نماد و نشانه در طول تاریخ

adboon-19

تبلیغات

در طول تاریخ از آرم، كه نوعی علامت واجد هویت بصری ست، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده تصور بر این هست كه انسان پیش از تاریخ با خراش دادن و ایجاد نقش بر دیوار غار های آلتامیرا در اسپانیا و لاسكو در فرانسه تلاش داشته تا از این طریق به دیگران اعلان خطر یا آگهی دهد و یا پیام های دیگران را منتقل كند –

علایم و نماد ها ی خاص

در جوامع قرون وسطایی بازرگانان و صنعتگران برای مشخص كردن كالا ها و محصولاتشان از علایم و نماد ها ی خاص استفاده می كردند- چاپگران اواخر سده 19 میلادی بر روی تمامی چاپ نقش های خویش نماد هایی را به طور حرف نشانه یا امضا چاپ می كردند كه معرف حرفه آنان بود-

در آغاز سده 20 نیز گاوچرانان امریكایی برای مشخص كردن مالكیت دام های خویش از علایم انحصاری استفاده می كردند-

طی دوره ركود اقتصادی امریكا، كارگران دوره گرد یا در حقیقت پیشه ورانی كه بیكار شده بودند، یك نظام ارتباطی تحلیلی و كاربردی را ابداع نمودند –

آنها علایم و نشانه هایی بودند كه بر دیوار خانه ها و ساختمان ها رسم كردند كه مثلا گویای خطراتی بود كه كارگران را تهدید می كرد -یعنی درست شبیه به روشی كه انسان غار نشین از تصاویر خطی استفاده می كرد-

نماد ها و احساسات

نمادها نیز مثل شكل حروف و رنگ، می تواند واكنش های حس خاصی را در ما بر انگیزد- معنی نماد ها بستگی به كاربرد آنها دارد- مثلا نقشی مانند صلیب شكسته مربوط به دوران پیش از تاریخ به این معنی ست:

“همه برای یكی” و نمایانگر قدرت و خلاقیت هست- این نماد برای بار نخست روی سكه هایی متعلق به كرت باستان، اشیاء امریكای جنوبی و آثار سفالی ناواجو یافت شد-

نماد هویت خویش

وقتی رایش سوم هیتلر از صلیب شكسته به عنوان نماد هویت خویش استفاده كرد، مفهوم مرتبط به آن نیز تغییر پیدا كرد- امروزه نمی توان به این نماد به عنوان نشانه معرف همدلی و اتحاد نگریست-

نماد كبوتر صلح كه طول جنگ ویتنام از سوی فعالین ضد جنگ زیاد استفاده شد، تداعی گر صلح هست- از آنجا كه نماد ها می توانند مفاهیم منفی و مثبت داشته باشند طراح باید به هنگام طراحی علامت یا نشانه، به تاثیر روانی آن و حسی كه در     مشتری     بر می انگیزاند كاملا توجه داشته باشد-

تصویر نشانه

نماد های گرافیكی و ساده ای “تصویر نشانه” می نامند- “تصویر نشانه” نوعی نماد بصری ست كه اطلاعات را به طور تصویری و بدون استفاده از كلام ارائه می دهد- “تصویر نشانه “نوعی نماد گرافیكی ست كه داستانی را به روش ای زیاد ساده و همه فهم و فارغ از محدودیت های زبانی روایت می كند-

علائم نشانه ها

امروزه این نوع نماد را    میشود    در همه جا دید- از علائم راهنمایی رانندگی گرفته تا علائم نشانه های فرودگاه، مترو، روش آهن ،ساختمان های عمومی و — خلاصه هر جا كه ضروریست اطلاعاتی را سریع و صریح به اطلاع عموم مردم برسانند- جهتنمونه این نماد ها ما را به سمت تماس عمومی، ایستگاه روش آهن، اطلاعات فرودگاه و رستوران راهنمایی می كنند-

علائم جاده ای

این نماد ها بدون استفاده از كلمات و جملات، اطلاعات مورد نیازمان را در اختیارمان می گذارد- مثلا اگر به یك كشور خارجی سفر كنیم كه با زبان آن آشنایی نداریم، به آسانی می توانیم از علائم جاده ای هشدار دهنده، نیز از دیگر علائم و نشانه ها مسیر خویش را برای مكان مورد نظر بیابیم- چراكه این علائم خویش یك زبان بین المللی، بصری و بدون كلامند-

كلمه لوگو (logo)

كلمه لوگو (logo) از واژه یونانی به معنی زبان مشتق شده هست و لوگو را به عنوان یك نماد، علامت، تصویر نوشته و عكس نوشته در نظر می گیریم كه نماینگر یك سازمان، یك حرفه،محصول یا حتی یك همایش یا یك رویداد خاص هست-

نشانه

“نشانه” تجسمی از یك سازمان هست و باید مروج هویت بصری آن باشد، هویتی كه به آسانی و به سرعت قابل تشخیص باشد- “نشانه” نماینگر حجم زیادی از اطلاعات هست كه در یك بیان بصری واحد متراكم شده هست –

در این زمینه داستان معروفی از ریموند لوئی، طراح صنعتی معروف نقل می گردد: در یك مهمانی خانمی از وی پرسید كه: چرا حرف x را در لوگویی كه برای شركت “Exxon” طراحی كرده تا زیر خط كرسی ادامه داده است؟

نشانه” به جای “آرم” و “لوگو”

لوئی پرسید كه: چه چیز دلیل شده شما چنین سوالی می كنید؟ و آن خانم پاسخ داده بودند كه: زیرا خیلی جلبه توجه می كند- و لوئی جواب داد :”خوب پاسخ شما همین هست-” حدودا از 10 سال پیش، به پیشنهاد استادان رشته ارتباط تصویری، در دانشكده های هنر واژه “نشانه” به جای “آرم” و “لوگو” مورد استفاده قرار گرفت-

اهمیت انتخاب قالب و نوع آن در طراحی آرم

برای طراحی آرم شركت یا موسسه مورد نظرتان باید توجه به این مسئله مهم داشته باشید كه از چه نوع قالبی استفاده می كنید- چرا كه قالبی كه استفاده می كنید خویش باید نوعی تصویر قوی و تخیلی را بازتاب دهد- اگر نماد یا تصویر مبهم باشد و موجب سوء برداشت گردد، طرح نا موفق خواهد شد-

پیش از طراحی هر كار ابتدا كارهای زیادی ببینید تا ایده های فراوانی را جمع كرده باشید- به علاوه این امكان برایتان پیش می آید كه از تجارب دیگران استفاده كرده وسعی در طراحی طرح بهتری کنید – در هر طرح روی هماهنگی و انسجام بصری طرح مكث و آنرا بدقت تحلیل کنید  و به هیچ عنوان با دیدن كاری تقلید محض ننمایید-

انواع گوناگون آرم

از دیدگاه نشانه شناسی دسته بندی آرم بر حسب تركیب عناصر زبانی و شمایلی انجام می گیرد- بر این اساس دسته ایی از آرم ها فقط از عناصر زبانی استفاده می كنند (یك نام – یك یا چند حرف) كه آنها را “ارم نوشتاری “، “logotype” می نامیم-

دسته دیگر با تركیب عناصر شمایلی طراحی شده اند، كه آنها را “آرم شمایلی” ، logo iconique” یا “icotype” می نامیم-

<ح> دسته سوم، از تلفیق عناصر نوشتاری و شمایلی ساخته شده اند كه آنها را “آرم تلفیقی” ، “logo mixte ” می نامیم-

آرم نوشتاری logo type

این دسته از آرم ها فقط با استفاده از نشانه های زبانی طراحی می شوند :

1-گاه با نام اختصاری یك موسسه یا سازمان مانند BHV برای فروشگاه Bazard de L’ Hotel de Ville، و یا CA برای بیمهCredit Agricole 2- گاها با بزرگنمایی حرف نخست نام موسسه مانند H برای انتشارات Hachette

3-گاهی با تركیب بندی حروف و ارقام مثل M 3

4-برخی اوقات نیز نام كامل موسسه یا سازمان را بازنمایی می كنند: نام طراح و سازنده جواهرات Cartier ، نام فروشگاه بزرگ و زنجیره ای Lafayette، نام طراح و تولید كننده

آرمهای نوشتاری

بنابر این “آرمهای نوشتاری” به دو گونه اند: یا نام موسسه را نمایش می دهند و یا از حروف و ارقام استفاده می كنند- استفاده از حروف، قابل انعطاف تر هست و به راحتی با زمینه های فرهنگی گوناگون تطبیق پیدا می كند- ولی از طرفی تآثیر گذاری آن به عنوان یك علامت خاص، بستگی به قابلیت به یاد سپردن آن دارد-

طراحی آرم های نوشتاری

نام های كامل هر چند طولانی میت وانند به یاد ماندنی باشند،. زیرا مانند متن در لحظه خوانده می شوند، اما استفاده از آن ها در زمینه های فرهنگی متفاوت ممكن هست.مشكل آفرین باشد .-در طراحی آرم های نوشتاری مانند آرم های شمایلی ممكن هست. از عناصر تجسمی، مانند بافت و رنگ استفاده كنند.

كاربرد این عناصر در نوشتار و تكرار در استفاده یكنواخت از آن ها، به مرور تاثیر گذاری آرم نوشتاری را مانند آرم شمایلی خواهد كرد-

آرم شمایلی logo iconique یا ico type

این نوع آرم ، تصویری هست.كه می تواند نمادی تجریدی، تصویر یك شی، یك نقش و غیره باشد- دسته ای از این آرم ها فیگوراتیو هستند .انند : سنجاب، مرد یا اسب. دسته ای دیگر تصاویر غیر فیگوراتیو هستند مانند: پیكان،مربع، دایره و غیره- بنابر این    میشود  .  3 نوع آرم شمایلی را در نظر گرفت:

آرم شمایلی

_ imaginal تصویری هست كه شباهت زیادی با یك شی مادی دارد; آرم پودر شكلات سازی “Chicor’ee Leroux” زنی را كه با طراحی ساده .شده ای رسم شده در حال تعارف آن كالا به مخاطبان نشان می دهد، .كه نمونه مناسبی از این گونه هست-

آرم شمایلی _ diagrammatique

كه با یك طرح خلاصه و موجز، مشخصه اصلی فراورده را نشان میدهد. آرم قدیمی اداره برق فرانسه (EDF) كه یك آذرخش هست دقیقا از این مقوله است.

آرم شمایلی _ استعاری m’etaphorique

از طریق جا به جایی معنایی و با به كار گرفتن عنصری معنادار نشان دهنده ی كاركرد یا توانایی مارك یا كالای مورد نظر است، عمل می كند. آرم كارخانه   ماشین   سازی پژو كه در آن یك شیر، استعاره از قدرت   ماشین   است، در این مقوله قرار می گیرد.

آرم این كارخانه از سال 1882 تا كنون چندین بار تغییر شكل یافته.تصویر شیر به عنوان عنصر ثابت و استعاره ای از قدرت در تمام آرم ها باز نمایی شده هست.

آرم شمایلی – نمادین:

بدون هیچ رابطه فطری با موضوع و یا عملكرد آن ها هستند-

مثال این نوع آرم تصویر تمساح در مارك تولید كننده ی پوشاك ورزشی ”lacoste” هست-

تصویر این تمساح طرح روی بلوز ورزشكاران شد و از ان موقع تا كنون تصویر تمساح در آرم lacoste به عنوان عنصر تصویری مشخص كننده این مارك هست-.

آرم تلفیقی logo mixte

این دسته از آرم ها، از همزیستی دو گونه پیام ساخته می شدند: پیام زبانی و پیام شمایل نگارانه- بدین سان امكان پدید آمدن چند گونه رابطه بین این دو نوع پیام وجود دارد: می توانند همجوار هم باشند، .می توانند یكدیگر را تقویت كنند و یا موجب تثبیت یكدیگر شوند-.

طرح شمایلی آرم،

رابطه همجواری، بر این اصل استوار هست است. كه نوشتار و شمایل در حكم دو واحد مستقل در كنار یكدیگر قرار می گیرند-. این نوع تلفیق در آرم به وضوح مسئله ی مشروعیت را پیش می كشد. زیرا به نظر می رسد كه قسمت نوشتاری و طرح شمایلی آرم، هر یك از تناسب و موضوعیت بالایی برخوردار نیستند.

آرم كارخانه تولید كننده ی روغن نباتی Lesieur نمونه ی مناسبی برای نمایش این نوع رابطه هست-. رابطه ی تثبیت كننده، می تواند گویای وضعیتی باشد.كه در آن پیام شمایلی دارای تعابیر چند گانه باشد-. در این صورت پیام زبانی با برای دادن به مخاطب، یكی از تعابیر این نشانه ی تصویری چند معنا را تثبیت می كند-.

در آرم هایی كه دارای “شعار” هستند،

یا به عبارت دقیق تر شعار را به خدمت می گیرند، این شعار هست. كه معنای قسمت شمایلی آرم را روشن می كند- آرم تولید كننده زیر پوش های (دامار) نمونه خوبی هست-.

این آرم از سال 1958 تا كنون چند بار تغییر یافته هست ، اما شعار این آرم همواره به عنوان عنصر نوشتاری ثابت د.ر طراحی این آرم، نقش تثبیت كننده ی شمایل دیاگراماتیك را به عهده داشته هست-.

رابطه تقویت كننده بین دو وجه بازنمایی زبانی و شمایلی در صورتی امكان پذیر هست .كه این دو واحد در بطن یك نظام چرخشی قرار گیرند و همچون دو عنصر همنشین نقش كلی تری ایفا كنند- .در این صورت مفهوم آرم از بك نوع فرایند خوانش نشآت می گیرد كه فرم چرخش نگاه بین این دو وجه بازنمایی یك پیام، یكپارچه شده هست-.

آرم تولید كننده ی قهوه ی Jacques Vabre آرم كارخانه بیسكویت سازی Heudebert، یا آرم

آزمایشگاه Urgo نمونه های مناسبی برای نمایش ای نوع رابطه هستند-

انواع نشانه ها

نشانه ی نمایه ای indexi que: این نشانه ها بر یك رابطه علت و معلولی میان موضوع و نشانه استوارند-. نمایه نشانه ای ست كه از موضوع خویش تاثیر گرفته هست- یعنی به نشان بر جای مانده از گونه ای موضوع، نمایه می گوییم مانند: رنگ پریدگی چهره به نشان خستگی دود به نشانه آتش، ابر به نشانه باران و —.

با این تعریف یك آرم هیچگاه نمی تواند حقیقتا یك نشانه نمایه ای باشد-

نشانه شمایلی iconique:

دومین نوع نشانه در طبقه بندی سه گانی پیرس میباشد-.

رابطه ایست مبتنی بر شباهت علت و معلول یا همان موضوع و نشانه:یك طرح فیگوراتیو، یك تصویر ساده شده .كه نمایانگر یك خانه، درخت و — باشد- .در صورتی كه به درخت و خانه شبیه باشد شمایل محسوب می گردد-.

نشانه نمادین symbolique:

نشانه هایی كه به موضوع از روش قرار داد یا قاعده ای محكم و از طریق همبستگی. با ایده های كلی مرتبط می شوند- .نماد های كلاسیك مانند: پرچم كشور ها، كبوتر صلح، علایم راهنمایی، نت های موسیقی و الفبای مدارس و— همچون نظامی از نشانه های قرار دادی در نظر گرفته شده اند-. نشانه های نمادین بیش از انواع دیگر نشانه ها در اجتماع كاربرد دارن.

در جوامع قرون وسطایی بازرگانان و صنعتگران برای مشخص كردن كالا ها و محصولاتشان از علایم و نماد ها ی خاص استفاده می كردند. چاپگران اواخر سده 19 میلادی بر روی تمامی چاپ نقش های خویش نماد هایی را به طور حرف نشانه یا امضا چاپ می كردند .كه معرف حرفه آنان بود-

در آغاز سده 20 نیز گاوچرانان امریكایی برای مشخص كردن مالكیت دام های خویش از علایم انحصاری استفاده می كردند.

طی دوره ركود اقتصادی امریكا، كارگران دوره گرد یا در حقیقت پیشه ورانی كه بیكار شده بودند، .یك نظام ارتباطی تحلیلی و كاربردی را ابداع نمودند –

علایم و نشانه های

آنها علایم و نشانه هایی بودند كه بر دیوار خانه ها و ساختمان ها رسم كردند .كه مثلا گویای خطراتی بود كه كارگران را تهدید می كرد.یعنی درست شبیه به روشی كه انسان غار نشین از تصاویر خطی استفاده می كرد-.

نماد ها و احساسات

نمادها نیز مثل شكل حروف و رنگ، می تواند واكنش های حس خاصی را در ما بر انگیزد- معنی نماد ها بستگی به كاربرد آنها دارد- مثلا نقشی مانند صلیب شكسته مربوط به دوران پیش از تاریخ به این معنی ست:.

“همه برای یكی” و نمایانگر قدرت و خلاقیت هست.این نماد برای بار نخست روی سكه هایی متعلق به كرت باستان، اشیاء امریكای جنوبی و آثار سفالی ناواجو یافت شد.

وقتی رایش سوم هیتلر از صلیب شكسته. به عنوان نماد هویت خویش استفاده كرد، مفهوم مرتبط به آن نیز تغییر پیدا كرد. امروزه نمی توان به این نماد به عنوان نشانه معرف همدلی و اتحاد نگریست-.

نماد كبوتر صلح كه طول جنگ ویتنام از سوی فعالین ضد جنگ زیاد استفاده شد، تداعی گر صلح هست- از آنجا كه نماد ها می توانند. مفاهیم منفی و مثبت داشته باشند. طراح باید به هنگام طراحی علامت یا نشانه، به تاثیر روانی آن و حسی كه در     مشتری     بر می انگیزاند .كاملا توجه داشته باشد-.

تصویر نشانه

نماد های گرافیكی و ساده ای “تصویر نشانه” می نامند- “تصویر نشانه” نوعی نماد بصری ست .كه اطلاعات را به طور تصویری و بدون استفاده از كلام ارائه می دهد-.”تصویر نشانه “نوعی نماد گرافیكی ست. كه داستانی را به روش ای زیاد ساده و همه فهم و فارغ از محدودیت های زبانی روایت می كند-.

 

آرم نوشتاری logo type

این دسته از آرم ها فقط با استفاده از نشانه های زبانی طراحی می شوند :.

1-گاه با نام اختصاری یك موسسه یا سازمان مانند BHV برای فروشگاه Bazard de L’ Hotel de Ville، و یا CA برای بیمهCredit Agricole

2- گاها با بزرگنمایی حرف نخست نام موسسه مانند H برای انتشارات Hachette

3-گاهی با تركیب بندی حروف و ارقام مثل .M 3

4-برخی اوقات نیز نام كامل موسسه یا سازمان را بازنمایی می كنند: نام طراح و سازنده جواهرات Cartier ، نام فروشگاه بزرگ و زنجیره ای Lafayette، نام طراح و تولید كننده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست