داستان سرایی لوگو

adboon-58

تبلیغات

امروز میخواهیم از داستان سرایی در طراحی لوگو و ساخت قصه برای طرح لوگو بگوییم – داستانی که چهره ای انسانی – با درک و دارای احساس از لوگو نمایش می دهد – هنگامی که دیوارهای سرد و بتنی میان لوگو و     مشتری     شما برچیده بشود ، آنها نیز حس میکنند با یک انسان در پس آن لوگو مواجه هستند و  و این موضوع دلیل برانگیختن احساس ، اعتماد و صمیمیت با  علامت تجاری میگردد –

داستان سرایی در طراحی لوگو یعنی از ابتدا یک سناریو داشته باشیم و سعی کنیم لوگو این سناریو را در خلاصه ترین شکل ممکن و  و بصورت مصور بازگو کند !

چگونه با داستان سرایی برای لوگو به آن عمق ببخشیم ؟

شاید مهمترین سوال در رابطه با داستان لوگو ، متد عملیاتی کردن آن باشد – به گونه ای که داستان ما بتواند همان عملکردی را داشته باشد که ما انتظارش را داریم !

برای اجرای قصه لوگو باید توانمندی‌ تصویر سازی و مهمتر از آن ، ارتباط گیری داشته باشید و  و نکات مهمی و در عین حال ریز و درشتی وجود دارد که برای نیل به هدف نهایی باید آنها را مد نظر قرار دهید – شما باید زبانی شیرین و قصه ای درخور توجه داشته باشید تا     مشتری     گوش به حرف شما بسپارند و  زیادتر اوقات  این موضوع جزو مراحل کاملا حرفه ای در بحث برندینگ محسوب میشود – اما چطور ؟

مرحله نخست : شناسایی شنونده داستان

برای اینکه بتوانید عالی ترین داستان را برای لوگوی خویش بنویسید ، اولین گام و  و مهمترین مهمترین قدمی که باید بردارید این هست که     مشتری     خویش را به درستی شناسایی و  و بدانید در حقیقت چه گونه افرادی هستند- هر چقدر بتوانید جزئیات بیشتری از احساسات آنها درک کنید ، داستان شما برای آنها شنیدنی تر خواهد بود –

قرار هست برای     مشتری     خویش قصه بگویید ، با آنها حرف بزنید و بتوانید آنها را جذب داستان خویش کنید پس باید بدانید استایل زندگی آنها چطور هست ، تفریح و سرگرمی آنها چیست ، با چه رسانه‌هایی ارتباط میگیرند و در یک سخن چه مختصاتی دارند –

مرحله دوم : نیاز سنجی

بعد از شناخت درست مخاطبان هدف،  همه چیز در نیاز شناسی خوب و درست خلاصه می‌شود- برای اینکه بتوانید نیاز سنجی درستی داشته باشید تا قلب داستان سرایی لوگو شما شکل بگیرد می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید :

  • نیاز یا کمبودی که مشتری     به دنبال برطرف کردن آن هست در مرکز توجه داشته باشد –
  • انتخاب مناسب او را پیشنهاد دهید –
  • مزیتهای کلیدی علامت تجاری خویش را بازگو کنید –
  • فرصت پیشنهاد دهید !
  • به مشتری     از تفاوتهای  علامت تجاری خویش با رقبا بگویید –

 

مرحله سوم : قهرمان سازی- داستان لوگو

هر داستانی نیاز به قهرمان دارد- داستان لوگو نیز در این خصوص اسئثنا نیست –     مشتری     امروز هنگامی واکنش نشان می‌دهند که حسی بی بدیل با یک قهرمان برقرار کند- هر گوشه ازگیتی را بنگرید از قدیم تا امروز همواره مردم اساطیری داشته اند – قهرمان قصه لوگوی  علامت تجاری شما نشان می‌دهد که چرا شما بی نظیر و ارزشمند هستید و چرا مخاطبان باید به سمت شما جذب شوند – هر داستانی نیاز به قهرمانی ملموس دارد –

مرحله چهارم : اعتماد سازی_لوگو

اگر     مشتری     به شما اعتماد نداشته باش د ،  چیزی که به آنها پیشنهاد میکنید نمی‌خرند – همواره رصد کنید و مطمئن باشید که توجه میکنید چه پیامی برای     مشتری     ارسال میکنید ، رنگ های مورد استفاده  علامت تجاری شما چیست، لحن کلمه هاو قصه کلی شما چیست و عملیات شما برای جذاب‌ بودن چیستند- پس از پاسخگویی به  موردها فوق ، اکنون از خودت سوال کنید برای هر کدام از این بخشها چه عملی می‌ توانید انجام بدهید تا متفاوت و دوست داشتنی و  و قابل اعتماد به نظر برسید – هر اقدامی یک پیام خواهد بود – احتمالاخوب و احتمالاهم نه چندان مناسب از سوی     مشتری     ارزیابی بشود –

مرحله پنجم : داستانی بگویید که اشتراک ‌گذاری بشود -لوگو

داستانی بنویسد آنقدر جذاب که همه برای هم تعریف کنند .  زیادتر اوقات  قصه های خوب بازرگو میشوند و در دنیای امروز بازگو کردن یک داستان یعنی اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی – هر چیزی که مینویسید ، می‌تواند فرصتی برای محبوبیت میان مردم باشد –

در پس هر لوگو ، یک قصه وجود دارد

نکته کلیدی : از انسان بگویید !

اصلی ترین نکته اینست که به مخاطبان نشان دهید. شما هم مثل او ، از جنس او و یک انسان واقعی هستید .و پشت لوگوی شما و داستان برندتان یک ماشین یا سیستم کامپیوتری مخفی نشده هست .این مهم به لوگوی شما شخصیتقابل درک ، لحن اختصاصی ، احساس و خصوصیات انسانی می‌ بخشد.

در پس هر لوگو ، یک قصه وجود دارد پس چه بهتر که آنرا به گونه ای جذاب راوی گردیم – .داستان لوگو یعنی بیانی شیرین و الهام قسمت که دلیل روح  قسمتی به طرح لوگو و ارتباط گیری عمیق با     مشتری     لوگو میگردد.

ارتباط طراحی لوگو با گرافیک

همواره در برندسازی برای نیل به یک تصویر ذهنی مثبت از  علامت تجاری مورد نظر ، نیازمند برنامه ریزی های متعدد از قبیل بازاریابی و تبلیغات هدفمند هست که بتواند یادآور قدرت ، اصالت ، مفید بودن و منحصربفرد بودن را با یک نام تجاری در ذهن     مشتری     پیوند داده.و در این حوزه ، طراحی گرافیک از این رو که میتواند .منجر به تبلیغاتی محرک در راستای دستیابی به اهداف عملیاتی برندینگ گردد ، ارتباط نزدیکی با آن دارد –

طراحی گرافیک

از طراحی گرافیک بعنوان یک ابزار ارتباطی بصری اثبات شده و معمول ، به منظور انعکاس نقاط قوت  علامت تجاری از طریق پردازش های تصویری استفاده می بشود. و از آنجا که  علامت تجاری ، معرف ویژگی های یک محصول یا مجموعه میباشد ، بر تمام ارکانمجموعه صاحب  علامت تجاری موثر خواهد بود -.

برندینگ

اهمیت ارتباط طراحی لوگو با گرافیک در برندینگ آنجا نمایان می بشود .که  علامت تجاری یا نام تجاری ، به تنهایی می تواند .وضعیت یک مجموعه را دستخوش تغییرات بنیادین کند .و با گسترش تعداد محصولات در بازار و نیز رقابت میان برندهای هم رده  ، برندینگ راهی اساسی برای پیشی گرفتن .از رقبا و لوگو پرچمدار این کارزار میباشد .

کدام مقولات گرافیک در برندینگ حائز اهمیت هستند ؟

نامه های مطرح تجاری ، همواره برای طراحی لوگو خویش ، وقت و  زیادتر اوقات  هزینه زیادی را صرف کرده اند .تا به عالی ترین و مطلوبترین نتایج برسند. لوگو بعنوان نماد  علامت تجاری و پس از آن بیلبوردهای تبلیغاتی ، بروشور و کاتالوگ های معرفی شرکت ، وبسایت و… همگی از مقولات گرافیکی و روش های ایجاد برندی قدرتمند می باشند-. که از همه این  موردها در برای زیادتر کردن معروفیت و محبوبیت  علامت تجاری استفاده میگردد.

علامت تجاری

در تمامی این اجزاء  علامت تجاری ،  طراحی هدفمند. و جذابیت  گرافیکی از مهم ترین ارکان بشمار می روند.

ارتباط طراحی لوگو با گرافیک و به تصویر کشیدن یک نماد برای یک  علامت تجاری و نام تجاری ، از طراحی لوگو آغاز می بشود .و روح این نماد ، در تمام ارکان تبلیغاتی مشهود خواهد بود .

طراحی آرم لوگو برای یک  علامت تجاری

یکی از اصلی ترین ، دشار ترین ، حساس ترین  و پر ارزش ترین عملیات گرافیکی ، طراحی آرم لوگو برای. یک  علامت تجاری هست است. که در یک نگاه ، انعکاس دهنده هویت یک  علامت تجاری میباشد- علاوه بر لوگو ، همانطور که ذکر شد ، در طراحی ست. اوراق اداری و هویت بصری  علامت تجاری و بسیاری از  موردها مشابه نیز تاثیر و قدرت گرافیک قابل مشاهده میباشد.

پروسه برندسازی

در عمده ترین مورد ،  طراحی گرافیک در پروسه برندسازی عمدتا به جنبه های متفاوت بصری  علامت تجاری می پردازد .و به لحاظ اینکه یکی از اصلی ترین فاکتور هایی که در برندینگ نقش دارد جذابیت بصری هست. به هیچ عنوان نمی توان .آن را نادیده گرفت .به این معنا که اگر جذابیت تصویری از تبلیغات یک  علامت تجاری کنار گذاشته بشود ،. عملا نمی توان موفقیتی برای  علامت تجاری آن متصور بود.

حتی با وجود محصولات مرغوب و سرویس درجه یک ، بدون پرداختن به جذابت و ایجاد ارتباط بصری از طریق گرافیک ،  موفقیت در فروش امری محال مینمایاند ، .بخصوص در بازار امروز.

علامت تجاری

هماهنگی میان اجزا متفاوت یک  علامت تجاری از قدم نخست ی.عنی طراحی لوگو شروع و همین حساب و کتاب به تمام اجزاء زیر دستی آن یعنی هویت بصری  علامت تجاری تعمیم داده میشود .تا با یکپارچگی حساب شده ، به هدف  علامت تجاری نزدیک شد .

آیین ارائه و توضیح طرح لوگو

گذشته از بحث اجرای موفق در طراحی لوگو ، توضیح ایده به کار رفته در لوگو نیز به خودی خویش یک مساله مهم بشمار می رود – یکی از چالشهای عمده ، که زیادتر طراحان لوگو با آن روبرو هستند ، ضعف در توضیح پروژه ، یا بعبارت دقیق تر عدم قدرت دفاع از طرح لوگو میباشد –

نکته : منظور از شرح ایده و دفاع از طرح ، در خصوص طرحی یباشد که بر پایه اصول و قواعد بنا شده و واقعا از لحاظ تئوریک قابل دفاع در مجامع حرفه ای باشد –

توضیح نامناسب یا ناکافی طرح لوگو

توضیح نامناسب یا ناکافی طرح لوگو ، موجب عدم پذیرش و یا اطمینان کافی درخواست دهنده به شما خواهد شد که در حالت حداقلی ، شما را وادار به صرف وقت و هزینه زیادتر برای ارائه طرح جدید خواهد نمود .

در این مقاله آموزشی قصد داریم آیین ارائه طرح لوگو به متقاضی را به بحث بگذاریم .

( فرض بر این هست که شما با اطلاعات کافی ، اقدام به طراحی نموده و در مرحله ارائه طرح لوگو به متقاضی خویش هستید ).

برای دیدن آموزش های زیادتر میتوانید به قسمت (( آموزش طراحی لوگو )) سری بزنید -.

1 – اعتماد آفرینی

از اصلی ترین الزامات مقوله طراحی لوگو اینست .که طراح بتواند اعتماد درخواست دهنده. را جلب و اعتماد او نسبت به فکر و اجرای طراح را بدست آورد . همواره بخاطر داشته باشید که درخواست دهنده ،  زیادتر اوقات  یک گرافیست نیست.  و توضیح طرح به عهده شما هست –

از نکته راهکارهای پیش روی شما بعنوان یک طراح در برای کسب اعتماد متقاضی   میشود  . به  موردها ذیل اشاره نمود :

تبیین فواید کلی طراحی لوگو
  • تبیین فواید کلی طراحی لوگو ، تا از این روش متقاضی خویش را از تصمیم خویش مبنی بر نیاز وی به طراحی لوگو آسوده خاطر سازید – در این مسیر ، قطعا شما باید بعنوان یک کارشناس ، .نسبت به مزایای طراحی لوگو احاطه زیاد زیادتر ی نسبت به شخص کارفرما داشته باشید .تا سوالات احتمالی بی پاسخ نمانده. و نیز بتوانید. اطلاعات پراکنده پرسش کننده را نسبت به ماهیت کلی لوگو بالا برده و او را بیش از پیش نسبت به درخواست خویش خوشنود کنید .
انتخاب قالب مناسب برای طراحی لوگو
  • انتخاب قالب مناسب برای طراحی لوگو ، مطابق فضای علامت تجاری و توضیح دلیل این انتخاب به مشتری.
  • توضیح مهمترین خصوصیات طرح ها که باید از زبان شما بیان بشود و نه با پرسش از درخواست دهنده.
ارائه طرح های متنوع لوگو

2- ارائه طرح های متنوع

شما بعنوان یک طراح حرفه ای لوگو ، قطعا سعی خواهید نمود تا برترین ها برای درخواست دهنده خویش مهیا سازید -. ولی در اینجا مبحث سلیقه نیز مطرح هست – شما یک کدنویس نیستید.پس طرح های خویش را در فرم های متنوع اجرا کنید. بعضی از اشخاص طرح های کلاسیک تر و  بعضی  طرحهای مدرن – بعضی به دنبال مینیمال ترین حالت در طراحی و افرادی هم طرح های سبک شلوغ و قدیمی را ترجیح می دهند – با ارائه چند طرح متنوع ( طبق توافق طرفین ) به درخواست دهنده .لوگو آزادی بشتری بدهید تا همواره با خویش این ذهنیت را داشته باشد .که انواع متفاوتی از اجرا را دیده. و انتخاب او طرحی بوده که بین اینهمه زیادتر مورد پسندش بود هست .

3 – توضیح کامل المانهای بکار رفته و مصادیق بصری در هر طرح

جزء به جزء طرح ها را توضیح بدهید – با توضیح و شرح این جزئیات ، دقیقا مثل اینکه نقشه راهنما به دست متقاضی خویش داده، او را قانع تر و انتخاب را برای او ساده تر می سازید – .نیز با ارائه توضیحات مفصل و مبسوط ، شخص مقابل نیز درک بهتری از زمان و انرژی مصروف شده برای پروژه خویش کسب میکند .

4 – نمایش نمونه پایانی لوگو ( و نه طرح های ناقص )

حتی به اصرار متقاضی ، به هیچ عنوان مرتکب این اشتباه نشوید  – .چه زیاد ایده های نابی که به این شکل میتوانند از چرخه کار خارج و حتی با تکمیل آنها نیز نتوانید دیگر متقاضی خویش را ترغیب به استفاده از آنها بکنید -.

5- در ارائه طرح های لوگو آنتایم باشید و بدقولی نکنید

بازگشت به موضوع بند قبل در خصوص عدم ارائه طرح های تکمیل نشده ، این موضوع را به خاطر داشته باشید .که در زمان مقرر میبایست طرح لوگو را ارائه نموده و از این طریق رضایت درخواست دهنده را به حداکثر برسانید. – بخصوص اگر میخواهید .بازهم با او کار کنید !

6- ارائه طرح ها در کنار هم برای مقایسه آسان تر

اینکه هر طرح لوگو در یک صفحه ارائه بشود و ذیل آن نیز توضیحات کافی داده بشود اصلا ایده بدی نیست – ولی حتی در این صورت هم بهتر هست. در یک صفحه جداگانه نهایی ، همه طرح ها را در کنار هم قرار داده و ارسال کنید  .- از این طریق ، کارفرما میتواند طرح را در کنار هم دیده .و مقایسه راحت تری داشته باشد -.این موضوع به سهولت و دقت بیشتری در انتخاب طرح لوگو انجامیده و تا حد زیادی از سردرگمی و دودلی دوباره  او میکاهد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست