را در روزنامه ها و مجله ها چاپ می‌کنید، شرایط کاملاً متفاوت می‌شوند- عنوان‌های کوتاه بهتر می‌فروشند و  زیادتر اوقات  به مصرف‌کننده قول بهره‌ای را می‌دهند-

شبکه‌ی ماهواره‌ای

تبلیغات خویش را متمرکز سازید- مشتریان مورد هدفتان چه کسانی هستند؟ آنان چه سایت هایی را بازدید می‌کنند؟ تبلیغات خویش را بر اساس روز و ساعتی که به نمایش در خواهد آمد، تنظیم کنید- اگر می‌خواهید با جامعه با جامعه‌ی تجاری در تماس باشید، فضای ساعت 6 تا 9 صبح را خریداری کنید- آموزش کودکان باید از ساعت 2 تا 6 بعدازظهر انجام گیرد- این ها ساعاتی هستند که هر گروهی به احتمال زیاد با سایت شما روبه رو خواهند شد-

کلوین کولیج تبلیغات را به عنوان جان یک تجارت

تبلیغات را به عنوان جان یک تجارت مطرح می‌کند- نیز از نظر او تقاضای جمعی، تقریباً بطور تمام و کمال بخاطر توسعه تبلیغات به وجود آمده هست-

عنوان‌های بهتر از متوسط

هشت نوع تبلیغاتی به نتیجه‌های برتری منتهی می‌شوند:

1-عنوانی که قول بهره‌ای را به متقاضی می‌دهد-

این‌گونه عنوان‌ها عالی ترین فروش را در بر می‌گیرند- مردم همواره خواهان خرید محصولاتی هستند که به آسانی مورد استفاده قرار گیرد، مصرف انرژی اندکی داشته باشد و جایگاه اجتماعی آنان را تقویت کند-

تبلیغات مؤثر

مصرف‌کنندگان اتومبیل نمی‌خرند، آنان سرعت، امنیت یا جایگاه اجتماعی را می‌خرند- تولیدکنندگان لوازم آرایشی، کرم های حاوی آب و چربی را نمی‌فروشند، آنان زیبایی، وسوسه و جوانی را می‌فروشند و شما به هیچ عنوان نباید این را فراموش کنید-

تبلیغات مؤثر بر اساس وعده‌ای ضمنی و جایگاهی روشن قرار می‌گیرد-  یک مرتبه ساموئل جانسون گفت:

«وعده، وعده‌ای بزرگ، روح تبلیغات هست-»

کالوین کلاین، عطر نمی‌فروشد، وسوسه می‌فروشد-همواره از مضامین مثبت استفاده کنید و به هیچ عنوان به خوانندگانتان این احساس را نبخشد که اشتباه می‌کنند- به هیچ عنوان آنان را آزرده نسازید، به هیچ عنوان آنان را آزرده نسازید، به هیچ عنوان آنان را سرزنش نکنید- آگهی‌هایی که در مخاطبان ترس را خلق می‌کنند،  زیادتر اوقات  به نتیجه‌ای نمی‌رسند- برای وادار کردن مردم به مسواک زدن دندان‌هایشان، روش های بهتری از نشان دادن تصویر دندان‌هایی کثیف و کرم‌خورده وجود دارد-

فروش محصول

موسسه‌ی «استارچ» اظهار داشته هست که آگهی‌هایی با عنوان مثبت، مؤثرتر از حالات معکوس آن بوده و 50 درصد از مخاطبان به آن توجه کرده‌اند-

همیشه فروش محصولی که جانب خوب آن نشان داده می‌شود، نسبت به محصولی که جانب بد آن به نمایش در می‌آید، آسان‌تر است، به جز در آگهی‌های دارو، شوینده ها، بیمه و سرویس مالی- مردم به دنبال سود هستند، نه تنبیه-

تبلیغ

چند سال بیشتر، «ژیلت» به تبلیغ شامپویی برای موهای چرب پرداخت- نام این محصول «فقط برای موهای چرب» بود- جای تعجبی نیست که این محصول به زودی از روی قفسه‌ی فروشگاه ها ناپدید شد- مردم مایل به خرید محصولی نبودند که آنان را به یاد مو های چربیشان می‌انداخت- «ژیلت» خیلی زود درس خویش را آموخت و به زودی تیغ یکبار مصرف را با عنوان «خبر خوش» به بازار فرستاد-

تبلیغات

بعضی از تبلیغات وعده‌ی منافع متعددی را می‌دهند – اغلب بیش از سه وعده – این یک اشتباه هست- شما ذهن خواننده را با وعده‌ی منافع زیاد سرگردان می‌کنید- آگهی‌هایی که عالی ترین نتیجه ها را کسب می‌کنند، تمام انرژی خویش را بر وعده‌ی خاصی متمرکز می‌سازند-

چه نوع تبلیغاتی

گاهی دشوار هست تعیین کنیم که چه نوع تبلیغاتی توجه مصرف‌کننده را جلب می‌کند- جهتنمونه پوشک بچه را در نظر بگیرید- «پمپرز» در تبلیغ پوشک های یکبار مصرف خویش بر عملی بودن آن تأکید می‌کند- این نکته‌ی خوبی بود، اما استقبال مصرف‌کنندگان متوسط بود- پس «پمپرز» بر این نکته تمرکز بشود که این پوشک کودک شما را خشک و خوشحال نگه می‌دارد و مقدار فروش بالا رفت- روسر ریورز، ادعا می‌کرد که یک آگهی خوب تنها از یک دستور فروش منحصربه‌فرد تبعیت خواهد گردد- «هر تبلیغاتی باید به هر خواننده‌ای بگوید، «این محصول را بخر و از این امتیاز استفاده کن-» این باید پیشنهادی باشد که رقبا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به مصرف‌کننده ارائه کنند-»

تبلیغات وسیع

همواره مطمئن شوید که وعده هایتان باورکردنی‌اند و مبالغه نمی‌کنید-

اگر رضایت متقاضی از مصرف محصولتان کمتر از مقدار انتظارش باشد، آنان احتمالاً این محصول این محصول را دوباره نمی‌خرند-

«پیرادیجی» دست به تبلیغات زیاد وسیعی زد که به سرعت 860-000 متقاضی را به خویش جلب گردد- اما یک مسئله وجود داشت: عالی ترین تکنولوژی توسط «آمریکا آنلاین» ارائه می‌شد که در آن زمان 181-000 متقاضی داشت- طول چهار سال، همه چیز عوض شد- «پیرادیجی» برای نجات زندگی‌اش می‌جنگید و «آمریکا آنلاین» 8 میلیون کاربر داشت-

تبلیغات

اطلاعات ساده و کوتاه

  • وعده هایی که می‌فروشند
  • زیبایی، لاغری، جذابیت، جاذبه‌ی جنسی، فریبندگی
  • جوانی، عشق، شور و حرارت
  • سلامتی، عمر طولانی، قدرت، مردانگی، جسارت
  • رهایی از درد عاطفی یا جسمانی
  • تمیزی، تازگی، طبیعی بودن
  • قیمت خوب، کیفیت، ذخیره‌ی پول
  • امنیت، حمایت
  • امروزی شدن، پیشرفت، احیاء
  • شادی، لذت، سرگرمی
  • ارزش غذایی، سلیقه خوب

چیزی که در تبلیغات میگوید مهمتر از نحوه بیان

شرکت تبلیغاتی

دیوید آگیلوی

2- عنوان‌هایی که توصیه های عملی ارائه می‌کنند-

چنین عنوان‌هایی به نتیجه‌های عالی دست می‌یابند- مردم شیفته‌ی تبلیغاتی هستند که به آنان انجام کاری را آموزش می‌دهند-

  • چگونه ثروتمند شوید
  • چگونه دوستانی بیابید
  • چگونه عاشق شوید
  • چگونه وزنتان را کاهش دهید

شرکت تبلیغاتی

مردم خواندن پیام هایی را که حاوی اطلاعات مفیدند، ترجیح می‌دهند- دیوید الیگوی افسانه‌ای گفت که پیام های عملی  زیادتر اوقات  70 در صد بیش از آگهی‌هایی که فاقد آن‌ها هستند، خواننده دارند-

پژوهش موسسه‌ی براک / البرت/ بکر، نشان می‌دهد که مردم وقتی حق انتخاب در خواندن انواع متفاوت پیام ها را دارند، آن‌هایی را که دارای اطلاعات مفیدند، ترجیح می‌دهند-

