بازاریابی دیجیتال
آنچه در این مطلب می خوانید

تبلیغات
در سال ۱۳۹۹ مهمترین سوالی که برای مدیران بازاریابی پیش میآید این هست چقدر از بودجه تبلیغات خویش را به دیجیتال مارکتینگ اختصاص دهند؟ سرویس دیجیتال مارکتینگ چیست و کدامیک موثرتر هستند؟
1- در سالهای اخیر دیگر مردم وقتشان رو کمتر با خواندن روزنامه یا دیدن تبلیغات در تلویزیون سپری میکنند؛ قسمت زیادی از زمان مشتریان شما پای تماس همراه یا کامپیوتر یا تبلت میگذرد و شما باید بتوانید در آنجا با مشتریان خویش ارتباط برقرار کنید-
2- اگر شما صاحب کالا یا سرویس هستید و میخواهید ارتباط مؤثرتر و موفقتری با مخاطبین علامت تجاری خویش داشته باشید بیشک حضور شما در رسانههای دیجیتال ضروری هست- دیجیتال مارکتینگ دیگر ترندی در حوزه بازاریابی نیست بلکه برعکس یک ابزار هست برای موفقیت در حوزه بازاریابی و و تبلیغات، چرا که برخلاف دیگر ترندهای بازاریابی، شما هر فعالیت خویش را میتوانید اندازهگیری کنید-
بازاریابی دیجیتال تبلیغ
3- در یک تعریف ساده، بازاریابی دیجیتال تبلیغ محصولات و سرویس با استفاده از دستگاههای الکترونیکی یا اینترنت هست- این برنامه شامل پیام رسانی متنی،ویدئو، اپلیکیشن، پادکستها، بیلبوردهای الکترونیکی، تلویزیون دیجیتال و کانال های رادیویی و غیره هست- بازاریابی دیجیتال به یک سازمان امکان میدهد کمپین ها، محتوا و استراتژی خویش را تجزیه و تحلیل کند تا بفهمد چه کاری انجام میدهد-
جهت ورود به دنیای دیجیتال مارکتینگ
یا بهبود فعالیت کسب و کارتان با شماره ۰۲۱۸۸۸۷۰۷۲۲ تماس بگیرید تا همکاران ما در شرکت تبلیغاتی لاوان به شما در این زمینه کمک کنند- نیز برای آشنایی با سرویس آژانس تبلیغاتی لاون به صفحه سرویس ما مشاهده کنید-
تبلیغات دیجیتال در برابر تبلیغات سنتی، کدامیک را انتخاب کنیم؟
تبلیغات دیجیتال
طبق پیشبینیهایی که صورت گرفته و قسمت بزرگی از آن محقق شده است، حجم تبلیغات دیجیتال از تبلیغات سنتی در کشورهای توسعه یافته سبقت گرفته و این ترند در ایران نیز در حال شکل گرفتن هست-
تفاوت بازاریابی آفلاین با دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
مهمترین نکته در اهمیت و تفاوت دیجیتال مارکتینگ با دیگر ابزارهای بازاریابی Marketing در قسمت تعاملی آن هست- فضای وب و شبکه های اجتماعی Social Networks امکانی را در اختیار صاحبان کالا و سرویس میدهد تا بتوانند بدون واسطه با مشتری یا متقاضی خویش تعامل کنند-
همچنین دیجیتال مارکتینگ برخلاف مابقی ابزارهای تبلیغاتی و بازاریابی سنتی قابل اندازهگیری هست و این موضوع مهمترین ویژگی آن هست- با تعریف شاخص اندازه گیری کلیدی KPI میشود مقدار موفقیت یک کمپین تبلیغات دیجیتال را نسبت به بودجه و هزینه انجام شده اندازهگیری کرد؛ چیری که در مورد رسانههای آفلاین همچون تبلیغ در نشریات و بیلبورد قابل محاسبه نیست و در مورد تبلیغات تلویزیونی نیز به شکل دقیق اندازه گیری نمیشود-
اما سوال بعدی این هست که سرویس دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
به طور کلی در دو بستر وب و شبکه های اجتماعی ارائه میشود:
بستر وب
- بهینه سازی موتور جستجو یا سئو مارکتنیگ
- طراحی وب سایت
- تبلیغات دیجیتال مانند تبلیغات همسان و تبلیغات بنری و تبلیغات کلیکی
- ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل
- بازاریابی تولید محتوا مانند تهیه و تالیف مقاله ، ریپورتاژ آگهی و روابط عمومی الکترونیک
- بازاریابی ویدئوی یا ویدئو مارکتینگ
- تبلیغات در گوگل یا گوگل ادز یا گوگل ادوردز
- صفحات فرود یا لندینگ پیج
بستر شبکه های اجتماعی
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- بازاریابی تولید محتوا
- کمپین دیجیتال مانند کمپین تولید محتوا توسط کاربر UGC
- تبلیغات در شبکه های اجتماعی مانند تبلیغات اینستاگرام ، تبلیغات تلگرام
چالشهای دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
اما در حوزه دیجیتال مارکتینگ سه چالش بزرگ وجود دارد، نخست اینکه تنوع رسانههای آنلاین دلیل میشود تا صاحبان علامت تجاری برای برنامهریزی و فعالیت در هر رسانه با مشکل روبرو بشوند؛ دهها شبکه اجتماعی، سرویسهای ایمیل مارکتینگ و وبسایتهای پربازدید تنها قسمتی از رسانههای آنلاین هستند- برای همین اکثر شرکتها استراتژی دیجیتال مارکتینگ خویش را موازی با برنامه های بازاریابی خویش به شکل داخلی نوشته و مدیریت و تولید محتوای آن را برونسپاری میکنند-
سرویس دیجیتال مارکتینگ
دوم هزینه پایین و باور اشتباه به عدم نیاز به تخصص در رسانههای آنلاین در مقایسه با سایر رسانهها هست که دلیل میشود تعداد زیادی از برندها با رویکردهای حرفهای و غیرحرفهای برای تبلیغ به این فضا هجوم بیاورند و این خودش سبب تشدید رقابت میشود- فراموش نکنید که برخلاف تبلیغات سنتی، تبلیغات دیجیتال کاری بلند مدت هست و نیاز به شناخت کافی از فضا و مشتری دارد-
سوم اینکه انفجار اطلاعات در رسانههای آنلاین دلیل میشود مشتری شما با حجم زیادی از تبلیغات روبرو گردد- بسیاری از این اشخاص با واقعیت آن کالا یا خدمت زیاد آشنایی نداشته و سبب کم شدن اعتماد مصرفکننده نسبت به همه تبلیغات در فضای مجازی میشود-
راهحل خروج از این چالشها در فضای تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
خوبی دیجیتال مارکتینگ
این هست که یک بستر دوجانبه برای شما مهیا میکند و میتوانید ازنظر مشتریانتان نیز مطلع شده و با اعداد دقیق بدانید چه مطالبی برای مشتری شما جذابتر هست- اما این موضوع بهتنهایی کافی نیست، شما باید بتوانید یک رابطه خوب با مشتریهایتان داشته باشید، تا هم ازنظرت آنها آگاه شوید و هم بتوانید انتظارات مشتریهایتان را برطرف کنید-
رسانههای آنلاین
ایجاد رابطه و تعامل با مشتریان، یکی از برتریهای محسوس رسانههای آنلاین نسبت به سایر رسانهها هست- حالا شما با این داشتهها میتوانید استراتژی بازاریابی و فروش کالا یا سرویس خویش را تحلیل کنید و ببینید چهکارهایی جواب مناسب را میدهد و چهکارهایی نه-
در دیجیتال مارکتینگ باید با تولید محتوای جذاب به مشتریان خویش این حس رو منتقل کنید که برای شما فروش تنها دغدغه نیست و در تلاش برای بالاتر بردن سطح زندگی آنها هستید- تمام نظرات مشتریها را بهدقت رصد کرده و تشویقشان کنید داستانهای خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، این کلید موفقیت شما در دنیای امروز هست-
مشاهده ساختار فریمورک RACE در حوزه برنامهریزی دیجیتال مارکتینگ
مزایای دیجیتال مارکتینگ
تبدیل آسان و راحت
بازاریابی دیجیتال به مشتریان شما اجازه میدهد بلافاصله پس از مشاهده آگهی یا محتوای شما اقدام کنند- آنها میتوانند بر روی یک لینک کلیک کنند یا یک پست وبلاگ را ذخیره کنند و سریعاً در قیف فروش حرکت کنند- ممکن هست آنها بلافاصله خرید نکنند، اما با شما در ارتباط خواهند بود و به شما فرصتی میدهند تا با آنها ارتباط برقرار کنید-
ارتباط زیادتر با مشتریان
بازاریابی دیجیتال به شما امکان میدهد. تا در زمان واقعی با مشتریان خویش ارتباط برقرار کنید- مهمتر از همه، این امکان را به شما میدهد. تا با شما ارتباط برقرار کنند .و در نهایت میتواند حس وفاداری به علامت تجاری ایجاد کند-
نتایج کمی
استراتژی بازاریابی برای اینکه بدانید استراتژی بازاریابی شما کار میکند، باید دریابید. که چه تعداد متقاضی جذب میکند. و در نهایت چه مقدار درآمد دارد- اما چطور میتوانید .این کار را با یک استراتژی بازاریابی غیر دیجیتال انجام دهید؟.
بهره وری هزینه
بازاریابی دیجیتال نه تنها به مخاطبان وسیع تری نسبت به بازاریابی سنتی می رسد .بلکه هزینه کمتری نیز به همراه دارد-
دستیابی به یک گسترده جغرافیایی.
وقتی یک تبلیغ را به طور آنلاین انجام میدهید، مردم میتوانند بدون توجه به مکانشان، آن را ببینند در نتیجه تبلیغات شما به گسترهی وسیعتری از مخاطبان دست پیدا میکند-.
چرا دیجیتال مارکتینگ باید جزئی از فعالیت شرکت شما باشد ؟
- بازاریابی دیجیتال عمدتاً به دلیل دستیابی به مخاطبان گستردهای از مردم برجسته شده هست. ۸۹ درصد آمریکاییها از اینترنت استفاده میکنند و ۳۱ درصد تقریبا به طور مداوم آنلاین هستند-. به عنوان یک بازاریاب مهم هست که از این مساله با حضور تبلیغاتی آنلاین بهرهمند شوید-.
- بازاریابی دیجیتال
- باید یکی از تمرکزهای اصلی استراتژی کلی بازاریابی در هر کسب و کار باشد-. قبلاً به هیچ عنوان راهی وجود نداشت که در تماس مداوم با مشتریان خویش بمانید.- اما اگر شما هرچه زیادتر از فرصتهای بازاریابی دیجیتال استفاده کنید، زیادتر میتوانید. پتانسیل رشد شرکت خویش را تحقق بخشید-.
- اگر شما بازاریاب باشید
- احتمالاً در بازار دیجیتال با چالش های جدیدی روبرو هستید- .کافی نیست .که فقط مشتریان خویش را بشناسید؛ شما باید آنها را بهتر از هر کس دیگری بدانید. تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید. تا آنها پذیرای پیام شما باشند- .تعامل در شبکههای اجتماعی یکی از ارکان مهم در موفقیت کسب و کار شما هست-.
- برای انجام این کار، شما به یک دیدگاه یکپارچه از ترجیحات .متقاضی و انتظارات در تمام کانالها، وب سایتهای ارتباط جمعی، موبایل، پست مستقیم، نقطه فروش و غیره نیاز دارید- هرچه متقاضی .شما نسبت به رفتار و اولویتهای شما عمیقتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها را در تعاملات پر سود وارد کنید-.