آموزش طراحی لوگو در پنج مرحله

۱- دلیل نیازتان به لوگو را درک کنید-
۲- پیش از آغاز طراحی برندتان، برنامه ریزی کنید-
  • هویت برندتان را تعریف کنید-
  • الهاماتی را بیابید-
  • رقبایتان را چک کنید-
۳- لوگویتان را طراحی کنید-
  • سبک طراحی‌تان را انتخاب کنید-
  • مناسب‌ترین نوع لوگو را بیابید-
  • به رنگتان توجه کنید-
  • مناسب‌ترین طرح نوشته را بیابید-
۴- فرایند طراحی را برنامه ریزی کنید-
  • با طراحتان گفت و گو کنید-
  • گزینه‌هایتان را ارزیابی کنید-
  • نبایدهای طراحی لوگو را بشناسید-
۵- از لوگویتان استفاده کنید-
۱- چرا به یک لوگو نیاز دارید و چرا باید فوق العاده باشد؟
یک طراحی کامل لوگو و هویت  علامت تجاری برای کسب و کار

کسب و کار واقعاً همانند یک قرار ملاقات عاشقانه است؛ شما در تلاش هستید تا مشتریان مناسب را جذب کرده و آن‌ها را کاملاً عاشق و دلباخته‌ی برندتان سازید- پس لوگویتان را به عنوان عکستان بر روی پروفایل یک سایت دوست یابی در نظر بگیرید- این عکس دلیل خواهد شد که اشخاص به شما علاقه مند شده و بخواهند شما را زیادتر بشناسند (و یا به شما توجه نکنند، زیرا برای آن‌ها مناسب نیستید)- شما می‌خواهید به عالی ترین شکل دیده شوید، اینطور نیست؟ لوگویتان، تاثیری عظیم بر برداشت اولیه از کسب و کارتان خواهد داشت: به متقاضی درباره‌ی برندتان اطلاعات می‌دهد تا تصمیم بگیرند برای آن‌ها مناسب هستید یا خیر-

۲- پیش از اینکه طراحی لوگویتان را آغاز کنید

آموزش طراحی لوگو قسمت ۲

* هویت برندتان را تعریف کنید-

شما می‌خواهید که این لوگو، هویت برندتان را منتقل سازد و بدین منظور، ابتدا باید دریابید که هسته‌ی اصلی هویت برندتان چیست- وقتی که به طور واضح دریافتید که چه چیزی شما را منحصر به شخص ساخته و برندتان بیانگر چیست، تصمیم گیری درباره‌ی گزینه‌های طراحی که آن تصویر را تکمیل و کامل می‌سازند، زیاد آسان‌تر خواهد بود-

برای اینکه بفهمید هویت برندتان چیست، می‌توانید سوالات زیر را از خودتان (و یا از مشتری) بپرسید:

1-         چرا این کسب و کار را آغاز کردیم؟

2-         چه باورها و ارزش‌هایی برای ما، به عنوان یک شرکت، اهمیت دارند؟

3-         ما چه کاری را بهتر از دیگران انجام می‌دهیم؟

4-         چه چیزی ما را خاص می‌سازد؟

5-         اگر ما می‌توانستیم برندمان را در سه کلمه توصیف کنیم، این کلمه هاچه بودند؟

6-         آن سه کلمه‌ای که می‌خواهیم مشتریانمان برای توصیف ما استفاده کنند، چه هستند؟

* الهاماتی را بیابید-

فرایند طراحی

دشوارترین قسمت فرایند طراحی می‌تواند جست و جو برای الهام باشد- خوشبختانه، ما چند راهنمایی برای شما آماده کرده‌ایم که کارتان را زیاد آسان خواهند ساخت-

*کارتان را با طوفان مغزی آغاز کنید-

شاید شما یک شخص ادراکی هستید و می‌خواهید کارتان را با جمع آوری نظرات گفتاری آغاز کنید- ممکن هست برای دستیابی به ظاهر و احساسی که به دنبالش هستید، تنها به یک جلسه‌ی مناسب طوفان مغزی نیاز داشته باشید- در این‌جا سه مرحله گفته شده هست که به شما در رسیدن به نظرات خلاقانه کمک می‌کنند:

