تبلیغات چیست؟

لازم هست که قبل از مفهوم تبلیغات خلاقانه با مفهوم تبلیغات آشنا شویم- به فعالیت‌هایی ارتباطی برای انتشار ویژگی‌های یک محصول با انگیزه فروش محصول یا خدماتی خاص به مشتریان تبلیغات گفته می‌شود-

تبلیغات

یکی از قدیمی‌ترین اشکال بازاریابی هست که تلاش می‌کند بر عملکرد     مشتری     هدف در خرید، فروش یا انجام فعالیت خاص تاثیر بگذارد- این فعالیت به دنبال جلب توجه یا علاقه بیننده هست و در پی آن هست که با او تعامل برقرار کند-

پیام تبلیغاتی یا تبلیغات خلاقانه می‌تواند خاص باشد یا برای     مشتری     عام ارائه شده باشد-

امروزه فرم‌های جدیدی از انواع بازاریابی و تبلیغات شکل گرفته‌اند- اشکالی مانند بازاریابی ایمیلی، تبلیغات ویروسی یا تبلیغات از طریق موتورهای جستجو- درست از وقتی که اینترنت به ابزاری عادی در دست کاربران تبدیل شد، تبلیغات فرم‌های متفاوتی به خویش گرفت- تبلیغات سنتی و دیجیتال-

معمولا هر تبلیغات یک پیام دارد که کاملا برای محصول موردنظر شخصی‌سازی شده هست- پیام‌های تبلیغاتی می‌توانند به نسبت به انتخاب پیام‌دهنده در روزنامه‌ها، بنرهای شهری، شبکه‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو قرار بگیرند-

تبلیغات تجاری

زیادتر اوقات  به دنبال تولید زیادتر و مصرف زیادتر محصولات یا سرویس آن‌ها از طریق توسعه نام تجاری تبلیغ‌دهنده هستند-

آن‌ها به دنبال این هستند که نام تجاری خویش را در ذهن مصرف کننده حک کنند- درنتیجه مشتریان وفادار پیدا خواهند بشود و  قسمتی زیادی از فروششان تضمین خواهد شد-

تبلیغات در طول تاریخ

تبلیغات در طول تاریخ چند نقطه عطف بزرگ را تجربه کرده هست-  یک مرتبه در سال‌های میانی دهه چهل قرن پانزدم و اختراع ماشین چاپ و دفعه بعد اختراع تلویزیون و سرانجام در دسترس قرار گرفتن شبکه جهانی اینترنت

اما   میشود   ریشه‌های تبلیغات را از دوره مصر باستان پیدا و جستجو گردد- در حکاکی‌هایی که در مصر باستان پیدا شده‌اند، آثار تبلیغات کاملا مشهود بوده هست-

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در تغییر شکل تبلیغات،

انقلابی هست که اختراع تلویزیون ایجاد گردد- به گفته محققان و کارشناسان، اختراع تلویزیون حتی بر نحوه رفتار مصرف‌کنندگان هم تاثیر زیادی گذاشته هست-

در روزهایی که میان جوامع هنوز نامی از اینترنت نبود، مهم‌ترین منبع سرگرمی و اطلاع‌رسانی به افراد، رادیو و تلویزیون‌ها و بیلبوردها بودند- کارشناسان به این دوره، دوره طلایی تبلیغات می‌گویند-

اولین تبلیغ تلویزیونی

در سال ۱۹۴۱در ایالات متحده آمریکا به نمایش درآمد- این تبلیغات درست قبل از یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های مردم آمریکا نشان داده شد-

مسابقات بسکتبال NBA، بازی بین بروکلین داجرز و فیلادلفیا فیلیز، تماشاگران شاهد نمایش تبلیغات ساعت‌های بولوا بودند- می‌توانیم لحظه پیدایش شکل رسمی تبلیغات را همین نقطه تاریخی بدانیم-

در سال‌های دهه چهل و پنجاه، تبلیغات یکی از بخش‌های مهم جامعه و رسانه محسوب می‌شد- علی‌رغم اینکه دهه ۵۰، برای آمریکا به یکی از دهه‌های پرفراز و نشیبی به‌حساب می‌آید، عنصر تبلیغات بر مصرف‌گرایی بینندگان و مخاطبان تاثیر زیادی گذاشته بود و مصرف به‌صورت جدی در آن‌ها زیادتر کردن پیدا گردد-

سازندگان تبلیغات تلویزیونی

به ورود چهره‌ها در تبلیغات روی آوردند و پای بازیگران، ورزشکاران و اشخاص معروف و محبوب به عرصه تبلیغات باز شد-

مانند هر پدیده دیگری، تبلیغات پس از گذشت دهه‌ها، دچار تحولات اساسی در فرم و محتوا شد- کارگردانان و طراحان تبلیغاتی به‌جای تاثیرگذاری صرف روی ذهنیت مصرف‌کننده، روی ساخت اجتماع و ایجاد هویت  علامت تجاری روی آوردند-

تبلیغات، علی‌الخصوص تبلیغات خلاقانه برای آنکه تاثیر مناسبی روی     مشتری     داشته باشد باید از تمام اجزاء استفاده کند- اصولا تبلیغات از پنج جز اصلی تشکیل شده هست که همگی در انتقال پیام به     مشتری     نقشی اساسی دارند:

المان‌های بصری

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین جز هر تبلیغات، المان بصری هست- تبلیغات اثرگذار، تبلیغی هست که بتواند تاثیر بصری مناسبی بر     مشتری     بگذارد- اولین گیرنده حسی ما در برخورد با تبلیغات بینایی و گیرنده‌ بصری ما هست- طراحان تبلیغات، باید اولین نکته‌ای که درنظر می‌گیرند تاثیر بصری مناسب آن بر بیننده باشد-

تصاویر، رنگ‌ها، اندازه، شکل، جنس، عمق، ضخامت

و… همگی می‌توانند در تاثیرگذاری و رسایی پیام نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند- پیام تبلیغات باید با المان بصری آن تناسب محتوایی داشته باشد- از رنگی که به عنوان رنگ غالب در انتقال پیام استفاده می‌کنید تا اشخاصی که آن را اجرا می‌کنند-

مثلا فکر کنید قرار هست برای شامپویی خاص، تیزری تبلیغاتی بسازید- به نظرتان شخصی که کم‌مو هست یا اصلا مو ندارد، می‌تواند در این تیزر حاضر بشود و برای شامپوی موردنظر تبلیغات کند؟ این مسئله ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین مثالی بود که می‌شد درباب اهمیت عناصر بصری در تبلیغات بیان گردد-

ادبیات قدرتمند با قابلیت ماندگاری در ذهن

کلماتی که برای یک تبلیغات استفاده می‌شوند، یکی از قدرتمندترین عناصر در تبلیغات به‌حساب می‌آیند- علاوه بر محتوای بصری که می‌توانند انتقال دهنده مهمی در تبلیغات به‌حساب بیایند، این کلمه هاهستند که می‌توانند به عالی ترین شکل ممکن  با     مشتری     ارتباط برقرار کنند و توجه او را به موضوع محوری پیام جلب کنند-

استفاده از ادبیات مناسب که با     مشتری     هدف تناسب داشته باشد می‌تواند به طراحان پیام‌های تجاری کمک کند تا مستقیما ذهن     مشتری     را تحت تاثیر قرار دهند-

گاهی متن یک تبلیغات آنقدر گیرا هست

که می‌تواند تا انتهای پیام، بیننده را میخکوب کند- جلب توجه     مشتری     و به فکر انداختن او اولین قدم برای جذب او هست-

کلماتی که در طراحی تبلیغات تجاری استفاده می‌شوند باید با لحن اثرگذار و مناسبی بیان شوند- لحن درست که به خوبی طنین‌انداز بشود با همکاری کلماتی که به درستی انتخاب شده‌اند، درصد بالایی از کار شما را تکمیل خواهند گردد-

به همین دلیل هست که بسیاری از پیام‌های تبلیغاتی، مخصوصا پیام‌هایی که از رسانه‌های جمعی پراکندن می‌شوند به طور آهنگین ساخته می‌شوند تا ریتم آن‌ها در ذهن     مشتری     باقی بماند-

قرار گرفتن تبلیغات در مکان مناسب خود

آنچه در این مطلب می خوانید

، یکی دیگر از عناصر حیاتی تبلیغات، مخصوصا تبلیغات خلاقانه هست- اینکه کدام رسانه را برای انتشار کدام تبلیغات انتخاب می‌کنید، می‌تواند تاثیر زیادی در بازدهی تبلیغات داشته باشد-

بستر انتشار تبلیغات و تناسب آن با     مشتری

هدف می‌تواند به دیده شدن و به دست آوردن واکنش کمک کند- برعکس، نمی‌توان از تبلیغاتی که بستر انتشار آن چندان مورد توجه     مشتری     هدف نیست انتظار تاثیرگذاری داشت-

فرض کنید قرار هست تبلیغی برای مشاغل خانگی فعال در پخت و پز طراحی کنید- حتی اگر همه المان‌های قبلی را به درستی رعایت کرده باشید، آیا انتشار این تبلیغات در محیط‌های بین شهری و جاده‌ها می‌تواند گزینه‌ای منطقی باشد؟

زمان بندی مناسب

المان دیگری که در تاثیرگذاری تبلیغات خلاقانه

بر     مشتری     اهمیت دارد، زمان‌بندی مناسب و وقت‌شناسی طراح در برنامه‌ریزی برای تبلیغات هست-

این مسئله خصوصا در تبلیغات تلویزیونی

طرح می‌شود- حتما می‌دانید که نرخ و تعرفه تبلیغات در ساعت‌های متفاوت و حتی قبل و بعد از برنامه‌های متفاوت متفاوت هست- دلیل این مسئله تفاوت در جمعیت مخاطبان هدف و توجه آن‌ها نسبت به ساعت‌ها و نیز برنامه‌های متفاوت هست-

طراحان تیزرهای تبلیغاتی نیز می‌دانند که مثلا اوقات صبحگاهی زمان مناسب‌تری برای پراکندن تبلیغاتی هست که مخاطبین هدف آن‌ها را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند-

طراح تبلیغاتی

این مسئله نکته مهمی هست که هر طراح تبلیغاتی باید به خوبی به آن واقف باشد و بداند که بنا بر مخاطبین هدف، تبلیغات در چه بستری و چه وقتی منتشر بشود تا بیشترین واکنش و بازدهی را درپی داشته باشد-

فراخوان برای عمل

یکی دیگر از مهم‌ترین اجزا تبلیغات

فراخوانی به عمل که معادل اصطلاح call to action است، یکی دیگر از مهم‌ترین اجزا تبلیغات را تشکیل می‌دهد- متاسفانه بسیاری از طراحان تبلیغاتی از این جز حیاتی غفلت می‌کنند-

فراخوانی به معنای ارائه توضیحات درباره راه‌های دسترسی متقاضی بالقوه به شما هست- نداشتن CTA مانند این هست که شما فیلمی بدون پایان و نتیجه‌گیری بسازید-

تبلیغات بدون فراخوانی به عمل

البته بگذریم که این روزها همه فیلم‌های سینمایی منتقد پسند بدون پایان هستند! احتمالامنتقدین فیلم‌های بدون پایان را دوست داشته باشند اما مشتریان بالقوه شما اصلا از تبلیغات بدون فراخوانی به عمل خوششان نخواهد آمد-

Call to action بنا بر نوع و بستر تبلیغات، می‌تواند به سادگی یک کلیک باشد یا اطلاعات تماس برای مشاوره و کسب اطلاعات زیادتر را هم شامل گردد-

تبلیغات بنری و در سطح اینترنت ا

اگر قرار هست تبلیغات بنری و در سطح اینترنت انجام گردد، عالی ترین گزینه برای فراخوانی به عمل، بارگذاری لینک وبسایت تبلیغ دهنده در  قسمتی از تبلیغات هست تا متقاضی به سادگی بتواند به سایت موردنظر هدایت گردد-

تبلیغ یک محصول

راه‌های زیادی برای تبلیغ یک محصول یا  علامت تجاری وجود دارد- انتخاب نوع تبلیغ به نوع مخاطب، پلتفرم موردنظر برای انتشار و ساخت آن بستگی دارد- درحالت کلی   میشود   هفت نوع تبلیغ شناسایی کرد:

تبلیغات چاپی

یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین شکل تبلیغات، تبلیغات چاپی هست- هدف از این نوع تبلیغات تاثیرگذاری بر نظرات و تصمیمات     مشتری     برای خرید از محصولات تبلیغ‌دهنده هست- تبلیغات چاپی شامل انواع فرم تبلیغ مانند روزنامه‌ها و مجلات، بروشورها، راهنماها، آگهی‌ها و پوسترها و نامه‌های مستقیم هست-

تیزر

پیام‌های تبلیغاتی که از طریق رادیو و تلویزیون پراکندن می‌شوند، تیزر نام می‌گیرند-  و افت و خیز در مقدار تماشاگران تلویزیون و تغییر سلیقه     مشتری     در انتخاب کانال‌های تلویزیونی، سرمایه‌گذاری در تیزر را کمی پرریسک کرده هست-

هدف از تیزرها، زیادتر از هرچیزی آگاهی دادن هست- تبلیغ دهندگان سعی می‌کنند با استفاده از تیزرهای تلویزیونی یا رادیویی، به مخاطبین خویش اطلاعات مناسبی راجع به محصولات ارائه کنند و آرام آرام بر رفتار آن‌ها در خرید تاثیر بگذارند-

تبلیغات محیطی

طراحی گرافیکی خاص برای نمایش محصولات، اطلاعات تماس و جلب توجه     مشتری     هدف، در حوزه تبلیغات خلاقانه محیطی هست- سرعت انتقال پیام در تبلیغات محیطی حرف نخست را می‌زند-

فکر کنید راننده‌ای که به سرعت در حال گذر از کنار بنر تبلیغی است، باید در عرض چند ثانیه و بدون تمرکز خاصی بر آن، پیام تبلیغ‌دهنده را دریافت و تحلیل کند-

ویژگی مثبت این نوع از تبلیغات جلب     مشتری     انبوه با هزینه نه چندان زیاد هست- امروزه تبلیغ‌دهندگان از روش‌های خلاقانه‌ای برای جلب مشارکت     مشتری     در ارتباط زیادتر با برندها توسط تبلیغات محیطی استفاده می‌کنند- این ترفندها از طریق قرار دادن QR کدها یا نام کاربری اینستاگرام و — اجرایی می‌شوند-

تبلیغات پولی در موتورهای جستجو

حتما به تبلیغات‌های موجود در موتورهای جستجو مانند گوگل برخورد کرده‌اید- بسیاری از وبسایت‌ها با پرداخت به موتورهای جستجو صفحات خویش را که با کلمه هاکلیدی مرتبط جستجو شده در موتور جستجو مطابقت دارند در صدر نتایج ظاهر خواهند شد- پرداخت در این نوع از تبلیغات، پرداخت به ازای هر کلیک هست-

البته اگر تمایلی به تبلیغات گرفتن ندارید و می‌خواهید سایتتان با ترافیک ارگانیک در صدر نتایج جستجو نمایش داده گردد، باید روی سئوی سایت خویش کار کنید-

برای فهمیدن تفاوت بین سایت‌هایی که با جستجوی ارگانیک در صفحه نخست نتایج قرار دارند و سایت‌هایی که با تبلیغات نمایش داده می‌شوند کافیست به ad که در ابتدای آدرس آن‌ها قرار داده شده هست دقت کنید-

 

سئو چیست؟

با زیر و بم سئو و تمام نکات مهم مربوط به آن آشنا شوید

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم انتشار تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های پرطرفداری مانند اینستاگرام، فیس‌بوک، یوتیوب و… هستند- نکته مثبت این نوع از تبلیغات بازدهی سریع آن‌ها هست- بازدید از تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود زیاد بالاست و قدرت اینفلوئنسرها در تاثیرگذاری بر رفتار کاربران زیاد زیادتر از بسیاری از رسانه‌های دیگر هست-

برندهای متفاوت در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

دست برندهای متفاوت در تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی بازتر هست- بسیاری از محدودیت‌هایی که برندها  برای تبلیغات خویش در سایر رسانه‌ها با آن‌ها مواجه هستند در این نوع از تبلیغات وجود ندارد و ضمنا هزینه کمتری نسبت به بسیاری از انواع تبلیغات خواهند داشت-

یادتان باشد که در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم مناسب را با توجه     مشتری     هدف انتخاب کنید و روی بعد گرافیکی تبلیغات هم متمرکز شوید-

تبلیغات بومی شده

تبلیغات بومی شده، به انواع تبلیغاتی گفته می‌شود که در صفحات وبسایت‌ها یا هرجایی قرار می‌گیرند که با محتوا و فضای مجاور خود، مطابقت کامل دارند-

حتما با این نوع از تبلیغات در وبسایت‌های متفاوت روبه‌رو شده‌اید- وقتی مطلبی را در صفحه‌ای می‌خوانید و در انتها یا مجاورت مطلب با تبلیغاتی که با محتوای مطلب شباهت دارد روبه‌رو می‌شوید، درواقع با تبلیغات بومی شده مواجه هستید-

مثلا فکر کنید درحال خواندن مطلبی درباره نشانه‌های یک بیماری خاص هستید، اگر در انتهای مطلب با تبلیغاتی با محتوای پزشک آنلاین مواجه شدید، تبلیغات بومی شده را تجربه کرده‌اید-

تبلیغات بنری

تبلیغات بنری که به تبلیغات نمایشی هم معروف هستند در وبسایت‌ها نمایش داده می‌شوند-این نوع از تبلیغات  زیادتر اوقات  ساکت و صامت هستند و ترجیح طراحان در ساخت این نوع از تبلیغات زیادتر طراحی تصاویر متحرک و با هدف زیادتر کردن نرخ کلیک هست-

البته  زیادتر اوقات  کاربران این نوع از تبلیغات را جدی نمی‌گیرند و به آن‌ها توجه نمی‌کنند- به همین دلیل بهتر هست دیگر از آنها استفاده نکنید یا کمتر استفاده کنید-

تبلیغات خلاقانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

ین‌همه از تبلیغات خلاقانه و اهمیت آن صحبت کردیم؛ اما هنوز به سوال اصلی جواب نداده‌ایم- اصلا تبلیغات خلاقانه چه ویژگی‌هایی دارد و به چه نوع از تبلیغی   میشود   تبلیغات خلاقانه اطلاق کرد؟ بیایید باهم درباره راهنمای گام‌ به گام طراحی و ساخت تبلیغات خلاقانه زیادتر صحبت کنیم-

رسانه‌های تبلیغاتی

قبل از اینکه شروع به طراحی تبلیغات کنید، باید رسانه‌های تبلیغاتی را به خوبی شناخته باشید- عالی ترین نقطه شروع این هست که به تجارب خودتان رجوع کنید-

زمانی که درجایگاه مصرف‌کننده قرار داشتید چه تجاربی را کسب کردید؟ چه چیزی بر شما تاثیر بیشتری می‌گذاشت؟  و نمی‌توان برای همه حکمی کلی صادر گردد- اما   میشود   به طور عمومی برای اکثریت اشخاص یک جامعه واحد، ذائقه‌ای کلی را درنظر گرفت-

افراد  زیادتر اوقات  تبلیغاتی را زیادتر می‌پسندند که:

  • به خوبی با مشتری     ارتباط برقرار کنند
  • حجم مناسبی از اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به مشتری     ارائه دهند-
  • تاریخ مصرف خاصی ندارند و فراخوان خوبی دارند-

به عنوان یک کارآفرین و صاحب کسب‌وکار، باید به تبلیغات به عنوان  قسمتی مهم از استراتژی بازاریابی‌تان نگاه کنید- جف ریچاردز، استاد بازاریابی جله معروفی درباره تبلیغات خلاقانه دارد- او می‌گوید: خلاقیت بدون استراتژی هنر هست و خلاقیت با استراتژی، تبلیغات نام دارد-

تبلیغات چاپی

رسانه‌های تبلیغاتی چاپی به عنوان رسانه‌های سنتی و  و زیاد تاثیرگذار در دنیای بازاریابی باید موردتوجه شما قرار بگیرند- یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در تبلیغات چاپی به آن توجه کنید، تیترها هستند-

حدودا هشتاد درصد اشخاص بدون توجه به بدنه تبلیغات، تیترهای تبلیغاتی را از نظر می‌گذرانند- به همین دلیل انتخاب تیتر مناسب، گویا و جذاب، قسمت بزرگی از روش رسیدن به تبلیغات خلاقانه را تشکیل می‌دهد-

تیترهای تبلیغاتی
  • تبلیغات چاپی مناسب باید توانایی جذب مشتری     را داشته باشد-
  • این دسته از تبلیغات باید ویژگی‌هایی داشته باشند که توجه مشتری     را جلب کند- در بسیاری از موارد، ادبیات طنز و شوخیهای کلامی می‌تواند کمک کننده باشد-
  • در تبلیغات چاپی بیش از ویژگی محصول، بر مزایای استفاده از آن تاکید می‌شود-
  • رنگ یکی دیگر از عناصر مهم در تبلیغات چاپی هست- استفاده از رنگ‌های با کنتراست بالا زیاد کمک کننده خواهد بود-
  • استفاده از مارک و لوگوی تجاری، تگ لاین و شعاری که در ذهن مشتری     نقش ببندد هم زیاد تاثیرگذار هست و تبلیغات موفق چاپی، حتما باید دربردارنده این فاکتور باشد-
تبلیغات تیزری و تلویزیونی

اگر هدف تبلیغات تیزری را زیادتر کردن شناخت و درک متقاضی از محصول موردنظر درنظر بگیریم، می‌توانیم تبلیغاتی را موفق بدانیم که به     مشتری     اطلاعات کافی ارائه و او را اقناع کند

 تبلیغات تلویزیونی-

البته تبلیغات تلویزیونی آنقدرها هم که فکر می‌کنید بی‌دردسر نیست- تبلیغات خلاقانه تلویزیونی باید:

  • با مشتری     ارتباط حسی مناسبی برقرار کند- از میان انواع تبلیغات، تبلیغات تلویزیونی و تیزری بیشترین شانس را برای استفاده از این قابلیت دارد- اصولا قدرت تبلیغات چاپی در کلمه هاو تصاویر و قدرت تبلیغات رادیویی در صدا محدود می‌شوند- اما تبلیغات تیزری می‌تواند از کنش زنده استفاده کند و تمام عناصر تبلیغات را با یکدیگر ادغم کند-
  • تبلیغات تیزری موفق باید بتواند مشتری     را با خویش همراه کند و خوب هست که در این روش از شوخ طبعی استفاده کند-
  • اصولا تبلیغات تلویزیونی خلاقانه می‌تواند روایتگر یک داستان باشد- و حتی میشود   این داستان را در مجموعه‌ای دنباله‌دار از تیزر روایت گردد-
  • داستان‌های موفقیت محصولات و بنیانگذاران آن‌ها هم یکی از روش‌های خلاقانه برای ساخت تبلیغات تلویزیونی هست- این دسته از داستانها به ایجاد حس مشترک میان تولیدکننده و مصرف‌کننده و ایجاد حس وفاداری زیاد تاثیرگذار هست-

تبلیغات خلاقانه رادیویی

یکی از سخت‌ترین انواع تبلیغات به برای تاثیرگذاری، تبلیغات رادیویی هست- به همین دلیل بسیاری از طراحان تبلیغاتی ترجیخ می‌دهند رسانه‌های دیگر را برای تبلیغات انتخاب کنند-

عناصر بصری که اهمیت زیادی در تاثیرگذاری تبلیغات دارند در این رسانه حذف می‌شود و صرفا کلمه هاو آوا هستند که به کمک طراحان می‌آیند- تبلیغات رادیویی باید کوتاه و رسا باشند و در روش خلاقیت محدودیت زیادی برای طراح ایجاد می‌کنند-

تبلیغات خلاقانه رادیویی باید:

  • از صدا به عنوان قلابی برای جلب توجه مشتری     استفاده کند-
  • مهارت تخیل بصری شنونده را به کار بگیرد و زیرا هیچ تصویری ندارد، شنوندگا را با خویش همراه کند تا تصویری که نویسنده ساخته هست را تخیل کنند- برای این کار می‌توانید از آهنگ‌های موردعلاقه‌تان الهام بگیرید- فکر کنید که آن‌ها چه ویژگی خاصی داشتند که شما را همراه خویش کردند؟
  • سادگی یکی دیگر از عناصر مهم تبلیغات رادیویی هست- درک محتوای تبلیغاتی رادیویی نباید سخت باشد و رمزگشایی جملات باید به سرعت اتفاق بیفتد-
  • فراخوان به عمل را جدی بگیرید- مشتری     باید راهی برای برقراری ارتباط با شما پیدا کند
تولید محتوا چیست؟ آموزش تولیدمحتوا

صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید چه کاری انجام می‌دهید؟ شما هم مثل اکثر اشخاص سراغ گوشی‌های هوشمندتان می‌روید و گشتی در شبکه‌های اجتماعی می‌زنید؟ اگر زیاد با وبسایت‌ها و یا شبکه‌های اجتماعی در تعامل هستید، لازم هست که با مفهوم تولید محتوا آشنا شوید- چیزی که هرروز درگیرتان می‌کند و به متن زندگی‌تان نفوذ کرده هست- با ما در ذهن همراه باشید تا با زیروبم تولید محتوا و همه جزئیات مربوط به آن آشنا شوید-

شبکه‌های اجتماعی

بیایید قبل از چک جزئیات،  یک مرتبه برای همیشه به طور اصولی و درست با تعریف تولید محتوا آشنا شویم- وقتی که شما دست به کار می‌شوید و با توجه به نیاز و پرسونای مخاطبتان اطلاعاتی را حول محور موضوعی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید و     مشتری     را با خودتان همراه می‌کنید، محتوا تولید کرده‌اید-

بلاگ‌ها یا حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌

با این تعریف، درواقع حتی کسانی که در بلاگ‌ها یا حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان به طور روزانه عکس و ویدئو به اشتراک می‌گذارند هم محتوا تولید کرده‌اند- همه ما با داشتن یک اکانت در شبکه‌های اجتماعی یا یک وبلاگ شخصی می‌توانیم تولید کننده محتوا به حساب بیاییم-

اما کارشناس تولید محتوا چطور؟

جواب این سوال منفی هست- اگر قرار هست به طور اصولی محتوا تولید کنید، محتوایی که حاوی اطلاعات ارزشمند و کاربردی باشد و بتوانید از آن به طور تخصصی کسب درآمد کنید، نیاز هست که به طور اصولی و درست تولیدمحتوا را بلد باشید و اصطلاحا کارشناس تولیدمحتوا باشید-

به بیان ساده‌تر محتوا، همان چیزی که با سرچ‌های اینترنتی به آن می‌رسید و پاسخگوی نیاز شما است، چیزی فراتر از ویدئو، عکس و یا مطلبی هست که شما می‌بینید-

درست مانند فیلمی که تماشاگر فقط بازی و حرکات بازیگران را می‌بیند، غافل از اینکه تصویر صرفا خروجی کار هست و پشت صحنه ده‌ها نفر با کارهای تخصصی دست به دست هم داده‌اند تا تصویر نهایی به تماشاگر عرضه گردد-

پس تا به اینجای کار فهمیدیم که تولید محتوا یعنی اطلاعاتی که متناسب با نیاز و شخصیت     مشتری     به طور تخصصی و بهینه شده در اختیار او قرار می‌گیرد و نیاز او را برآورده می‌کند-

تولید محتوا چه کاربردی دارد؟

جواب دادن به این سوال هم ساده هست و هم سخت- درست مثل اینکه بخواهید مزه شیرینی را برای شخصی توصیف کنید- ساده است، زیرا همگی اثر محتوا در زندگی را لمس کرده‌ایم و روزانه با هزاران محتوا سروکار داریم که همه آن‌ها از نقطه‌ای شروع به تولید کرده‌اند-

سخت هست زیرا آنقدر بدیهی و مشخص هست که نمی‌توان آن را توضیح داد-

تولیدمحتوا

مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوع در محیط وب هست- نه‌تنها وب که همه رسانه‌ها با محتوا سروکار دارند- هرچیزی که می‌خوانید، می‌بینید و می‌شنوید محتوا محسوب می‌شود-

تا وقتی که خواندن، دیدن و شنیدن وجود دارد محتوا هم وجود خواهد داشت- و تا وقتی که محتوا وجود دارد، باید کسانی باشند که آن را تولید کنند- فکر می‌کنم همین دو پاراگراف بتواند به سادگی اهمیت و استفاده تولیدمحتوا را اثبات کند-

از طرفی بسیاری از شرکت‌ها، به طور تخصصی رائه دهنده سرویس محتوایی هستند و محتوای موردنیاز سایر شرکت‌ها و برندها را تامین می‌کنند- بازار محتوای خدماتی این روزها زیاد داغ هست-

محتوای آموزشی

یکی دیگر از کاربردهای تولید محتوا هست- امروزه درصد زیادی از ما ترجیح می‌دهیم قسمت گسترده‌‌ای از اطلاعات و دانشمان را از طریق گشت و گذار در محتوای آموزشی وب کسب کنیم- این آموزش‌های رایگان به لطف محتوای آموزشی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد-

کپی رایتینگ، یکی دیگر از شکل‌های پرطرفدار و محبوب محتوا برای شرکت‌ها هست- این نوع از محتوا به نوعی تبلیغات نامحسوس حساب می‌شود و هم به کاربران و هم به شرکت‌ها سود می‌رساند- این دسته از محتوا هم یکی از متداول‌ترین کاربردهای تولید محتوا هست-

انواع محتوا

محتوا انواع متفاوتی دارد

می‌توانیم انواع محتوا را از لحاظ شکل و فرم و  و هدف تقسیم‌بندی کنیم- محتوا آنقدر گسترده هست که می‌توانیم توضیح هر کدام از انواع آن را به‌صورت یک مقاله کامل دربیاوریم-

محتوا می‌تواند فرم و شکل‌های متفاوتی داشته باشد-

حتما وقتی عنوانی را در گوگل جستجو می‌کنید، در قسمت ابزارهای جستجو به بخش‌های ویدئو، عکس، اخبار، مقاله، بازی و– برخورده‌اید-

تمامی این شکل‌ها، انواع محتوا هستند- یعنی محتوا می‌تواند با توجه به شرایط و نیاز، فرم‌های متفاوتی مانند متن، ویدئو، اینفوگرافی، عکس، صوت و پادکست داشته باشد-

محتوای متنی

ساده‌ترین و متداول‌ترین فرم محتوا محتوای متنی هست- تمام نوشته‌های وبسایتها و اطلاعاتی که از طریق متن به     مشتری     منتقل گردد، همان محتوای متنی هست- مثل همین مقاله که شما درحال خواندن آن هستید- گاها محتوای متنی با عکس و فیلم هم همراه هست-

محتوای ویدئویی

یکی دیگر از محبوب‌ترین انواع محتوا، محتوای ویدئویی هست- یوتیوب، آپارات و بسیاری از سایت‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو، روزانه هزاران بازدیدکننده دارند و بسیاری از ویدئوها میلیون‌ها بار بازدید می‌شوند-

جذابیت‌های بصری و ارتباط بهتر با مخاطب، یکی از مهم‌ترین مزایای محتوای ویدئویی هست-

محتوای اینفوگرافیک و عکس

عکس‌ها به عنوان یکی از قوی‌ترین عناصر تاثیرگذار در تولید محتوا به‌حساب می‌آیند-  زیادتر اوقات  از عکس‌ها به عنوان عاملی مکمل برای درک بهتر مفاهیم در محتوای متنی استفاده می‌شود-

اما حساب اینفوگرافی از عکس کمی جدا هست- اینفوگرافی‌ها می‌توانند حجم گسترده‌ای از اطلاعات را به‌صورت کاملا فشرده، خلاصه و  و دسته‌بندی شده و مرتب به     مشتری     انتقال دهند- به‌همین دلیل از اینفوگرافی در تولید محتوا غافل نشوید-

محتوای صوتی و پادکست

برنامه‌های رادیویی احتمالا قدیمی‌ترین محتوای صوتی تولید شده هستند- عنصر صدا یکی از آن عناصری هست که همیشه توانسته     مشتری     را به سمت خویش بکشاند و او را با خویش همراه کند- به همین دلیل این روزها، پادکست به یکی از پرطرفدارترین محتواهای تولید شده در دنیا تبدیل شده هست-

عکس‌ها به عنوان یکی از قوی‌ترین عناصر تاثیرگذار در تولید محتوا به‌حساب می‌آیند-  زیادتر اوقات  از عکس‌ها به عنوان عاملی مکمل برای درک بهتر مفاهیم در محتوای متنی استفاده می‌شود-

بلاگ

یکی از معروف‌ترین شکل محتوا، بلاگ هست- بلاگ عالی ترین گزینه برای کسب‌وکارهای کوچک هست تا بتوانند با تولید محتوا سئوی وبسایت‌شان را بهبود ببخشند و حجم ترافیک ورودی را زیادتر کردن دهند- براساس آمار نشریه فوربس، وبسایت‌هایی که بلاگ دارند ۴۳درصد زیادتر از سایر وبسایت‌ها صفحات شاخص دارند-

این به معنای شانس زیادتر وبسایت‌ها برای دیده شدن هست- درواقع وقتی که وبسایتی بلاگ تاسیس می‌کند، می‌تواند با اختیار عمل بیشتری نسبت به سایر رقبا، از لینک‌های بیشتر، کلمه هاکلیدی زیادتر و محتوای گسترده‌تر استفاده کند-

درنتیجه شانس بیشتری برای دیده شدن توسط موتورهای جستجو پیدا خواهد گردد-

علاوه‌براین، شما با داشتن بلاگ این شانس را خواهید داشت که ارتباط عمیق و پایدارتری با     مشتری     برقرار کنید- بلاگ فرم خشک و رسمی وبسایت را ندارد و می‌تواند عامل موثری برای جذب بهتر     مشتری     به کسب‌وکار شما باشد-

ای‌بوک‌ها

ایبوک‌ها یا کتاب‌های الکترونیک هم از محتواهای محبوب و معروف هستند- زیرا در این مقاله زیادتر تمرکز روی محتوای هدف‌گذاری شده کسب‌وکارها است، طبیعتا با کتاب‌های داستان و رمان که در قالب الکترونیک عرضه می‌شوند، کار نداریم-

اما باید بدانید که می‌توانید از امکان کتاب الکترونیک برای توسعه کسب‌وکارتان هم استفاده کنید- چطور؟

کتاب الکترونیک

می‌تواند به عنوان دسته‌ای از محتوای بلندمدت مورد استفاده قرار بگیرد- محتوایی که می‌تواند طیف وسیع و گسترده‌ای از نیازهای اطلاعاتی     مشتری     را پوشش دهد و اعتمادی دوطرفه ایجاد کند-

شما می‌توانید تمام اطلاعات مربوط به کسب‌وکارتان، اهدافتان و خدماتی که ارائه می‌کنید را در قالب کتابچه الکترونیک یا بروشور به     مشتری     ارائه کنید-

تقویم محتوا چیست؟

با تقویم محتوا، استفاده و نحوه طراحی آن آشنا شوید

پست‌های شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین ابزارهای فعلی که می‌تواند در اختیار کسب‌وکارها قرار بگیرد، تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی هست- پست‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند در هر فرمی باشند، اما یک فرق اساسی با تولیدمحتوا در محیط بلاگ دارند-

پست‌های شبکه‌های اجتماعی

سبک خاص خودشان را دارند و زیاد خودمانی‌تر و متفاوت‌تر از محتوایی که در بلاگ‌ها تولید می‌شوند هستند-

بسیاری از دیجیتال مارکترها برای دیده شدن کسب‌وکارهایشان از این امکان شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند برای جذاب‌تر شدن محتوا، از چهره‌های شاخص این فضا استفاده کنند-

اینستاگرام

حتما شما هم در اینستاگرام به ویدئوهایی که چهره‌های اینستاگرامی همراه با برندی خاص به اشتراک گذاشته‌اند، برخورد کرده‌اید-

این دسته از محتوا زیاد زیادتر از آنچه فکرش را بکنید تاثیرگذار هستند و می‌توانند یک  علامت تجاری را به سرعت به شهرت برسانند-

البته باید بدانید که در بسیاری از  موردها ترکیب هدف محتوا و پرسونای مخاطب، فرم محتوای شما را تعیین می‌کند- گاها     مشتری     در پاسخی برای کلمه کلیدی موردنظر هست و استراتژیست یا مدیر محتوا صلاح را در این می‌بیند که محتوای تولید شده مثلا در فرم ویدئو باشد- احتمالابرایتان سوال پیش بیاید که استراتژیست محتوا کیست؟

خب! باید اضافه کنم که مشاغل متعددی دررابطه با تولید محتوا وجود دارند- همانطور که نخست این نوشته به آن اشاره کردم، مطالبی که در فضای وب تولید می‌شوند، صرفا نوک قله یخی هستند و درصد زیادتر آن زیر آب و شما نمی‌بینید-

همین متنی که درحال حاضر آن را می‌خوانید، حاصل کار چند متخصص هست- اما چه مشاغلی دررابطه با تولیدمحتوا فعالیت می‌کنند؟ ۴

آموزش تولید محتوا

خب! حالا که راجع به مشاغل مرتبط با تولید محتوا با شما حرف زدیم، خوب هست که کمی زیادتر از راه‌های تولیدمحتوا صحبت کنیم- صحبت کردن از روش‌های تولیدمحتوا یا آموزش آن کار ساده‌ای نیست-

آنقدر تولیدمحتوا گسترده هست

و به تخصص‌های متعدد نیاز دارد که ابدا نمی‌توان آموزش آن را حتی در یک کتاب جمع کرد، چه برسد به یک مقاله-

در ادامه سعی می‌کنیم کمی زیادتر از کلیات فرآیندی که باید برای تولیدمحتوا طول کنید صحبت کنیم-

قدم اول: خوب بخوانید

ضروری‌ترین کاری که باید برای تولیدمحتوا انجام بدهید

این هست که در موضوع موردنظر خوب مطالعه کرده باشید- فرض کنید معلمی هستید که باید درباره موضوعی خاص با دانش‌آموزانتان صحبت کنید-

سعی کنید تا جایی که می‌توانید به موضوع مسلط باشید و دریافت صحیح و معتبر خودتان از مطلب را به زبان و قلم خودتان برای     مشتری     بیان کنید-

قدم دوم: نقشه ذهنی داشته باشید

وقتی موضوعی که قرار هست درمورد آن محتوا تولید کنید مشخص شد،

لازم هست که بدانید دقیقا می‌خواهید چه بگویید- محتوای شما باید ساختار منسجمی داشته باشد و روش را به درستی طول کنید-

نمی‌توانید بدون آنکه بین بخش‌های متفاوت محتوایتان ارتباط برقرار کنید، از این شاخه به آن شاخه بپرید- اگر چنین کاری کنید، مخاطب‌تان گیج و سردرگم می‌شود و رغبت چندانی به دیدن محتوا نخواهد داشت-

شما باید بدانید که قرار هست از چه نقطه‌ای شروع کنید و در چه نقطه‌ای مطلب را به اتمام برسانید- برای این کار همه مطالبی که به ذهنتان می‌رسد را در یک برگه یادداشت کنید و آن را به درستی مرتب کنید-

سعی کنید از همان نقشه ذهنی که کشیده‌اید پیش بروید و محتوا را منسجم پیش ببرید-
قدم سوم: به ساختار متن توجه کنید

قبل از تولید محتوا آنهم محتوای متنی، به شکل و ساختار مطلب‌تان توجه کنید- متن شما نمی‌تواند به سرعت وارد مطلب اصلی گردد- شما باید مقدمه‌ای برای ورود به مطلب بنویسید و ذهن     مشتری     را آماده کنید-

خوب هست که هر ۳۰۰کلمه، یک عکس به محتوایتان اضافه کنید-

در اصطلاح تخصصی، به مقدمه‌ای که ذهن     مشتری     را درگیر موضوع اصلی کند، لید گفته می‌شود- بهتر هست که لید کوتاه باشد(معمولا کمتر از ۵۰ کلمه) و باید آنقدر گیرا باشد.. که     مشتری     با خواندن آن در درجه نخست بداند که مطلب درباره همان موضوعی هست که به دنبالش بود و در درجه دوم، ذهنش درگیر سوالاتی بشود که برای پیدا کردن جوابشان ادامه متن را بخواند-

قدم چهارم: عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها را را رعایت کنید

یادتان باشد که بعد از ورود به بدنه اصلی متن، حتما  عنوان ها  را به درستی دسته‌بندی کنید- .دسته بندی صحیح مطالب درون متن، گوگل را متوجه متن شما خواهد گردد-.

موتورهای جستجو به مطالب بهینه‌ای که به درستی عنوان‌بندی شده‌اند علاقه بیشتری نشان می‌دهند-.گذشته از این، عنوان‌بندی درست و دسته‌بندی صحیح مطالبی که در متن می‌گذارید، می‌تواند .به ذهن     مشتری     نظم ببخشد و او را مشتاق خواندن مطالب کند-.

قدم پنجم: عکس و اینفوگرافی را فراموش نکنید

اگر قرار هست محتوای متنی تولید کنید، نباید همراه کردن محتوا با عکس را فراموش کنید- یکی از مسائلی در تولید محتوا اهمیت دارد، .جذابیت هست-

همراه کردن عکس و متن برای درک بهتر مفهوم به     مشتری     و کمک به تصویرسازی ذهنی او ضروری هست-. قدیم از این، عکس‌های جذاب و چشم‌نواز می‌تواند به جذابیت مطالب شما کمک کند. و کاربر را تا انتهای مطلب با شما همراه کند-.

خوب هست که بعد از هر ۳۰۰ کلمه عکسی را به مطالب‌تان اضافه کنید. تا هم چشم کاربر خسته نشود. و هم صفحه از یکنواختی خارج گردد-.

قدم ششم: به ارجاعات و لینک‌ها توجه کنید

متن شما باید حاوی ارجاعات و پیوندهای داخلی و خارجی باشد-. پیوندهای داخلی و خارجی هم به زیادتر کردن. نمره سئوی مطالب شما کمک می‌کنند و هم     مشتری     را در سایت نگه می‌دارند-.

شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های CTA یا همان کال تو اکشن،     مشتری     را به سایر  مقاله ها یمرتبطی که قبلا تولید کرده‌اید ارجاع دهید. و او را به خواندن زیادتر مطالب‌تان تشویق کنید-.

نوشتن متن‌هایی که مرتبط به هم هستند، فرصت خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید آمار بازدید مطالب‌تان را زیادتر کردن دهید-.

قدم هفتم: به اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی

برای بهتر دیده شدن محتوای تولید شده، لازم هست .که آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید-. این کار را طوری انجام دهید که     مشتری     مشتاق بشود که به وبسایت یا وبلاگ‌تان مراجعه کند و ادامه محتوا را ببیند-.

این کار به شما کمک می‌کند. تا بهتر دیده شوید و نرخ مشارکت محتوا را زیادتر کردن دهید.

ابزارهای تولید محتوا

ابزارهای تولید محتوا

خوبی تولیدمحتوا این هست که می‌تواند با کمترین ابزار انجام گردد- .درواقع مهم‌ترین ابزار تولید محتوا شما هستید-. شما و فکر خلاقتان تعیین می‌کنید که کیفیت محتوای تولید شده چه اندازه باشد-..

سعی کنید در درجه نخست مهارت‌های خودتان را بالا ببرید-. نویسندگی خلاق، آموزش ویرایش و نگارش و نیز اصولی که باید برای تولید محتوا بلد باشید مهم‌ترین ابزارهای شما هستند- .اگر کمی خلاق و علاقه‌مند باشید، می‌توانید به سرعت همه این فنون و مهارت‌ها را یاد بگیرید-.

  • مهم‌ترین ابزار تولید محتوای متنی،

  • نرم‌افزار آفیس هست- تسلط به ورد آفیس می‌تواند به شما در تولیدمحتوای متنی کمک کند.-
  • معروف‌ترین و عالی ترین نرم‌افزاری که می‌تواند در تولید محتوای تصویری و اینفوگرافی‌ها به شما کمک کند.، فوتوشاپ هست-سعی کنید تا لااقل به‌صورت ابتدایی آن را یاد بگیرید .تا نیازهای اولیه‌تان را برآورده کنید-.

افزونه‌

  • افزونه‌های متفاوتی هم وجود دارند که می‌توانند تا حدودی متن‌های شما را ویرایش کنند .و غلط‌های املایی‌تان را اصلاح کنند- این افزونه‌ها روی ورد نصب می‌شوند و کمک بزرگی برایتان خواهند بود-..
  • برای به اشتراک گذاری مطالب در بلاگ، به پلتفرمی مانند وردپرس نیاز دارید-. وردپرس پلتفرمی هست. که به طور رایگان به شما سرویس به اشتراک گذاری مطالب را در محیط وب ارائه می‌دهد-.
  • گوگل ادوردز
  • گوگل ترندز
  •  الکسا
  • ابزارهای کمکی دیگری که برای پیدا کردن کیوردهای پرتکرار در موتورهای جستجو وجود دارند، بزرگترین کمک برای پیدا کردن کلمه هاکلیدی پرتکرار هستند-
  • اینستاگرام
  • توییتر
  • آپارات
  • و یوتیوب
  • به شما کمک خواهند که به سادگی محتوایتان را در محیط شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید-

هفت نکته طلایی در تولید محتوا

مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای تولید محتوا انجام دهید

این هست که شخصیت     مشتری     را درک کنید و خودتان را به جای او بگذارید- برای این کار مراحل زیر را طول کنید:

برای وبسایت‌تان هدف تعیین کنید

شما نمی‌توانید وبسایتی داشته باشید. که از هرچیزی هرمطلبی در آن پیدا گردد- قبل از هرچیزی باید هدف خویش را از تاسیس سایت تعیین کنید .و هم‌راستا با همان هدف، محتوا گذاری را انجام دهید-.

اگر قرار هست سایت‌تان آموزشی باشد،

تعیین کنید. که برای چه قشری آموزش خواهید گذاشت- اگر سرگرمی یا سبک زندگی است،     مشتری     هدف را به درستی شناسایی کنید. و اگر قرار هست .سایت‌تان به کسب و کارتان متصل و خدماتی باشد، فقط محتوایی را تولید کنید .که مشتریان هدف‌تان به دنبال آن خواهند بود-.

محدود بودن به حوزه‌ای خاص و تعریف شده، اعتبار مطالب شما را زیادتر کردن خواهد داد- .آنوقت می‌توانید مخاطبین وفاداری پیدا کنید و به‌صورت ثابت بازدیدکنندگان مشخصی داشته باشید-.

کلمات کلیدی پرتکرار را پیدا کنید

بعد از هدف‌گذاری سایت، نوبت به پیدا کردن پرتکرارترین عبارات سرچ شده در موتورهای جستجو می‌رسد-. شما باید به دنبال عباراتی باشید که درحوزه فعالیت سایت‌تان بیشترین تکرار را داشته‌اند.-

کار کردن روی کیوردهای مرتبط با اهداف وبسایت این شانس را به شما می‌دهد .که مخاطبان بیشتری را به سمت محتوایتان بکشانید. و رتبه وبسایتتان را زیادتر کردن دهید-.

سئو را جدی بگیرید

یکی دیگر از نکاتی که باید در تولید محتوا جدی بگیرید، رعایت سئوی مطالب هست- .اگر از سئو سر درنمی‌آورید و نمی‌دانید دقیقا باید چه کاری انجام دهید، .حتما از یک کارشناس سئو کمک بگیرید- بهینه سازی محتوا به شما کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید. و     مشتری     راحت‌تر شما را پیدا کند.-

خلاق باشید

تولید محتوای خلاق یکی از آن مواردی هست که می‌تواند موفقیت شما را در عرصه تولید محتوا تضمین کند-. در بسیاری از  موردها مهم نیست که چه محتوایی تولید میکنید؛ .مهم مقدار خلاقیت شما در تولید محتوا و نحوه بیان مفهوم اصلی به     مشتری     هست-.

ادبیات شما، فرمی که برای انتقال مطلب انتخاب می‌کنید. و نیز ارتباط‌گیری با     مشتری     آنقدر مهم هست که می‌تواند     مشتری     زیادی را جلب محتوای شما کند- حتی محتوای بی‌اهمیت و کم‌ارزش-.

تبلیغات خلاقانه

محتوای سبز تولید کنید

محتوای سبز یکی از آن مواردی هست. که برای دیده شدن نیاز دارید- اما محتوای سبز چیست؟ حتی اگر تابحال در حوزه محتوا کار نکرده باشید، اسم همیشه سبز به گوشتان خورده هست- .می‌دانید همیشه سبز به گیاهانی گفته می‌شود که هر چهارفصل سبز هستند .و به هیچ عنوان برگ‌هایشان زرد نمی‌شود-.

محتوای سبز

از همین مسئله در طبیعت الهام گرفته شده هست-. با این تفاوت که به محتوایی سبز می‌گویند. که به هیچ عنوان کارایی خویش را از دست ندهد- درواقع این دسته از محتوا تاریخ انقضا ندارد. و همیشه آمار سرچ بالایی دارد-.

با این تفاسیر، مطالب مربوط به اخبار روز، مسائل ترند روزانه، ترندهای آرایشی و مد، بحث‌های روز سیاسی و مسائل مربوط به آمار و ارقام اقتصادی روز، جزو محتوای سبز محسوب نخواهد شد-.

درعوض مسائلی که همیشگی هستند .و در طول زمان تغییر نخواهند کرد، مانند مربوط به روانشناسی، قوانین، مسائل روتین زندگی و… می‌توانند محتوی سبز باشند- سعی کنید همیشه چند موضوع که پتانسیل تبدیل شدن به محتوای سبز دارند .را در لیست محتوای وبسایت و حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان قرار دهید-.

با     مشتری     راحت صحبت کنید

زبانی که با آن با     مشتری     صحبت میکنید باید زیاد ساده و درعین حال گیرا باشد-. نه آنقدر خشک و علمی صحبت کنید. که     مشتری     فکر کند درحال خواندن مقاله‌ای دانشگاهی هست و نه آنقدر محاوره‌ای حرف بزنید که محتوایتان از فرم رسمی خارج گردد-.

درواقع عالی ترین کار این هست که شخصیت     مشتری     هدف را به درستی شناسایی کنید. و متناسب با آن ادبیات‌تان را تنظیم کنید-.

مشتری

سعی کنید همیشه فعل‌هایتان را در فرم     مشتری     بنویسید-. انگار که در حال توضیح چیزی به دوست‌تان هستید-. در این‌صورت     مشتری     با شما احساس نزدیکی می‌کند .و ارتباط بهتری با محتوایتان برقرار خواهد گردد-. گاها بد نیست که کمی طنز را چاشنی کلامتان کنید و متن را از حالت یک‌نواختی دربیاورید-.

شبکه‌های اجتماعی را فراموش نکنید

شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در دیده شدن محتوای شما دارند- چه دوست داشته باشیم. چه بدمان بیاید، این روزها شبکه‌های اجتماعی محبوب‌تر از وب‌گردی هستند-. به همین دلیل لازم هست .که برای هدایت بازدیدکنندگان بی‌شمار شبکه‌های اجتماعی به مطالب تولید شده‌ .در وبسایتتان، انگیزه‌ای بسازید-.

داشتن حساب کاربری در شبکه‌های متفاوت اجتماعی و تولید محتوا در آن‌ها،

دلیل می‌شود برندسازی موفق‌تری را تجربه کنید-

شما می‌توانید از امکانات رایگانی که این شبکه‌ها در اختیارتان قرار می‌دهند. به عنوان فرصتی برای بهتر دیده شدن .و شناخته شدن خودتان، کسب‌‌وکارتان و ارتباط بهتر و صمیمانه‌تر با متقاضی استفاده کنید-.

سعی کنید در حساب‌های اجتماعی‌تان

لحن خودمانی‌تری داشته باشید-.هماهنگی با اتمسفر هر شبکه اجتماعی یکی از مهم‌ترین نکاتی هست .که باید به آن توجه کنید- یادتان نرود .که بسیاری از برندها و کسب‌وکارهای موفق، قسمت عظیمی از شهرت و موفقیت‌شان را مدیون توییتر، اینستاگرام و یوتیوب هستند-.

متن را قبل از انتشار ویرایش و بازنگری کنید

نکته مهم و ضروری که باید در تولید محتوا به آن دقت کنید، این هست .که در انتشار محتوا عجله نکنید- شتابزدگی می‌تواند. کیفیت محتوای تولید شده را به شدت کاهش دهد- .گاها آنقدر عجله داریم .که بسیاری از اشکالات مهم و اساسی از چشممان دور می‌ماند-.

توصیه می‌کنم قبل از انتشار محتوا حداقل دو بار آن را مورد بازبینی قرار دهید و هربار با دقت کلمه هارا از نظر بگذرانید- .به ارتباط فعل و فاعل دقت کنید- .مفهوم جملات را در ذهنتان سبک و سنگین کنید و حتما به استفاده کلمه هادقت داشته باشید-.

اگر به اصول ویرایش مسلط نیستید از یک ویراستار کمک بگیرید-. سطح پایین نگارش و ویرایش مطلب یا اشکال در تصاویر ویدئو می‌تواند به شدت ارزش کار شما را کاهش دهد-.

کسب درآمد از تولید محتوا

وقتی از من پرسیده می‌شود که تخصص حرفه‌ای من چه هست و جوابم را می‌شوند،.  زیادتر اوقات  سوالات بیشتری برایشان پیش می‌آید-. اینکه اصلا تولید محتوا یعنی چه و چقدر   میشود  . از آن درآمد کسب کرد؟.

خب! بیایید کمی زیادتر از مشاغل مرتبط با محتوا صحبت کنیم-. اصلا چه تخصص‌هایی درگیر فرآیند تولیدمحتوا می‌شوند .و تا چه اندازه   میشود   روی کسب درآمد از این حرفه حساب باز کرد؟.

فکر می‌کنم به عنوان مقدمه و پیش‌درآمد بد نباشد .که جواب قسمت دوم سوال را بدهم- اگر دوست دارید .بدانید که اصلا   میشود .  در این حرفه کار بشود. و درآمد مناسبی داشت یا نه، باید بگویم که بله! محتوا یکی از آن بخش‌هایی هست .که همیشه می‌توانید روی کار در آن حساب باز کنید-.

مشاغل اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی

خوشبختانه با گسترش اینترنت، مشاغل اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی حرفه و تخصص‌های جدیدی به‌وجود آمده‌اند .که حالاحالاها به آن‌ها احساس نیاز می‌شود-. همیشه باید شخصی باشد که بتواند با زبان     مشتری     با او صحبت کند .و به سوالاتش جواب بدهد- .حتی گسترش هوش مصنوعی هم نمی‌تواند .نیاز به شخصی که نویسنده ماهری هست را برطرف کند-.

پس یادتان باشد که اگر قرار هست .کار در زمینه محتوا را به عنوان حرفه خودتان حساب کنید. و  و اگر کاربلد، منظم و پرتلاش باشید، به هیچ عنوان بیکار نخواهید بود-.

مشاغل مرتبط با تولید محتوا

بیایید ببینیم چه مشاغلی دررابطه با تولید محتوا فعالیت می‌کنند:

کارشناس تولید محتوا

معروف‌ترین حرفه در حوزه تولید محتوا، کارشناسی تولیدمحتوا هست-. کارشناس تولیدمحتوا شخصی هست که کار محوری تولید را انجام می‌دهد- .نویسندگان وبسایت، نویسندگان پادکست و برنامه‌های رادیویی، گرافیست‌ها، انیماتورها و کسانی که ویدئویی را تولید می‌کنند. همگی کارشناسان تولید محتوا محسوب می‌شوند-.

این دسته از اشخاص ایده‌های خام را پردازش می‌کنند. و محتوایی که مدنظر  تیم  فنی هست .را تولید می‌کنند و در اختیار  تیم  قرار می‌دهند تا باقی کارها روی متن، عکس یا ویدئو انجام گردد-.

کارشناسان تولیدمحتوا

در حالت عادی، کارشناسان تولیدمحتوا صرفا کار تولید را انجام می‌دهند .اما گاها کارشناسان تولید محتوا به بسیاری از تخصص‌های مربوط به تولید مانند ویرایش، سئو یا گرافیک هم مسلط هستند-.

کپی رایتر

کپی رایتینگ یکی دیگر از مشاغل با محوریت تولیدمحتوا هست- کپی‌رایترها همان نویسندگان وبسایت هستند اما یک فرق اساسی با نویسندگان معمولی دارند- تخصص این اشخاص نوشتن متن‌های تبلیغاتی هست-  و کپی‌رایترها تخصصی فراتر از تبلیغات‌نویسی ساده دارند-

آن‌ها باید با کلمه هابازی کنند تا     مشتری     را به سمت کمپانی مدنظرشان جذب کنند.- کپی‌رایتینگ با ترکیب تکنیک‌های پیچیده و هوشمندانه‌،     مشتری     را به سمت استفاده از سرویس و محصولات  علامت تجاری مدنظر جذب می‌کند-. به‌صورتی که ابدا متوجه نشود .که متن یا محتوایی که در حال مشاهده آن است، نوعی متن تبلیغاتی به‌حساب می‌آید-.

کپی‌رایترها نیز در ساخت کمپین‌های تبلیغاتی، تیزرها، بنر، بیلبورد و بروشورهای تبلیغاتی هم دستی بر آتش دارند-

مدیر محتوا

مدیران محتوا کسانی هستند .که کار هماهنگی بین نویسندگان، نظارت بر کیفیت محتوا و تقسیم وظیفه میان کارشناسان محتوا را انجام می‌دهند- .آن‌ها باید کار سایر متخصصان را هم چک کنند. و بین نویسندگان و آن‌ها هماهنگی ایجاد کنند- .در مجموعه‌های بزرگ‌تر،  زیادتر اوقات  یک مدیر ارشد محتوا و چندین مدیر محتوا مشغول به ‌کار می‌شوند-.

استراتژیست محتوا

یکی از تخصص‌های مهم دررابطه با محتوا، استراتژیست .محتوا هست-. کسانی که در این زمینه کار می‌کنند، مسئول شناسایی موضوعات ترند و مورد توجه کاربران هستند- .این دسته از کارشناسان باید تمام عواملی که می‌توانند. بر مقدار بازدید محتوا اثرگذار باشند را چک کنند-.

این اشخاص به کلیات محتوا برای می‌دهند،. برای محتوا برنامه‌ریزی می‌کنند. و یکی از اثرگذارترین عوامل در برتری پیدا کردن محتوا میان رقبا محسوب می‌شوند-.

کارشناس سئو

اگر با مفهوم سئو آشنا باشید،. از اهمیت این فاکتور در مقدار بازدید محتوا باخبر خواهید بود- اما اگر نمی‌دانید سئو چیست، در چندخط آینده بصورت مختصر سئو را برای شما توضیح خواهم داد-.

حتما همه شما با موتورهای جستجو آشنا هستید. و با آن‌ها کار کرده‌اید.- از گوگل تا یاهو، بینگ و… همه و همه وظیفه دارند .شما را به نتیجه جستجوهایتان برسانند. و صفحاتی را که بیشترین ارتباط به کلمه کلیدی موردنظرتان دارند به شما معرفی کنند-.

همه ما ترجیح می‌دهیم سایت‌هایی را باز کنیم که در صفحات ابتدایی نتایج جستجو قرار می‌گیرند-. درواقع صفحاتی که رتبه بهتری در میان وبسایت‌ها داشته باشند،. جزو نتایج اولیه موتورهای جستجو قرار خواهند گرفت-.

سئو،

مجموعه فاکتورهایی هست .که دلیل می‌شود صفحه وبسایت شما بهینه‌سازی بشود و توسط موتورهای جستجو به عنوان اولویتی برای نمایش به‌حساب بیاید-.

این کار تکنیکی و تخصصی، توسط کارشناس سئو انجام می‌گیرد-. این دسته از متخصصان تلاش می‌کنند تا وضعیت وبسایت را در حد مطلوبی نگه دارند تا رتبه سایت زیادتر کردن پیدا کند.و در نتایج موتورهای جستجو در جایگاه مناسبی قرار داشته باشد-.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

مفهوم کارشناس دیجیتال مارکتینگ زیاد گسترده و فراگیر هست- به طور کلی کارشناسی دیجیتال مارکتینگ یعنی شخصی که مجموعه‌ای از اقدامات را انجام می‌دهد. تا محتوای تولید شده در تمامی فضای دیجیتال منتشر و دیده گردد-.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید هم از سئو سردربیاورد و هم زیر و بم استراتژی محتوا را خوب بداند-.

نحوه به اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی، انتشار بهینه محتوا و درکل هراقدامی که بتواند. به برندسازی کسب و کار در محیط دیجیتال کمک کند، در حوزه وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ هست.-

کارشناس شبکه‌های اجتماعی

کارشناسی شبکه‌های اجتماعی یکی دیگر از تخصص‌های حوزه تولید محتوا هست-. کسانی که در این حوزه تخصص دارند، به خوبی به متد های زیادتر کردن بازدیدکننده .و زیادتر کردن نرخ مشارکت در شبکه‌های اجتماعی تسلط دارند و می‌توانند .با روش‌های خلاقانه جذابیت مطالب را در شبکه‌های اجتماعی زیادتر کردن دهند. و دیگران را وادار کنند که وبسایت‌شان سر بزند-.

یکی از مهارت‌های موردنیاز کارشناسان شبکه‌های اجتماعی، تسلط بر گرافیک و نرم‌افزارهای طراحی هست-.

ویراستار

ویراستار شخصی هست که مطالب تولید شده را بازبینی و درصورت لزم به لحاظ ادبی، فنی و محتوایی اصلاح می‌کند-. خوانندگان با دیدن غلط‌های املایی و نگارشی و نیز ایرادهای محتوایی نسبت به اعتبار وبسایت منتشر کننده بدبین می‌شوند .و ممکن هست دیگر گذارشان به آنجا نیفتد- به‌همین دلیل ویراستاری اهمیت زیادی در محتوای متنی دارد-.

نریتور و گوینده

در حوزه تولید محتوا شخصی بیکار نمی‌ماند- .حتی اگر هیچ تخصصی ندارید. و صدای خوبی دارید، می‌توانید به‌عنوان گوینده یا نریتور در تولیدمحتوای ویدئویی یا صوتی فعالیت کنید-.

شما می‌توانید از طیف متفاوتی از کتاب‌ها برای تولید محتوا استفاده کنید- .دسته نخست کتاب‌هایی هستند. که به طور تخصصی به آموزش درست‌نویسی و قواعد نگارش و ویرایش پرداخته‌اند- عالی ترین کتاب‌های این دسته.

  • کتاب غلط ننویسم اثر ابوالحسن نجفی
  • کتاب آیین نگارش و ویرایش اثر حسن ذوالفقاری.

دسته بعدی کتاب‌هایی هستند. که به طور تخصصی‌تری درباره تولید محتوا در دنیای بازاریابی دیجیتال صحبت کرده‌اند-.

  • کتاب ماشین محتوا از دن نوریس
  • کتاب راهنمای تولید محتوا اثر راجر سی پارکر.
  • کتاب ایجاد سرنخ اینترنتی

کتاب ایجاد سرنخ اینترنتی

معروف‌ترین و عالی ترین کتابهای این دسته هستند-. کتاب ایجاد سرنخ اینترنتی به شما کمک می‌کند که علاوه بر یادگیری اصول تولید محتوا، از آن به عنوان ابزاری برای بازاریابی هم استفاده کنید-. شما می‌توانید خلاصه این کتاب را از نرم افزار ذهن دریافت کنید-.

شما نیز می‌توانید با محتوای ارائه شده در نرم افزار ذهن، به طور تخصصی با راه‌اندازی کسب‌وکار، فنون بازاریابی دیجیتال و مدیریت فروش آشنا شوید- همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و به دنیای محتوای آموزش ذهن وارد شوید-.

  • کسب درآمد اینترنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Button