اصول طراحی لوگو و آرم
آنچه در این مطلب می خوانید

تبلیغات
برای اینکه با مفهوم کلی و کارایی لوگو یا آرم یا نشانه زیادتر آشنا شویم، و بدانیم لوگو چیست؟ و چه کاراییهایی دارد؟ و اصلاً چرا هر بیزینس باید نشانه داشته باشد؟ و اینکه لوگو چه تأثیری در روند رشد بیزینس دارد؟ باید ابتدا بدانیم، آرم یا نشانه چه موقع و از کجا به وجود آمد؟ و اصلاً چرا هر بیزینس نیاز به آرم دارد؟ و لوگو برای چه نیازی به وجود آمده است؟
برای پاسخ به این سؤالات باید به سالهای ۱۷۶۰ میلادی تا ۱۸۶۰ میلادی برگردیم-
لوگو برای چه نیازی به وجود آمده است؟
در بین سالهای ۱۷۶۰ تا ۱۸۶۰ میلادی که انقلاب صنعتی به وجود آمد، بهطورنمونه در آمریکا تولیدکنندگان زیادتر کردن پیدا کردند و شروع به تولید کالاهای جدید کردند و تنوع بین محصولات زیادتر کردن یافت و همینطور تنوع بین کیفیت محصولات هم زیادتر شد و تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند محصولات خودشان را برای خریداران بین کالاهای دیگر موجود در بازار مشخص کنند، این ایده را به وجود آوردند که، هر تولیدکننده امضای خویش را روی بستهبندی کالاهای خویش درج کند تا مشخص بشود که، کدام محصول برای کدام شرکت تولیدکننده هست- و ازآنپس هر شرکت امضای مخصوص خودش را یا نشانهای روی کالاهایش درج میشود- و اینگونه بود که آرم یا نشانه به وجود آمد-
اصلاً چرا هر بیزینس نیاز به آرم دارد؟
آرم ازاینرو به وجود آمد که، کالاها بین تنوع محصولات مشابه شناخته شوند و برای این نیاز به وجود آمد که، تولیدکنندگان بتوانند تمایز محصولات و کالاهای خویش رابین دیگر کالاها نشان بدهند و به این وسیله بهگونهای خویش را معرفی کنند و بتوانند محصولات خودشان را در ذهن مردم ماندگار کنند-
معرفی علامت تجاری و محصولات
و ازاینرو نشانه یا آرمی که روی محصولاتشان درج میکردند، معرفی علامت تجاری و محصولات آن شرکت تولیدکننده بود و باید نشانه هر شرکت، محصولات و خدماتشان را به خوبی نمایش میداد- و آرم هر شرکت بتواند ویژگی آن محصول را عنوان کند- و زیرا رقابت بین محصولات مشابه شرکتها به وجود آمده بود، هر تولیدکننده برای اینکه فروش خویش را بالاتر ببرد، باید روی معرفی محصولات خویش بین مردم کار میکرد و بهوسیلهٔ لوگو و آرم مخصوص خود، محصولاتش را در ذهنها ماندگار میشود- و کیفیت محصولاتش را بهوسیلهٔ همان لوگو و نشانه در ذهن مشتری حک میشود-
اهمیت داشتن لوگو خوب
اهمیت داشتن لوگو خوب اینجا پدیدار شد که، هر شرکت که لوگوی بهیادماندنی تری داشته باشد، متقابلاً فروش بیشتری هم خواهد داشت- و لوگو هر شرکت، معرف شخصیت و ویژگی آن شرکت هست- و بهنوعی میشود گفت لوگو، چهرهٔ هر بیزینس هست و اولین چیزی که دلیل میشود مردم محصولی را به یاد بیاورند، لوگو آن شرکت هست که در ذهن مشتری حکشده باشد- و بر این اساس لوگو هر بیزینس از اهمیت زیاد زیادی برخوردار هست- و هزینه کردن برای یک لوگو خوب عاقلانهترین کار برای یک بیزینس هست تا بتواند هم در ذهن مردم ماندگار بشود و متقابلاً فروش محصولاتش را زیادتر کردن دهد-
مهمترین ویژگی یک لوگو خوب
مهمترین ویژگی یک لوگو خوب ماندگاری در ذهن و به یادآوردن آن لوگو هست و آن لوگو باید به خوبی بتواند چهرهٔ بیزینس شمارا نمایش دهد و مهمترین کار یک دیزاینر و طراح لوگو این هست که بتواند چهرهٔ بیزینس شمارا به خوبی طراحی کند-
این موضوعات مسائل کلی درباره لوگو آرم یا نشانه هست در ادامه دربارهٔ جزییات و اصول طراحی لوگو و آرم زیادتر توضیح خواهیم
چهرهٔ بیزینس
موضوع چهرهٔ بیزینس مسئلهٔ زیاد حائز اهمیتی هست- یک دیزاینر هنگام طراحی لوگو با دست باید به این موضوع حتماً توجه و دقت داشته باشد زیرا در طراحی لوگو با فوتوشاپ، کورل یا ایلوستریتور هر رنگ یک مفهوم و هر شکل یک نماد و هر فونت یک سبک خاص را به بیننده القا میکند-
و خیلی مسائل دیگر که حتماً باید به آنها توجه بشود و یک لوگو دیزاینر باید آشنایی کامل و علم کامل همهٔ این موردها را داشته باشد- تا بتواند چهرهٔ بیزینس را به عالی ترین نحو ممکن نمایش دهد-
جهت طراحی لوگو
البته احتمالاجهت طراحی لوگو کارفرما هم نظراتی برای لوگو خویش داشته باشد که بخواهد ..در طراحی شما اعمال کند، اما مسئلهٔ مهم اینجاست که شما باید نظرات کارفرما را بشنوید اما، احتمالاهمهٔ آنها قابلاجرا نباشد و شما که یک طراح و دیزاینر حرفهای لوگو هستید، باید علم کافی برای توضیح و توجیه کارفرما داشته باشید .تا آنها را متقاعد کنید. که طراحی شما حول محور دانش و علم طراحی لوگو با فوتوشاپ، کورل یا ایلوستریتور انجام میشود. و همهٔ اینها را با دلیل و برای رشد و پیشرفت آن کسبوکار بکار میبرید-
لوگو
بهطورنمونه وقتی برای یک بانک بخواهید. لوگو طراحی کنید و کارفرما بخواهد که لوگو را به رنگ قرمز و زمینهٔ مشکی برایش طراحی کنید. این نکته اصلاً قابلقبول نیست .و شما باید او را توجیه کنید که رنگ قرمز برای لوگو بانک در ذهن مشتری بیاعتمادی القا میکند .و امکان اینکه ۳۰ درصد از کسانی که از طریق لوگو با آن بانک آشنا میشوند، به آن بانک اعتماد نکنند، زیاد زیاد هست-
آنهم فقط به خاطر رنگی که انتخابشده!
طراحی لوگو
و با توضیحات منطقی و علمی خویش به کارفرما ثابت کنید که در این کار متخصص هستید- .حتی اگر با نپذیرفتن نظرات کارفرما آن پروژه را از دست بدهید، اما برای خویش اعتبار بر جا گذاشتهاید و اگر آن کارفرما پروژه طراحی لوگو را به شما ندهد، درنهایت اعتبار و تخصص خویش را به او ثابت کردهاید. و امکان این موضوع که همان کارفرما برای شما متقاضی جذب کند. و شمارا معرفی کند زیاد زیاد هست-.
چون شما تخصص و علم خویش را در ذهن او ثابت کردهاید. و اگر شخصی به دنبال یک طراح لوگو متخصص باشد، احتمال اینکه همان کارفرما شمارا معرفی کند، زیاد هست. و شکی در آن نیست-.
پس از بیان علم طراحی لوگو خویش ترسی نداشته باشید
و با اعتمادبهنفس از علم خویش دفاع کنید. و اگر هم درنهایت با توضیحات شما کارفرما بر اجرای نظر خویش پافشاری داشت، حداقل شما مشاوره خویش را بهعنوان یک متخصص دادهاید. و به او گفتهاید .که نظراتش بر اساس علم آموزش طراحی لوگو صحیح نیست-.
و این موضوع از شما صلب مسئولیت شده هست .و برای نتیجهٔ کار مسئلهای بر دوش شما نخواهد بود .و مسئولیت اجرای طرح بر دوش کارفرماست-.
اینجاست که موضوع دفاع از لوگو اهمیت خویش را نشان میدهد-
وقتی میگوییم یک دیزاینر باید لوگویی طراحی کند، که بتواند با دلیل و علم آموزش طراحی لوگو از طرح خویش دفاع کند. و برای هر جزء لوگو توضیح و دلیل داشته باشد، .منظور این هست. و وظیفهٔ یک دیزاینر و طراح لوگو این هست .که بتواند به کارفرما مشاوره خوبی درزمینهٔ نشانهاش به او بدهد .و مثل یک دوست دلسوز و دانا درزمینهٔ آموزش طراحی لوگو برای رشد آن کسبوکار به آنها مشاوره دهد-.
لوگو چی نیست
برای اینکه بدانیم لوگو چیست؟ ابتدا باید بدانیم لوگو چه چیزهایی نیست؟ .یعنی چه طرحهایی را نمیتوان گفت لوگو و بهعنوان لوگو معرفی گردد-. بهطور مثال.
1- کشیدن چند خط کنار هم بدون اصول طراحی لوگو و آرم ( اصطلاحاً خطخطی) لوگو نیست!
2- ترکیب چند شکل هندسی مثل مربع و مثلث و دایره کنار هم لوگو نیست!
3- دانلود عکس از گوگل و بهعنوان آرم شرکت چاپ کردن روی محصول لوگو نیست!
4- کپی کردن لوگو رقبا بهعنوان آرم خویش لوگو نیست!
5- اصولاً هر شکل یا فونتی که فیالبداهه طراحی میکنید .و از طرح خویش خوشتان میآید لوگو نیست!
به طرحهایی لوگو میشود گفت،پس به هر طرح که میبینید نمیتوان گفت لوگو! به طرحهایی لوگو میشود . گفت، که بر اساس فرمول و اصول طراحی لوگو و آرم و دانش آموزش طراح لوگو طراحیشده باشند. و روی جزء جزء طرح تأمل شده باشد .و هر جزء رنگ و فونت و آبجکت بنا به دلیلی و به شیوهٔ اصولی طراحیشده باشد-.
نه اینکه صرفاً یک عکس آماده .یا چند شکل هندسی یا یک متن زیبا یا کپی کردن را بهعنوان لوگو معرفی گردد-
و هر چیز غیراصولی را نباید بهعنوان لوگو پذیرفت-.
این حداقل کاری هست که یک طراح حرفهای به آن واقف هست .و شخصی که دانش آموزش طراحی لوگو داشته باشد با یک نگاه متوجه غیراصولی بودن طرح میشود-.
یک فرمول تخصصی برای خلق یک لوگو حرفهای.