خلاقیت تبلیغاتی

وقتی کمپانی «شل» شروع به دادن اطلاعات مفیدی به مصرف‌کنندگان کرد، (چطور در مصرف گاز صرفه جویی کنید، چطور از اتومبیلتان خوب  نگهداری کنید، چطور لاستیک‌های اتومبیلتان را محافظت کنید- غیره)، با موفقیت چشمگیری روبه رو شد- در سه سال نخست، 600 میلیون جزوه توزیع شد و شهرت کمپانی زیادتر کردن یافت-

عنوان‌هایی که کنجکاوی را بر می‌انگیزند، نتیجه‌هایی بالاتر از متوسط کسب می‌کنند-

خلاقیت بدون استراتژی را هنر مینامند- خلاقیت با استراتژی را تبلیغات گویند-

جف آی ریچاردز

3- عنوان‌هایی که چیز تازه‌ای اعلام می‌کنند-

پژوهشگر رفتاری، دانیل برلین گفت که انسان انگیزه های تازه را بر انگیزه های آشنا ترجیح می‌دهد-

در صنعت شامپوسازی، 90 درصد مصرف‌کنندگان هر سال یک نوع شامپو را آزمایش می‌کنند- دوره‌ی عمر یک عطر 18 ماه هست-

روش های تازه‌ای برای استفاده از محصولتان بیابید، تا مقدار فروش را بالا ببرید- فروش جوش شیرین «آرم اند همبر» در یک دهه، از 15-6 میلیون به 150 میلیون دلار زیادتر کردن یافت- این کمپانی چنین ترقی غیر معمولی را مدیون آن هست که اعلام کرده از جوش شیرین برای رفع بوی بد یخچال ها استفاده کنید- تعداد زنان خانه داری که در فوریه‌ی سال 1972 این محصول را خریداری کردند، از 1% به 57 درصد این محصول را به عنوان خمیردندان و دفع‌کننده‌ی بوی بد سگ توصیه گردد-

اگر می‌خواهید فروش یک محصول هیجان انگیز را زیادتر کردن دهید، سعی کنید راهی برای تجدید فرمول آن پیدا کنید- سازمان اطلاعات بازاریابی کنید راهی برای تجدید فرمول آن پیدا کنید- سازمان اطلاعات بازاریابی می‌گوید که 77 درصد محصولات جدیدی که در سال 1995، روی قفسه‌ی سوپر مارکت ها و داروخانه ها ظاهر شده اند، قالب، فرمول و یا نوع بسته بندی جدیدی را اختیار کرده‌اند

برای معرفی یک صابون جدید به‌طور متوسط 100 میلیون دلار هزینه مورد نیاز هست- یک سیگار جدید به سه برابر هزینه‌ی فوق نیاز دارد- از 100 نوع محصول بازار 90 درصد آن‌ها موفق نمی‌شوند و فقط 1 محصول از هر 100 محصول موفق می‌شود- در قسمت دارویی، این مقدار به نسبت 1 در 1000 هست- نمونه هایی از عدم موفقیت، پیتزای سبک «هات پیتزا»، کوکاکولای جدید، «پپسی کریستال» و سیگار بدون دود «پری می یر» می‌باشند-

براساس نظریه های کوین کلنسی و رابرت شالمن، محصولات جدید به پنج دلیل موفق نمی‌شوند- نخست، به دلیل عدم هدف گیری روشن و راهکار موضع گیری مناسب- از هر سه محصول، یکی از آن‌ها در این تله می‌افتد- دوم، عدم رضایت مصرف‌کننده از محصول یا سرویس و یا نارسایی در ارضای انتظارات مصرف‌کننده و مقابله با رقبا- سوم، ناکافی بودن اطلاعات در مورد محصول تازه که ناشی از تبلیغات ضعیف هست (20 درصد چنین شکست هایی)- دلایل چهارم و پنجم ناکافی بودن توزیع و ارتقای محصول هست (10 درصد)-

 

روش اعلام یک محصول  یا سرویس جدید

  • اطلاعات جدید
  • فکر جدید
  • فرمول جدید
  • بسته بندی جدید
  • یک تبلیغات خوب،

بسیار چیزهای کوچک که به واسطه تبلیغات صحیح، بزرگ شدند-

4- عنوان‌هایی که مشتریان بالقوه را به‌طور مستقیم وادار به خرید می‌کند-

این‌گونه  عنوان ها  نتیجه‌هایی بالاتر از متوسط کسب می‌کنند- کلودهاپکینز، پدر تبلیغات می‌گوید: «یک عنوان به قصد درود گفتن به مشتریانی هست که شما دوست دارید به چنگ آورید- درست مثل پادویی که در هتل خدمت می‌کند و مستر جونز را خبر می‌کند که شخصی به او زنگ زده هست-»

شما مجبورید بیرون بروید و مشتریانتان را در جنگل تبلیغات امروزی به چنگ بیاورید- اِستن رَپ و تام کالینز، می‌گویند: «ناکامی در تجسم مشتریانی که قصد دارید به چنگ آورید و استفاده از امتیاز هایی که پیشنهاد می‌کنید متقاضی با ورق زدن آن‌ها را می‌بیند، بزرگترین و بی ثمرترین اشتباه در تبلیغات چاپی امروز هست-»

همچنین ثابت شده هست تبلیغاتی که  تیم  خاصی را هدف قرار می‌دهند زیادتر از آن‌هایی که توده‌ی مردم را در نظر می‌گیرند، مؤثرند-

بهتر هست مخاطبان خویش را به وضوح برگزینید- از کلماتی مانند «ریزش مو» در عنوان خویش استفاده کنید، تا توجه مردانی را که در حال طاس شدن هستند، به خویش جلب کنید-

کیت کیمبال می‌گوید: «یک تبلیغات خوب، وعده‌ای باور کردنی به مخاطبان مناسب است»- به همین دلیل کمپانی های معتبر ترجیح می‌دهند که پیام خویش را به  تیم  محدودی از بازار اختصاص دهند-

تبلیغات بزرگ

کمپانی اتومبیل «جی اِم» تبلیغات بزرگی در سال 2003 به روش انداخت که مخاطبان آن قصد خرید اتومبیلی از جی اِم را نداشتند- این آگهی به پیشرفت هایی اشاره می‌کرد که در چهار سال قدیم در وسایل نقلیه‌ی این شرکت اتفاق افتاده بود-

5-عناوینی که گواه مصرف‌کنندگان را شامل می‌شوند-

چنین عناوینی  زیادتر اوقات  نتیجه‌ی بهتر از متوسط دارند- مطمئن شوید که در دو طرف گواهی شاهد، علامت نقل قول بگذارید و از زبان محاوره‌ای استفاده کنید-

تبلیغات هنر متقاعد کردن مردم برای خرج کردن پول هایشان برای چیزی که نیازی به آنها ندارند-

ویل راجرز

6- عناوینی که تخفیف را اعلام می‌کنند-

تخفیف

این یکی از عالی ترین متد هایی هست که مصرف‌کننده را به خویش جذب می‌کند؛ کسانی که همواره می‌خواهند صرفه جویی کنند- قیمت همیشه کلیدی به بازار خوب هست-

مطمئن شوید که در اعلام تخفیفتان ارقام درست را می‌نویسید- فهرست وزن، درصد، دوام، پول صرفه جویی شده، ارقام و تاریخ خاص را تهیه کنید، با این عمل اعتبار بیشتری کسب می‌کنید-

کلماتی که مؤثرند

ویلیام استرانک و، ای-بی-وایت گفته‌اند:

«مطمئن‌ترین متد برانگیختن و نگه داشتن توجه خواننده، نگارش نوشته‌ای تعریف شده، محکم و حاوی جزئیات هست-»

عناوین تبلیغاتی

7- عناوینی که کنجکاوی را بر می‌انگیزد-

پرسش ها و جملات نا تمام  زیادتر اوقات  زیاد مؤثرند-

در هر حال، در این جا خطری وجود دارد- شما تلاش می‌کنید که با پرسشی خوانندگان را در دام بیفکنید- تنها جلب‌توجه آنان کافی نیست- باید مضمونی را انتقال دهید یا خواننده را برای وعده‌ای آماده کنید، مثل یک جایزه، یا چیزی تازه- شما باید خواننده را هر چه زیادتر پذیرا سازید-     مشتری     باید رابطه‌ای میان عنوان و نوشته ایجاد کند- اگر این رابطه ایجاد نشود، محکوم به شکستید-