از قوانین طوفان مغزی پیروی کنید

1-         از قوانین طوفان مغزی پیروی کنید: طوفان مغزی یعنی اینکه تمامی نظرات را بیان کرده (حتی آن‌هایی را که زیاد بد هستند) و آن‌ها را یادداشت کنید- حتی یک ایده‌ی زیاد بد نیز می‌تواند دلیل آغاز گفت و گویی بشود که به راه‌حلی فوق العاده منتهی می‌شود-

2-         همانند مشتریانتان فکر کنید: فهرستی از کلماتی ایجاد کنید که برندتان را توصیف کرده و مشخص می‌سازند که می‌خواهید دیگران از آن چه ادراکی داشته باشند- همانند شخصی در بازار هدفتان فکر کرده و چیزی که برایتان اهمیت خواهد داشت را در نظر بگیرید-

3-         همه‌ی اشخاص را درگیرد سازید: طوفان مغزی یک شخص خوب است، اما تنها گوناگونی و تفاوت هست که می‌تواند معجزه ایجاد کند- تمامی اشخاص از همه‌ی قسمت‌ها یا حتی دوستان یا شرکای تجاری را به دور هم جمع کنید- هر چه دیدگاه‌ها و نظرات زیادتر باشند، بهتر هست-

طوفان مغزی برای لوگویتان

هنگامی که زمان طوفان مغزی برای لوگویتان است، از تفکر خارج از جعبه و کمی متفاوت بودن نترسید- می‌بینید که چطور لوگو “بلک استون دوهه” به زیرکی ایده‌هایی را با یکدیگر ترکیب کرده‌ که لزوماً آن‌ها را مرتبط به یکدیگر نمی‌دانید؛ ترکیب کرگدن و سنگ- این گزینه‌های ابتکاری لوگو به آن‌ها این اجازه را می‌دهد تا ابراز هویت کرده و در میان جمعیت، برجسته‌تر باشند-

*یک تابلوی احساسات بسازید-

اگر شخصی بصری هستید، تابلوی احساسات می‌تواند ابزاری فوق العاده برای الهام  قسمتی به شما باشد- می‌توانید یک تابلوی واقعی را با بریدن و چسباندن تصاویر (در این‌جا، سایت پینترست یک انتخاب مناسب خواهد بود) بسازید- به سادگی، تمامی تصاویری را که مجذوبتان می‌کنند جمع آوری کنید؛ این تصاویر ممکن هست لوگوهای دیگر، ترکیبات رنگ و تصاویر یا نقش‌ها باشند- خواهید دید که تابلوی احساساتتان به سرعت نشان خواهد داد که به چه سبک و ویژگی‌های طراحی تمایل و کشش دارید-

چطور می‌توانید کسب و کارتان را در لوگویتان ترسیم کنی

فکر کنید چطور می‌توانید کسب و کارتان را در لوگویتان ترسیم کنید- “فِرِش اند تِیستی”، یک غذای محلی و سالم بوده و لوگوی محصولاتشان نیز به خوبی نشان می‌دهد که این سبزیجات با دست برداشت شده‌اند- اگر به دنبال زیبایی مشابه هستید، تابلوی احساساتتان ممکن هست شامل تصاویری از لوگوهای محصولات، تصاویر دست ساز و اشکال و رنگ‌های طبیعی باشد؛ یا ببینید که چطور لوگوی “ولکر” هویت  علامت تجاری را در نشانی خشن به تصویر می‌کشد اما هم‌چنان حاوی احساسی لوکس هست- تابلوی احساساتتان به شما این فرصت را می‌دهد تا تمامی این عناصر را در کنار یکدیگر جمع آوری کنید-

 لوگو ارگانیک

طراحی لوگو کلاسیک و جاودانه

*به رقابت توجه کنید-

بهترین مکان برای قرض گرفتن ایده‌ها (و نه دزدین) و نظرات کجاست؟ صحنه‌ی رقابتتان! ببینید که هم‌اکنون چه چیزهایی در آن وجود دارد، چه چیزی مناسب مشتریانتان بوده و از چه چیزهایی باید اجتناب کنید- وقتی که کسب و کارهای دیگر را چک می‌کنید، فکر کنید که چه چیزی آن‌ها را نسبت به شما متمایز می‌سازد و چطور می‌توانید در طراحی لوگویتان، بر این تفاوت‌ها تاکید کنید-

لوگوی مدرن و سرگرم کننده،

مطمئن شوید که کاملاً خودتان را از رقبایتان متمایز می‌سازید- اگر تمامی کسب و کارهای دیگر در صنعتتان تنها از یک رنگ استفاده می‌کنند، احتمالاشما باید از رنگ‌ها برای برجسته شدن استفاده کنید- اگر همه‌ی اشخاص دیگر کلاسیک هستند، احتمالایک لوگوی مدرن و سرگرم کننده، توجه‌ها را به خویش جلب کند-

آموزش طراحی لوگو در ۵ گام ساده

گاهی با دیدن تغییر لوگوی یک شرکت (تغییر لوگوی زارا) مسئله طراحی لوگو برای شرکت‌های متفاوت برای ما جالب می‌شود و با روش‌های متفاوتی به دنبال آموزش طراحی لوگو هستیم تا این تغییرات را درک کنیم-

در این مورد دو دیدگاه متفاوت وجود دارد-

دیدگاه نخست مخصوص طراحان حرفه‌ای هست که طراحی آرم یک شرکت را به چند مرحله پیچیده تبدیل می‌کنند و در نهایت یک لوگو مفهومی فوق العاده طراحی می‌کنند- این در حالی هست که گروهی دیگر از ابزارها و نرم افزارهای طراحی لوگو استفاده می‌کنند که کار زیاد ساده و معمولی هست-

آموزش طراحی لوگو به طور حرفه‌ای

اگر شما هم به فکر آموزش طراحی لوگو به طور حرفه‌ای هستید، لازم هست که پنج مرحله ساده را به طور گام به گام دنبال کنید تا یک نماد زیبا و مفهومی بسازید-

گام اول؛ بدانید لوگو چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد

قبل از طراحی یک آرم تجاری، شما باید درک کنید که لوگو چه چیزی است، قرار هست چه چیزی را نشان دهد و چه چیزی باید انجام گردد- لوگو فقط یک علامت خاص نیست، بلکه لوگو نشان دهنده نام تجاری یک کسب و کار هست که اطلاعات متفاوتی را از طریق شکل، فونت، رنگ یا تصاویر نشان می‌دهد (حتماً مطلب  علامت تجاری چیست را در اینجا مطالعه کنید)-

لوگو برای جلب اعتماد

لوگو برای جلب اعتماد، ایجاد شناخت و تحسین برای یک شرکت یا محصول الهام قسمت هست و کار ما به عنوان طراح آن برای ایجاد یک آرم این هست که کار مورد نظر را در قالب لوگو نشان دهیم- در حقیقت ما باید بدانیم که در آموزش طراحی لوگو دقیقاً دنبال چه چیزی هستیم و می‌خواهیم چه چیزی را به     مشتری     نشان دهیم-

گام دوم؛ با اصول مؤثر طراحی لوگو آشنا باشید

حالا که می دانید لوگو چیزی را انجام می‌دهد و قرار هست چه چیزی را نشان دهد، لازم هست با ابزارها و اصولی که قرار هست یک لوگو بزرگ را ایجاد کنند آشنا باشیم و قوانین اساسی و اصول طراحی مؤثر در لوگو را بشناسیم- اصول مؤثر در آموزش طراحی لوگو را   میشود   به پنج اصل ساده تقسیم کرد:

لوگو باید ساده باشد

هرچه طراحی یک لوگو ساده‌تر باشد امکان به رسمیت شناخته شدن آن آسانتر هست و از طرفی اجازه می‌دهد که لوگو به عنوان یک نشانه همه کارها، و به یادماندنی شناخته گردد- یک آرم خوب بدون اغراق، یک چیز غیر منتظره و منحصر به شخص هست که در هیچ کدام از قسمتهای آن زیاده روی وجود ندارد-

لوگو باید به یاد ماندنی باشد

توصیه می‌کنم که به  بعضی  از برندهای معروف در دنیا توجه کنید- پس از اصل سادگی، بیاد ماندن ویژگی مهم دیگر لوگوهای برتر هست- یک طراحی مؤثر لوگو باید به یاد ماندنی باشد و در عین حال ساده بودن لوگو را در ذهن     مشتری     حک کند-

لوگو باید بی نظیر باشد و محدود به زمان نباشد

یکی از  موردها زیاد مهم در آموزش طراحی لوگو هست که یک لوگو خوب باید بی نظیر و منحصر به شخص باشد- در حقیقت شما باید بررسی‌های متفاوتی را بر روی لوگو طراحی شده انجام دهید و مطمئن شوید که آیا طرح مورد نظر برای ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ سال مؤثر خواهد بود یا خیر؟!

لوگو باید پویا و چند کاربردی باشد

لوگوی خوب و مؤثر باید بتواند در انواع رسانه‌ها و برنامه‌های کاربردی مانند وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند به خوبی کار کند- به همین دلیل هست که قالب استفاده شده برای لوگو اهمیت ویژه‌ای دارد- تغییر کاربری یک آرم از یک سایت به یک گوشی هوشمند زیاد مهم هست و می‌تواند اندازه آن را تغییر دهد-  پس انتظار شما از لوگو این هست که در همه شرایط فقط یک تصویر خاص را نشان دهد-

لوگو باید مناسب و متناسب باشد

طراحی یک لوگو دقیقاً باید با هدف مورد نظر همخوانی داشته باشد- به عنوان مثال، قرار هست یک لوگو برای فروشگاه اسباب بازی کودکان طراحی کنید، لازم هست که از یک فونت و طرح رنگی کودکانه استفاده کنید- لوگوی مربوط به این حوزه برای یک شرکت حقوقی مناسب نیست- در حقیقت طراحی لوگو و شکل آن تابع هدف نهایی ماست و   میشود   هر کدام از مشاغل را در دسته‌های متفاوت قرار داد تا عالی ترین لوگو از لحاظ شکل ظاهری و فونت برای آنها طراحی گردد-

قوانین طراحی آرم

گام سوم؛ از موفقیت‌ها و اشتباهات دیگران درس بگیرید

اگر بندهای قبلی را مطالعه کرده باشید، الان شما با قوانین طراحی آرم یک شرکت آشنایی دارید و نیز تفاوت بین یک لوگو خوب و بد را تشخیص می‌دهید- با اطلاع از اینکه کدام یک از لوگوها موفق شدند و دلیل موفق شدن آنها چیست، می‌توانید عوامل مؤثر در خوب شدن یک لوگو را بشناسید-

علامت تجاری کلاسیک Nike Swoosh

به عنوان مثال، اجازه دهید که  علامت تجاری کلاسیک Nike Swoosh را چک کنیم-

این لوگو توسط کارولین دیویدسون در سال ۱۹۷۱ و تنها با هزینه ۳۵ دلار طراحی شد و هنوز هم به عنوان یک لوگو قوی و بیاد ماندنی که به راحتی مقیاس پذیر هست شناخته می‌شود- این آرم ساده و مینیمال نشان دهنده وال مجسمه معروف الهه یونانی پیروزی هست-

در حقیقت این دلیل شده که  علامت تجاری نایک به عنوان پوشاک ورزشی زیاد بزرگ و معروف باشد- نایک فقط یکی از چندین آرم بزرگ و معروف دنیا هست که نمونه‌های مشابه زیادی دارد- شما هم می‌توانید نمونه‌های متفاوتی از این لوگوها را پیدا کنید و دلایل موفقیت آنها را پیدا کنید-

آرم گوگل

به عنوان  قسمتی از آموزش طراحی لوگو توصیه می‌کنم که یک نگاه ساده به آرم گوگل بندازید- در حقیقت هم نمونه‌های معروف و هم نمونه‌های ناشناخته زیادی در دنیای اینترنت وجود دارد که شما می‌توانید کیفیت، سادگی و بیادماندنی بودن را در ساختار آنها ببینید-

لوگوهای ناموفق

البته احتمالا بد نباشد که به طرف مقابل هم نگاهی بیندازیم- امروزه لوگوهای ناموفق زیادی وجود دارد .که هر کدام از آنها به دلایل متفاوتی دچار مشکل شدند.  در این مطلب به نمونه‌های ناموفق اشاره نخواهیم بشود که از لحاظ حرفه‌ای چندان درست نیست، اما با چند جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید انواع متفاوتی از آنها را پیدا کنید و به شما در آموزش طراحی لوگو کمک می‌کنند.

گام چهارم؛ یک فرآیند طراحی لوگو مشخص برای خویش ایجاد کنید

حالا ما می دانیم لوگو چه چیزی است، چه اصول و قواعدی در طراحی آن نقش دارد و چه چیزی دلیل ایجاد لوگو موفق می‌شود. پس می‌توانیم فرآیند طراحی خویش را آغاز کنیم. زیادتر اوقات  این قسمت از کار در ۵ مرحله انجام می‌گیرد .و هر کدام از آنها کارهای مخصوص به خویش را دارند-.  و نباید این نکته را فراموش نکنیم. که هر شخصی روند طراحی خاص خویش را دارد و تجربه در این موضوع زیاد مهم هست. تجربه اشخاص در شناخت طراحی لوگو و نیز موفقیت‌ها و شکست‌های آنها مشخص می‌کند که فرایند طراحی باید به چه شکل باشد-

به طور خلاصه یک فرایند طراحی لوگو شامل ۷ مرحله زیر می‌شود:
  • طراحی مختصر و اولیه
  • تحقیق و هویت بخشی
  • طرح بندی و ساختار سازی.
  • نمونه سازی و مفهوم سازی.
  • ارسال به متقاضی برای بررسی.
  • بازبینی و اضافه کردن موردها دلخواه مشتری.
  • ارائه فایل به متقاضی و ارائه سایر سرویس گرافیک در صورت نیاز مشتری.
آموزش طراحی لوگو

در نهایت شما یک فایل به مشتریان خویش تحویل می‌دهید. که باز هم امکان نقد و چک آن وجود دارد. پس شما همیشه در آموزش طراحی لوگو باید بدانید. که احتمال ویرایش مجدد نتیجه کار شما هم وجود دارد-.

گام پنجم؛ آشنایی با نرم افزارهای طراحی لوگو

پس از اینکه فرآیند طراحی خویش را مرتب کردید. و یک فایل اولیه کاغذی از آن آماده کردید، حالا باید به سراغ نرم افزارهای گرافیکی بروید-  .زیادتر اوقات  نرم افزارهایی مانند Adobe Illustrator در این مورد استفاده بیشتری دارند، اما شما می‌توانید نرم افزارهای دیگر حتی مانند .فتوشاپ را هم امتحان کنید- .فقط به عنوان یک نکته به خاطر داشته باشید .که همه  موردها و مراحل توسط کامپیوتر انجام می‌شود .و طراحی اولیه شما بر روی کاغذ زیاد تأثیر گذار هست-.

فرایند دیجیتالی کردن لوگو

پس از آنکه ایده‌های اولیه و طرح‌های خویش را از جریان طوفان مغزی دریافت کردید. (در مطالب بعدی به چک طوفان مغزی هم خواهیم پرداخت)، می‌توانید. وارد کار با کامپیوتر و فرایند دیجیتالی کردن لوگو خویش شوید-. پس از چند ساعت یا چند روز کار طرح اولیه دیجیتالی خویش را به متقاضی ارسال کنید، پیشنهادات و انتقادات آن‌ها را بگیرید .و نسخه را بازبینی کنید، در نهایت پس از تکمیل لوگو آن را به متقاضی خویش تحویل دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Button