لوگوی برندهای مدرن

دیدن لوگویی که با ویژگی‌های یک شرکت، همراستاست، خوب است؛ اما خلق و رسیدن به لوگوی صحیح نیازمند زمان، مهارت و تجربه‌ی فراوان هست- فرایندی که با تفکر اصولی همراه باشد، کلید خلق لوگویی موثر و خلاقانه است؛ اما این فرایند چطور هست و چطور   میشود   آن را تشریح کرد؟

طراحی لوگو برای برندهای مدرن

این مقاله، یک فرایند آسان، ساده و زیاد موثر را برای طراحی لوگو برای برندهای مدرن و مشتریان زیاد پیچیده تشریح می‌کند- مقاله‌ی پیش رو حاوی نکاتی ارزشمند و سودمند طراحی هست و چارچوبی ارائه می‌کند که طراحان لوگو می‌توانند از آن برای هدایت مشتریان از ابتدایی‌ترین مراحل تحقیق تا تحویل نهایی فایل‌های پروژه استفاده کنند-

پاول رَند(Paul Rand) و فرایند طراحی لوگوی IBM

از آنجایی که طراحان باتجربه همیشه به دنبال راه‌هایی برای اضافه کردن ارزش افزوده در کارهایشان هستند، ما در این‌جا چند گزینه‌ی کاربردی را چک می‌کنیم که به  علامت تجاری مشتری‌تان قدرت رقابتی اعطا می‌کنند-

ویژگی‌های یک لوگوی موفق

با اینکه پیروی از یک فرایند صحیح و آزمایش شده‌ی طراحی لوگو اهمیت دارد، اما ابتدا باید درکی صحیح از چیزی که موجب موفقیت یک لوگو می‌شود، داشته باشیم- بوم سفیدی که در ابتدای پروژه‌ی طراحی لوگو وجود دارد، به معنی مجوزی برای افراط در خلاقیت نیست- برای اینکه یک لوگو نماینده‌ی خوبی برای  علامت تجاری باشد، باید چند ویژگی قابل اطمینان داشته باشد-

پنج اصل سیستم S-M-A-R-T

پیروی از پنج اصل سیستم S-M-A-R-T، دلیل می‌شود شرکت‌ها و محصولات قادر باشند در یک بازار پرجمعیت و از دید مشتریان نهایی، برجسته باشند-

  • سادگی: تشخیص و شناسایی لوگو را آسان کنید-
  • به یاد ماندنی: یک لوگوی خوب باید به اندازه‌ی کافی متمایز باشد تا در یادها بماند-
  • جاودانگی: عالی ترین لوگوها، جاودانه بوده و روندهای متغیر را به راحتی پشت سر می‌گذارند-
  • قابلیت اطمینان: انعطاف پذیری و مقیاس پذیری، کلید استفاده از لوگو در بسترها، رسانه‌ها و اندازه‌های متفاوت هستند-
  • اندیشمندانه: تمامی جزئیات یک لوگو باید با فکر ایجاد شوند تا کیفیت و سودمندی یک علامت تجاری را نشان دهد-

 

لوگو در اندازه‌های متفاوت و در دستگاه‌های متفاوت

یک لوگو برای برندهای مدرن باید با در نظر گرفتن  موردها استفاده‌های متفاوت طراحی گردد- برای مثال، یک لوگو برای خط هوایی باید روی نرم افزار موبایل به شکل آیکونی کوچک باشد و در عین حال، در اندازه‌ی بزرگ روی دم هواپیما خوب به نظر برسد-

تشریح فرایند طراحی لوگو

بهتر هست برای نشان دادن فرایند طراحی لوگو، از یک نرم افزار فرضی خبر به نام نیوز بولت با هدف ارائه‌ی خبرهای داغ با سرعت نور، استفاده کنیم- بدین ترتیب، فرایند خلق لوگو را قدم به قدم پیش برده و در طول مسیر، نکات کلیدی را مطرح می‌کنیم-

کلید درک تفهیم نامه‌ی طراحی

مرحله‌ی نخست فرایند طراحی لوگو شامل مرور و درک تفهیم نامه‌ی طراحی هست- انجام این کار، نسبتاً آسان اما ضروری هست- آن را به عنوان فونداسیون یک خانه در نظر بگیرید- درک سطحی این تفهیم نامه دلیل به وجود آمدن مشلات متفاوت در طول پروژه می‌شود-

تفهیم نامه‌ی طراحی چیست؟

به طور خلاصه، تفهیم نامه یک سند هست که کمک می‌کند مشخص کنیم لوگو نماد چه چیزی هست- یک تفهیم نامه‌ی معمولی شامل  موردها زیر است:

  • اهداف: آیا به منظور موفقیت پروژه، باید به اهداف مشخصی دست یافت؟
  • دستاوردها: چه دستاوردهایی در پایان پروژه مورد انتظارند؟
  • خط زمانی: آیا انتظار می‌رود پروژه در زمان معینی به پایان برسد؟
  • ذینفعان پروژه: چه کسانی در تصمیم گیری درباره‌ی پروژه دخیل هستند؟
  • مخاطبان هدف: لوگو باید برای کدام قسمت از جمعیت طراحی گردد؟
  • تاریخچه‌ی محصول یا شرکت: محصول یا شرکت، چه هدفی را دنبال کرده و چه ارزشی برای مردم فراهم می‌‌کند؟
  • بیانیه‌ی جایگاه یابی برند: هسته‌ی اصلی وعده‌ی علامت تجاری به مشتریان چیست و شرکت خودش را نسبت به رقبا چطور می‌بیند؟
  • بوجه و پرداخت‌ها: آیا بودجه‌ای برای پروژه در نظر گرفته شده هست و پرداخت‌ها چطور انجام می‌شوند؟

تحقیق بصری و کارگردانی هنری

تحقیق بصری؛ کشف انگیزه‌ها

تحقیق بصری برای طراحان، وقتی هست که چشم‌هایشان را باز کرده و دنیا را می‌بینند و شامل چک سایت‌ها، مجلات و کتاب‌های مرتبط با طراحی و هنر و نیز مراجعه به موزه‌ها، گالری‌ها، فروشگاه‌های خرده فروشی یا محیط‌های الهام قسمت هست-

استفاده از Dribbble برای تحقیق بصری و یافتن انگیزه در طراحی لوگو

نکته‌ی اصلی این هست که برای زیادتر کردن انگیزه باید مثال‌های زیاد و با کیفیتی از زیبایی، نبوغ و مهارت را ببینید-

در این‌جا فهرستی از منابع آنلاین آورده شده هست که به شما در شروع تحقیق کمک می‌کنند:

  • LogoLoungeیک سایت نمایشی با تمرکز بر لوگو هست که لوگوهای طراحان سراسر دنیا را در خویش جای داده هست-
  • Dribbbleیک بستر طراحی زیاد قدرتمند هست که طراحان در آن، آخرین و عالی ترین کارهایشان را آپلود می‌کنند-
  • Muzliیک وبسایت هست که محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین طراحی‌ها را از وبسایت‌های متفاوت جمع آوری می‌کند-

طرح هنری؛ ساخت مسیری مشخص از مفاهیم خلاقانه

طراحان باید پس از تکمیل تحقیق بصری، حداقل یک طرح هنری به مشتریان نشان دهند- اکنون زمان این هست که با استفاده از تابلوی احساسات (تابلویی از تم‌ها، احساسات و ایده‌های تصویری)، تحقیق بصری را به شکل برنامه‌ای مختصر از مقاصد و مفاهیم هنری در آوریم-

بهترین تابلوهای احساسات

یک تابلوی احساسات ساده که در برنامه‌ی Sketch تهیه شده هست-

بهترین تابلوهای احساسات، روندی مشخص را نشان داده و مخصوص مخاطبان هدف خاصی هستند- نرم افزار طراحی صفحه‌ی نمایش اِسکچ، روشی فوق العاده برای مرتب کردن تصاویر به شکل یک تابلوی احساست برای ارائه به مشتریان هست-

ایده پردازی و کشیدن طرح اولیه
ایده پردازی؛ ایده‌ها از کجا می‌آیند؟

در نهایت، همانگونه که ایده‌ها از ذهن به روی کاغذ می‌آیند، تحقیق باید به نتیجه‌ای خلاقانه تبدیل گردد- یک روش عالی برای شروع این مرحله از فرایند طراحی لوگو به نام ایده پردازی، استفاده از طوفان مغزی هست که طول آن، افکار مرتبط را جمع آوری کرده و بعد آن‌ها را به اجرایی‌ترین گزینه‌ها محدود می‌کنیم-

کشیدن سریع ایده‌ها روی کاغذ و آغاز فرایند طراحی لوگو

گاهی اوقات ممکن هست این مرحله به سادگی نوشتن فهرستی از کمات توصیفی یا کشیدن ۲۵ ایده‌ی طراحی در کمتر از پنج دقیقه باشد- تعداد احتمالات زیاد است، اما یک متد زیاد موثر طوفان مغزی، به نام ترجمه و تفسیر، در مقاله‌ای با نام ۱۰ فعالیت برای تسریع تفکر خلاقِ شرکت فَست تشریح شده است:

ایده‌

ایده‌ها عمدتاً با فرایند تبدیل برانگیخته می‌شوند- تبدیل چیزها از یک شکل یا رسانه به اشکال دیگر می‌تواند افکار را در جهات کاملاً جدید وجالبی هدایت کند- یک ایده به ایده‌ای دیگر منجر می‌شود و بدین ترتیب، شما در مسیر ایده‌ها قرار می‌گیرید-

هنرمند روسی، واسیلی کاندینسکی، موسیقی کلاسیک را به نقاشی‌های انتزاعی تبدیل بشود و با استفاده از رنگ‌‌های متفاوت، احساسات متفاوتی را که موسیقی تحریک می‌کرد، نشان داد-

برای تمرین، کلمه ها تنبل، خوشحال، بلند و نرم را روی کاغذ نشان دهید-

کشیدن طرح اولیه؛ تمرینی ارزشمند برای تمامی طراحان لوگو

حتی ابتدایی‌ترین طرح‌ها نیز در فرایند طراحی لوگو ارزشمند هستند- مانع اصلی خلاقیت، ویرایش بیش از اندازه در مراحل ابتدایی پروژه هست- طراحی سریع و خام، روشی فوق العاده برای چک سریع ایده‌ها بدون توجه به کیفیت “کار تکمیل شده” هست-

تکرار یک طرح به عنوان  قسمتی از خلق لوگو

یک مزیت این طرح‌های خام و ابتدایی این هست که ذاتاً تناسب و تعادل را القا می‌کنند- وقتی که طراح آماده‌ی شروع ترسیم دیجیتال لوگو است، این ویژگی، طرح‌های اولیه را به یک لایه‌ی مرجع سودمند تبدیل می‌کند-

ویرایش دیجیتال

پس از انجام مراحل ایده پردازی و طراحی آن‌ها، طرح اولیه و قابل اتکایی از لوگو دارید که می‌توانید آن را در برنامه‌ی Adobe Illustrator ویرایش کنید- این نرم افزار، عملکرد بالایی در طراحی داشته و  برای خلق تصاویر گرافیکی و فایل‌های هنری استفاده می‌شود که   میشود   اندازه‌ی این تصاویر را تا بی‌نهایت تغییر داد، بدون اینکه کیفیتشان کاهش یافته یا پیکسلی دیده شوند-

 

فرایند ویرایش دیجیتال طراحی لوگو

 

لوگوی نهایی در برنامه‌ی ایلاستریتور؛ نسخه‌ی تک رنگ

فهرست زیر شامل لینک‌هایی به آموزش‌های گلچین شده‌ای هست که  بعضی  از سودمندترین ابزارهای طراحی لوگوی برنامه‌ی ایلاستریتور را توضیح می‌دهند:

  • Basic Shapes: آموزش استفاده از اشکال هندسی مانند دایره، مستطیل، مثلث و مربع به منظور خلق اشکال و طرح‌های پیچیده‌تر-.
  • Align Tool: آموزشی که نشان می‌دهد چطور اشکال را به دقت در کنار یکدیگر قرار دهید تا در وقت صرفه جویی کرده و از خستگی جلوگیری کنید-.
  • Pathfinder: از اشکال متقاطع استفاده کرده و به سرعت، اشکال و نمادهای جدیدی را خلق کنید-.
  • Pen Tool: یادگیری این ابزار ممکن هست کمی دشوار باشد، اما شجاع باشید- قلم‌ها قدرتمند هستند!
  • BONUS: این مورد یک آموزش نیست، اما پلاگین‌هایAstute Graphics در دنیای گرافیک‌های برداری، ابزارهای زیاد مفیدی هستند .و مجموعه پلاگین “رایگان” زیاد سودمند هست-.

رنگ در طراحی لوگو

استفاده از رنگ در طراحی لوگو، موضوعی گسترده و زیاد مهم هست. که مجموعه‌ی متنوعی از اصول را از تئوری رنگ تا روانشناسی انسانی در بر می‌گیرد- .با در نظر گرفتن این موضوع، بهتر هست ترکیبات رنگی ساده و هماهنگ و در عین حال با کنتراست بالا به مشتریان ارائه شوند-.

لوگوی نهایی؛ نسخه‌ی رنگی
پالت‌های رنگ Adobe Color CC

چند منبع آنلاین وجود دارند. که به زیادتر کردن دانش طراحان درباره‌ی رنگ کمک می‌کنند:

  • Ctrl+Paint: هنرمند مفهومی، مَت کوا، مجموعه‌ای از ویدیوهای آموزشی سریع و ساده ارائه می‌کند که انتخاب و ترکیب رنگ را از دید نقاشی دیجیتال توضیح می‌دهد-. این فیلم‌ها برای طراحانی که به دنبال درک بهتری از “چرا” و “چگونگی” انتخاب ترکیب رنگ هستند، مناسبند-
  • COLOURlovers: اجتماع خلاقی که در آن، طراحان سراسر دنیا ترکیبات رنگ را خلق کرده .و به اشتراک می‌گذارند-
  • Adobe Color CC: این امکان را به کاربران می‌‌دهد .که ترکیبات رنگی با چرخه‌ی پیچیده‌ی رنگ خلق کرده یا هزاران ترکیب رنگی را در انجمن Adobe مشاهده کنند-
  • Pinterest: پینترست مملوء از ترکیب رنگ‌های از پیش آماده بوده. و محلی عالی برای مشاهده‌ی روند و تغییر رنگ‌ها در طول سال هست-

 

هنگام ترکیب رنگ‌های  ایده‌،

به یاد داشته باشید که لوگوها در نهایت باید از محدوده‌ی گرم و نرم ایلاستریتور و اسکچ که فضای سپید .در آن‌ها تا بی‌نهایت ادامه دارد، بیرون آمده و در دنیای واقعی قرار گیرند-.

طی مراحل خلق لوگو، باید گزینه‌های تاریک و روشن لوگو را چک کنید-

این مورد مستلزم این هست که لوگو روی پس زمینه‌های تاریک و روشن و نیز سیاه و سپید چک گردد-. پس از اینکه یک لوگو را در این حالات چک کردید، باید چند ویرایش و تنظیم کوچک انجام دهید- .تناقض رنگ‌های سیاه و سفید، نواقص سطحی و نمادهای ناخواسته را مشخص می‌کند-.

نکته: با استفاده از فیلتر “اینوِرت” در مرحله‌ی ایده پردازی. و کشیدن طرح اولیه، این اشکالات و نواقص را برطرف کنید-

لوگو

سازماندهی و تحویل فایل‌ها

پس از اینکه لوگو تکمیل شد و به تایید متقاضی رسید، زمان آن هست که فایل‌های طرح نهایی را تحویل دهید- فولدرها و فایل‌ها باید کاملاً مرتب شده، نام آن‌ها مشخص بوده و بتوان به آن‌ها به راحتی از طریق گوگل درایو، دارپ باکس یا هر سرویس اشتراک فایل قابل اعتماد دیگری دسترسی داشت-.

طراحی لوگو

در زیر، برای طراحان تازه کار در زمینه‌ی طراحی لوگو، خلاصه‌ای از انواع فرمت‌های متفاوت فایل‌‌هایی که ممکن هست .یک متقاضی بخواهد، آورده شده است:

  • فایل‌های پرینت شده: فایل‌هایی با فرمت وِکتور برای پرینت مناسب‌تر هستند؛ زیرا دلیل می‌شوند .یک لوگو در اندازه‌های بزرگ و کیفیت‌های پایین، واضح باقی بماند- این فرمت‌ها شمال EPS، SVG، AI و PDF هستند-
  • فایل‌های وب: وب .مستلزم فایل‌های پیکسلی (JPEG، PNG و GIF) یا فایل‌های وکتور (SVG به معنی تصاویر گرافیکی مقیاس پذیر و برداری) هست-
طراحی لوگو از ترکیب رنگ‌های متفاوت و متنوع
  • اگر در طراحی لوگو از ترکیب رنگ‌های متفاوت و متنوع استفاده می‌کنید، بهتر هست. از فایل‌های JPEG استفاده کنید؛ زیرا تصویر گرافیکی غنی‌تری از طرح اصلی را حفظ می‌کنند-.
  • بهتر هست هنگامی که در طراحی لوگو از رنگ‌ها و اشکال مسطح با سایه‌‌ی کم یا بدون سایه یا تغییر درجه‌ی رنگ استفاده می‌کنید، از تصاویر PNG استفاده کنید-
چگونه به مشتریان ارزش و چشم انداز ارائه کنیم؟

یک روش نامه‌ی ساده ارائه کنید-

طراحان باتجربه همیشه به دنبال راه‌هایی برای ارائه‌ی ارزش افزوده به مشتریانشان هستند- .خلق یک لوگوی زیبا، تحسین برانگیز است؛ اما طراحان باید این موضوع را در نظر بگیرند که چطور به مشتریانشان یک استراتژی ساده برای استفاده‌ی موثر از لوگو اعطا کنند- یک متد انجام این کار این هست .که در آغاز پروژه از متقاضی بپرسید که آیا یک روش نامه‌ی ساده می‌خواهد یا خیر-

راهنمای لوگوی رسانه‌ها

در حقیقت، روش نامه‌ی ساده مثل سند حجیم برندینگ شرکت نیست؛ بلکه خلاصه‌ای یک یا دو صفحه‌ای از بایدها و نبایدهای کاربردی مرتبط با رنگ، اندازه، برای و جزئیات یک لوگو هست- .                   در این‌جا مثالی از رسانه‌ی “بستر انتشار طراحی” آورده شده است: راهنمای برندینگ رسانه-

استفاده از انیمیشنی زیرکانه را چک کنید-

روشی دیگر برای افزودن ارزش به لوگو، استفاده از انیمیشن هست- انیمیشن و تحرکی اندک در فضایی مناسب می‌تواند به لوگو جان و مفهوم بخشیده و توانایی داستان سرایی  علامت تجاری را ارتقا دهد.یک شرکت بین المللی مشاوره‌ی  علامت تجاری به نام اِمِیز، قدرت انیمیشن زیرکانه را با لوگوی “برند زنده‌ی” خودش نشان می‌دهد که مبتنی بر هوش مصنوعی بوده. و فوراً نسبت به رفتار کاربر واکنش نشان می‌دهد-

توجه داشته باشید که باید به دقت و به اندازه از انیمیشن استفاده کنید-. انیمیشن نمی‌تواند طراحی ضعیف یک لوگو را، مخصوصاً در  موردها ایستا، پنهان کند-.

به کارگیری نبوغ و ابتکار

پانزدهمین گزارش سالانه‌ی روند لوگوی لوگولانژ نشان می‌دهد. که طرح‌های لوگو در سال ۲۰۱۷ همانند سال‌های قدیم نوآورانه نبودند- “روندهای امسال نشانی از تکامل و ادامه‌ی چیزهایی که ما پارسال مشاهده کردیم، نداشتند-”. این مسئله نشان دهنده‌ی این هست .که اکثر تازه واردان از رهبران صنعت پیروی کرده و به جای تلاش برای برجسته بودن، از چیزی که از قبل وجود دارد تقلید می‌کنند-.

وظیفه‎ی ما به عنوان طراح این هست که به مشتریانمان کمک کنیم که نسبت به قدرتمندترین رقبایشان برتری یابند .و بدین منظور باید. از نوآوری در فرایند طراحی لوگو استفاده کنیم- .این کار مستلزم آزمایش و به چالش کشیدن. سرسختانه‌ی فرضیات خودمان است؛ اما ارزش و پاداش پذیرش این ریسک، دیدن برجسته بودن مشتریانمان در میان رقبایشان هست-.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Button