8-عناوینی که اصطلاحات محبوب را به کار می‌گیرند-

معمولاً متخصصان توصیه می‌کنند که از نثر پیچیده و واژه‌هایی که داری مفاهیم دوگانه‌اند، بر حذر باشید- پی یر مارتینیو از شیکاگو تریبون، نوشته است:

«خوانندگانی که در کنار فیلم های سبک، کتاب های کمدی و صفحات ورزشی بزرگ شده اند، قدرت انطباق با نوشته های حرفه ای را ندارند-»

وقتی از جیمز کلاول، نویسنده ی معروف رمز موفقیتش را پرسیدند، گفت: «قرار دادن عمل پیش از بازی کلمات-»

دلیل خوبی وجود دارد کمه باور کنیم  زیادتر اوقات  این قانون مؤثر است، اما کمپانی «رولن» نشان داده هست که بازی با کلمه ها مؤثر واقع می‌شوند-

کلمه های معجزه آسا تبلیغاتی

در تبلیغات، نه تنها باید توجه زیادی به آنچه که می‌گویید، بکنید، بلکه چگونگی بیان آنان نیز اهمیت دارد-  بعضی  از واژه‌ها در فروش محصول زیاد مؤثرند- آن عبارت‌اند از:

1-کلماتی که کنجکاوی را بر می‌انگیزند-

معمای معجزه‌ی جادویی، اسرارآمیز، رمز و راز، شگفت‌انگیز، حقیقت، تجربه‌ی واقعی زندگی، اعتماد به نفس، اعتراف، مسحورکننده-

کلمه های معجزه آسا تبلیغاتی

2-کلماتی با مفهوم ضمنی عشق

شب، عشق، قلب، میل، عزیز، گل، بوسه، رؤیا، وسوسه-

3- کلماتی که میل به حفاظت و حمایت را بر می‌انگیزند-

جوانتر شدن، زندگی، مرگ، ترس، جنگ، ماجرا، خیانت، پیشرفت، آزادی، جوانی، زیبایی، امنیت-

4- کلماتی که در لحظه های کلیدی زندگی نفوذ می‌کنند-

کودک، نوزاد، نامزد، نامزدی، زنانه، همسر، شوهر، دوست، پدر، مادر، مردم-

5- کلمه هایی که پاسخگوی خواسته‌ای هستند-

شادی، شانس خوب، تازه، خاص، جذاب، اختراع، راحت، سرگرم کننده، آسان-

6- کلماتی که میل به برتری را برمی‌انگیزند-

پول، طلا، دلار، ثروت، موفقیت، قدرت، پیشرفت، افتخار، میلیونر-

7- کلماتی که توصیه های عملی را ارائه می‌کنند-

چرا، چطور، این جا، وسیله، شالوده، صحنه، ابداع، عامل، درس، عقیده، دلیل، روش، کیفیت، کلید، راهکار-

8- کلماتی که مبین تازگی‌اند-

تازه، کشف، امروز، آخرین، اهمیت، فوری، به زودی، پیشرفت، بازگشت به مدرسه-

تبلیغ خلاقانه برای جلوگیری از نوشیدن الکل هنگام رانندگی | برزیل

متن تبلیغاتی

نتیجه‌گیری!

در تبعیت از روشی مدرن نادرست،  بعضی  از نویسندگان تبلیغات از عنوان استفاده نمی‌کنند و با این کار قادر به درک این مطلب مهم نیستند که خوانندگان توسط آگهی‌های یک روزنامه‌ی رایج بمباران می‌شوند- مصرف‌کنندگان بر اساس عنوان‌ها، تصمیم به خواندن آگهی می‌گیرند- اگر شما از عنوان استفاده نکنید، احتمال اندکی وجود دارد که آگهی‌تان خوانده گردد- یکبار یک مجمع تبلیغاتی گفت: «یک عنوان مهم‌ترین عامل یک نوشته‌ی تبلیغاتی هست-» پژوهش دیگری نیز اعلام کرده است: «خواندن عنوان موجب می‌شود که خواندن متن تبلیغاتی شش تا هفت برابر زیادتر کردن یابد-»

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست