برند ساز محصولات چیست

بدون داشتن یک برندینگ قوی، که از محصولتان حمایت کند، احتمال کمی وجود دارد که یک خریدار شما را به جای رقیب انتخاب کند- امروزه با گسترده شدن بازار و وجود گزینه‌های زیاد برای انتخاب در مقابل مشتریان، اهمیت برندسازی محصولات بیش از هر وقت دیگر احساس می‌شود-

برندسازی محصول به کالاهای موجود در فروشگاه شما هویت می‌دهد- برندسازی خوب می‌تواند به محصولات خاص شما اجازه دهد تا در برابر آنچه رقیب عرضه می‌کند، خودنمایی کنند و در     مشتری     شما وفاداری‌ای ایجاد کند که او را به فروشگاه شما سوق می‌دهد-

این هویت اجزای زیادی دارد از جمله:

  • لوگوها
  • طراحی
  • بسته‌بندی
  • ساختار پیام‌رسانی
  • نام‌ علامت تجاری و شعار
  • سایت
  • و …

برندسازی محصولات یک کار نیست بلکه برایند مجموعه‌ای از فعالیت‌های استراتژیک، طراحی، بازاریابی و تبلیغات هست-

این اجزاء برای ایجاد یک ارتباط عاطفی با متقاضی گردهم آمده‌اند- اگر این رو برندسازی و ایجاد یک ارتباط عاطفی اصولی کاری اسخت هست- برندسازی محصول شامل جنبه‌های متفاوتی از محصول (و به طور کلی فروشگاه) شما هست که در کنار هم بر احساس خریداران تأثیر می‌گذارد-

برندسازی

انگار همان قولی هست که محصولات شما و نحوه‌ی عرضه‌ی آنها به مشتریان می‌دهند- برندسازی به شدت تحت تأثیر انتظاراتی هست که شما توسط محصولات خویش در مصرف‌کنندگان ایجاد کرده‌اید و مه هست که آیا این انتظارات را برآورده می‌کنید یا خیر-

جدول محتویات

  • 1 برندسازی محصولات فروشگاه

o          1-1 کارهای خسته‌کننده | طراحی هویت محصول

o          1-2 کارهای تکراری| استراتژی سرویس به مشتری

          1-2-1 1- ثبات داشته باشید

          1-2-2 2- تیم خویش را نیز درگیر کنید

  • 2 نمونه‌هایی از برندسازی محصولات بزرگ

o          2-1 کوکاکولا

o          2-2 تارگت

o          2-3 هارلی دیویدسون

برندسازی محصولات فروشگاه

ممکن هست تا اینجا برندینگ برای شما مفهومی مبهم باشد- اما خبر خوب این هست که تا انتهای مقاله همه‌چیز را درباره برندسازی خواهید فهمید- اگر بتوانید برای برندسازی محصولات فروشگاهتان یک استراتژی بنویسید خواهید توانست کاری کنید که محصولات فروشگاه خودشان با مشتریان ارتباط برقرار کنند و احساسات مثبتی را در آنها برانگیزند-

نکات زیر مواردی هستند که باید هنگام تدوین استراتژی برندسازی محصول در خاطر داشته باشید:

کارهای خسته‌کننده | طراحی هویت محصول

قبل از شروع تماس با گرافیست و درخواست لوگوهای جدید و جذاب برای محصولات، قدمی به عقب بردارید- تحقیق و پژوهش کنید که پژوهش نقطه‌ی شروع هر فعالیتی هست-

در فرایند پژوهشی باید به سؤالاتی از این دست پاسخ دهید:

  • ارزش‌ها و باورهای کسب‌وکار من چیست؟
  • هدف از تولید محصولات من چیست؟
  • به چه شخصی سعی می‌کنم خدمت کنم و چرا؟
  • مشتری ایده‌آل من دربار‌ه‌ی جهان چطور فکر می‌کند؟ سلایق و ترجیحاتش چیست؟ چه چیزی دلیل می‌شود در آنها احساس ارزشمند بودی به وجود بیاید؟ چطور می‌توانم با آنها در یک سطح عاطفی عمیق ارتباط برقرار کنم؟
  • محصول من چه قولی به مشتریان می‌دهد؟ و آیا آن را عملی می‌کند؟
  • مردم در حال حاضر خط تولید و تجارت من را چطور می‌بینند؟
  • چگونه می‌خواهم افراد، تجارت و محصولات من را در حال پیشرفت ببینند؟

این سؤالات ممکن هست شما را ملزم به بیرون رفتن و مصاحبه با مشتریان، گفتگو با خریداران و شناسایی بازخوردِ بازار کنند-

کارهای تکراری| استراتژی سرویس به مشتری

تمرکز بر روی سرویس متقاضی می‌تواند تصورات منفی را به نظرات مثبت (و مشتریان وفادار) تبدیل کند- بدین منظور لازم هست دو کار انجام دهید:

1- ثبات داشته باشید

برندسازی محصول، نیازمند داشتن انسجام و ثبات در طراحی تصاویر، طراحی محصول، کیفیت و پیام‌رسانی هست- برای ایجاد یک  علامت تجاری منسجم، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پیامِ علامت تجاری واضحی ایجاد کنید که هر محصول باید آن را منتقل کند-
  • پالت رنگی برای طرح‌های خویش مشخص کنید-
  • یک راهنما تهیه کنید تا به وضوح بیان کند که لحن علامت تجاری شما چیست-

2- تیم خویش را نیز درگیر کنید

اگر محصولات شما بتوانند ارتباطی عاطفی با مشتریان‌تان ایجاد کنند، درصورتی‌که تیم انسانی شما توان پشتیبانی از تلاش‌های برندسازی‌تان را داشته باشد، تصور کنید قادر به خلق چه شگفتی‌هایی خواهد بود- آنها را آموزش دهید که با هر خریداری تعامل برقرار کنند-

این منابع عبارتند از فلسفه‌ها، ارزش‌ها و مأموریت‌های شرکت شما- آیا تیم شما بزرگ‌ترین اهداف شما را به عنوان خرده‌فروش درک می‌کنند؟ آیا می‌دانند فروشگاه و محصولات شما می‌خواهد چه پیامی را ارسال کند؟ این اطلاعات را به آنها بدهید و به آنها نیز اجازه دهید تا براساس آن عمل کنند- می‌توانید برای تعامل با مشتری، دستورالعمل‌هایی را ارائه دهید که منعکس‌کننده‌ی نوع شخصیت فروشگاه شما باشد-

نمونه‌هایی از برندسازی محصولات بزرگ

اگر هنوز مطمئن نیستید که چطور می‌توانید این ایده‌ها را در ایجاد برندی قوی برای محصول خویش عملی کنید، چک کنید که

چطور دیگران محصولاتشان را برندینگ می‌کنند-

کوکاکولا

قطعا بیش از 100 سال صدرنشینی در مسابقه میان نوشابه‌ها به خاطر هیچ‌چیز نبوده هست- همه چیز کوکاکولا از وبسایت گرفته تا کانال‌های اجتماعی و فعالیت‌های تبلیغاتی، پیام و حس ثابتی را منتقل می‌کند- کوکاکولا در مسئله ثبات در برندینگ محصولات خویش سخت‌گیر است؛ از آرم‌ها، کمپین‌های تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی و حتی شکل بطری‌های آنها-

تارگت

شما می‌توانید تقریباً هر نوع تبلیغاتی از خرده‌فروشی تارگت را تماشا کنید و دقیقاً بفهمید که تبلیغ متعلق به تارگت است؛ حتی بدون دیدن لوگوی تارگت-

احساس خارق‌العاده، سرگرم‌کننده و پرانرژی همراه با جنبه‌ی زیبایی‌شناختی، به یادماندنی و کاملاً مطابق با شخصیت شرکت و چگونگی احساس مشتریان‌شان هست- این تمام آن چیزی هست که یک  علامت تجاری عالی باید دارا باشد؛ آنچه دلیل می‌شود خریداران، این فروشگاه را به رقبای ارزان‌تر یا مناسب‌تر ترجیح دهند-

هارلی دیویدسون

اگر برندسازی هدایت احساسات باشد، هارلی دیویدسون آن را به عالی ترین شکل انجام می‌دهد- این شرکت موتورسازی تلاش‌های زیادی برای برقراری ارتباط کاملاً واضح میان مشتریان با شرکت و مالک آن می‌کند- مشتریان احساس می‌کنند که  قسمتی از چیزی هستند که منحصر به صاحبان موتورسیکلت و سوارکاران حرفه‌ای هست- برندینگ می‌تواند دشوار باشد، زیرا زیادتر آن، کار با عواطف و احساسات هست تا امور ملموس و عینی-

 

در آخر

در ذهن داشتن نکات زیر، به شما در ایجاد هویت برای کالاهایی که می‌فروشید کمک می‌کند تا محصولات انتخابی شما بتوانند، در مقابل مشتریان خویش خاص و منحصربه‌فرد ظاهر شوند:

  • برندسازی
  • در مورد احساس و عواطف هست- بگذارید ارزش‌ها و رسالت شما، شما را راهنمایی کند- از خودتان بپرسید می‌خواهم مشتریان راجع به فروشگاه خرده‌فروشی من و محصولات آن چطور فکر کنند؟
  • اگر محصولات شما قول یک چیز را بدهند و مشتریان به چیز دیگری برسند، برندسازی خراب می‌شود- اطمینان حاصل کنید که هم در زمینه‌ی طراحی و بسته‌بندی و هم در پیام‌رسانی و تحویل خود، هماهنگ هستید-
  • برندسازی،
  • نتیجه‌ی داشتن لوگوی عالی یا بسته‌بندی عالی یا محصول با کیفیت بالا نیست، بلکه ترکیب همه‌ی این چیزهاست- شما می‌توانید از طریق این عناصر ملموس مانند لوگو و طراحی، پیامی هماهنگ ایجاد کنید و تجربه‌ی خاصی را از طریق خویش محصولات ارائه دهید؛
آشنایی با اصول برندسازی

ارزش افزوده‌ای که ارزش ویژه‌ی  علامت تجاری با خویش به همراه دارد،  زیادتر اوقات  ناشی از باور به کیفیت برتر و دل‌بستگی‌های احساسی هست- مثلا نایکی (Nike) با پیوند دادن محصولاتش به ستارگان ورزشی، انتظار دارد مشتریانش تعلقات احساسی خویش را نسبت به ستارگان با خرید محصولات نایکی ارضا کنند- طرح و شکل کفش‌های نایکی تنها دلیل به فروش رفتن آنها نیست-

اصول برندسازی

برندسازی

برندسازی ، فرایند معنا بخشیدن به یک نام هست- برندسازی مجموعه‌ای از راهکارهاست که به نام تجاری شما هویت مشخصی داده و جایگاه آن را در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز می‌کند- برندسازی شامل مباحث متفاوتی زیرا جایگاه یابی و جایگاه سازی برند، انتخاب نام مؤثر برای برند، ایجاد طبقه‌بندی جدید، انتخاب رنگ  علامت تجاری و طراحی لوگو برای آن، بسط  علامت تجاری یا محدود نمودن دامنه تمرکز، عمق و ارزش برند، روابط عمومی، رویدادسازی، تبلیغات و … می‌باشد-

در حقیقت در برندسازی تلاش بر این هست که مشخصه‌های  علامت تجاری را که در قسمت بالا هم به آن اشاره شد، به نحوی در ذهن مشتریان جایگذاری بشود و بتواند جایگاه خوش حسی برایشان داشته باشد- به زبان دیگر   میشود   برندسازی را اینگونه تعریف کرد: «جایگاه ذهنی یک  علامت تجاری در ذهن مشتریان و بازارهدف آن کسب‌وکار-»

اصول برندسازی و روش‌های برندسازی

برندسازی حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه هاست- هر قدر تعداد این پیام‌ها زیادتر و محتوای آن‌ها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد- برندسازی آن قدرها هم ساده نیست، چراکه هیچگاه دو  علامت تجاری مثل هم عمل نمی‌کنند(اصول برندسازی)- در حقیقت هدف اصلی برندسازی این هست که یک کالا یا یک تجارت از رقبایش متمایز دیده شوند- پس نمی‌توان برای تمامی برندهای موفق، یک فرمول جادویی واحد در نظر گرفت- برای ساختن یک  علامت تجاری پرجذبه باید ۵ اصل را رعایت کنید: ۱- متمایز شوید- ۲- همکاری کنید- ۳- نوآوری کنید- ۴- اعتبار ببخشید- ۵- فرهنگ سازی کنید- هشت ابزار در اختیار مدیران بازاریابی قرار دارد تا از طریق آن با مشتریان ارتباط برقرار کرده و یک  علامت تجاری قوی در بازار بسازند: تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، فروش شخصی، بسته‌بندی، رویدادها و حامی گری، سرویس مشتری

تعریف  علامت تجاری

مانند سفری هست که در طول آن کسب‌وکارتان را کشف می‌کنید- این کار ممکن هست دشوار، زمان‌بر و ناخوشایند باشد- در این مسیر، لازم هست دست‌کم برای پرسش‌های زیر پاسخی مناسب بیابید:

  • مأموریت کسب‌وکار شما چیست؟
  • محصول یا خدمت شما چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارد؟
  • در حال حاضر، مشتریان شما چه نظری درباره‌ی کسب‌وکار شما دارند؟
  • تمایل دارید از طریق چه ویژگی‌هایی مشتریان‌ و کسب‌وکارتان را به هم پیوند دهید؟

تحقیق کنید- از نیازها، عادات و خواسته‌های مشتریان فعلی و بالقوه‌ی خویش آگاه شوید- به آنچه گمان می‌کنید که می‌دانید اتکا نکنید؛ بلکه مطمئن شوید

-از آنجا که  علامت تجاری سازی و توسعه‌ی استراتژی  علامت تجاری ممکن هست پیچیده باشد، حتما از تخصص و دانش مؤسسات ارائه‌دهنده‌ی مشاوره‌ در زمینه  علامت تجاری سازی بهره ببرید-

پس از اینکه برندتان را تعریف کردید، چطور باید آن را به دیگران معرفی کنید؟ به توصیه‌های ساده‌ی زیر که آزمون خویش را پس داده‌اند، توجه کنید- یک لوگوی مناسب انتخاب کنید- لوگوی خویش را در معرض دید همگان قرار دهید-

پیام  علامت تجاری خویش را مشخص کنید

– پیام‌های کلیدی که می‌خواهید به دیگران منتقل کنید، کدامند؟ همه‌ی کارکنان باید از ویژگی‌های  علامت تجاری شما آگاه باشند-

برند باید یکپارچه باشد-

اصول برندسازی مفهوم  علامت تجاری شما باید در همه‌ی ابعاد کسب‌وکارتان جاری باشد، در طرز پاسخ دادن به تلفن‌ها، در طرز لباس پوشیدن شما و کارکنان‌تان و امضای نامه‌ها و در همه چیز-

برای کسب‌وکارتان «لحنی» در نظر بگیرید که بازتابی از برندتان باشد- این لحن باید در تمامی ارتباطات نوشتاری و تصویرسازی‌ها، آنلاین یا غیر آنلاین، به کار گرفته گردد- ا

گر  علامت تجاری شما حسی دوستانه القا می‌کند، لحن شما باید محاوره‌ای باشد- اگر برندتان شیک و مجلسی است، کمی رسمی‌تر باشید- برای اینکه فرآیند  علامت تجاری سازی را بهتر انجام دهید،

سعی کنید شعار تبلیغاتی داشته باشید-

یک شعار به‌یادماندنی، پرمعنا و کوتاه تهیه کنید که نشان‌دهنده‌ی ماهیت  علامت تجاری شما باشد-

برای ابزارهای بازاریابی خود، قالب و استانداردهایی مطابق با برندتان طراحی کنید- در همه‌ی ابزار و روش‌ها باید طرح، رنگ، لوگو، شکل و احساس یکسانی وجود داشته باشد- لزومی ندارد تجملاتی باشید، فقط ثابت‌قدم باشید و این رویه را حفظ کنید- صادق باشید- اگر آنچه برندتان وعده می‌دهد را ارائه ندهید، مشتریان نه تنها شما را به دیگران توصیه نمی‌کنند بلکه خودشان هم دیگر به شما رجوع نخواهند گردد-

کلمات برجسته :

برای  علامت تجاری سازی چه باید کرد، مراحل ساخت برند، مراحل ساخت برندسازی، عناصر برندسازی، متد های ایجاد برند، آشنایی با اصول برندسازی، آشنایی با متد های برندسازی نوین، شناخت اصول برندسازی

برندسازی چیست؟

برندسازی یکی از متد های بازاریابی در شکل گیری برندی فعال و کسب و کاری موفق هست- اما جدا از این تعریف پایه نکات با اهمیت زیاد زیاد دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به چک هر کدام از آنها خواهیم پرداخت- برندسازی همان چیزی هست که شغل شما برای حل کردن آشفتگی و جلب توجه متقاضی ایده آل شما نیاز دارد- خلق هویت  علامت تجاری همان چیزی هست که خریداران بار نخست را به متقاضی های دائم تبدیل می بشود و مخاطبان بی تفاوت و کسانی که قبلا حسی نسبت به شما و یا نام و نشان شما نداشته اند را به تبلیغ کنندگان  علامت تجاری شما تبدیل می کند- این همان اهرمیست هست که شما را در تاثیر گذاری هرچه زیادتر و شناساندن کسب و کارتان به مخاطبان بازار هدف شما یاری می دهد-

به عبارت دیگر، اگر می خواهید در شغل خویش موفق شوید

، باید پروسه برندسازی را مهم بشمارید

اما چرا، دقیقاً، برندسازی اینقدر مهم است؟ چه نتیجه ای در پس پرده برندسازی نهفته هست که همه کسب و کارها از کوچک تا بزرگ به دنبال پیاده سازی اصول آن میباشند؟ و چطور می توانید کسب و کار خویش را برنامه ریزی کنید و سر و سامان دهید که تأثیر واقعی بر مخاطبان بازار هدف خویش بگذارد و در دل و ذهن آنان دوخته گردد؟ در این مقاله، به چک اصول و عناصر برندسازی خواهیم پرداخت و از اهمیت آن پرده برداری خواهیم گردد-

 

منظور از برندسازی چیست؟

برندسازی از حدود 350 سال پس از میلاد وجود داشته و از کلمه “Brandr” گرفته شده هست. که به معنی “سوختن” در زبان نورسینای باستان هست-.

در دهه 1500، این به معنای علامتی بود که دامداران به منظور نشان دادن مالکیت بر دام های خویش می زدند-.

با این حال، امروزه برندسازی پای خویش را فراتر از قدیم نهاده هست. و چیزی زیادتر از یک آرم و نشان هست-. برندسازی را   میشود   واکنش احساسی مخاطبان و مشتریان یک کسب و کار به آن مجموعه دانست-.

برند شما مجموعه ای از احساسات مخاطبانتان نسبت به نام مجموعه شما میباشد-

اما برندسازی را   میشود   مجموعه اقداماتی دانست. که شما برای پرورش همین احساسات در مخاطبانتان انجام میدهید- به عبارت دیگر،  علامت تجاری شما اسم کسب و کار شماست،.

علامت تجاری سازی

اما  علامت تجاری سازی فعلیست. که در برای ماندگار کردن و گره زدن برندتان با عواطف مخاطبانتان انجام میدهید-. وقتی یک آرم و لوگو طراحی میکنید، برندسازی کرده اید-.

وقتی پیام  علامت تجاری خویش را توسعه میدهید.، به روند برندسازی کمک کرده اید-. هنگامی که با تیم بازاریابی خویش برای ایجاد طوفان تبلیغاتی در یک کمپین تبلیغاتی جمع می شوید. نیز در حال برندسازی هستید- هر اقدامی که برای شکل دادن به نام تجاری خویش انجام دهید، به طور خلاصه، در زمره برندسازی قرار خواهد گرفت-.

هویت  علامت تجاری

دقیقا همان چیزیست که شما را از سایر رقابتان متمایز می کند-. خلق هویت  علامت تجاری سوخت موتور محرک شما برای داشتن. برندی ماندگار و محبوب هست-. اما این که یک هویت  علامت تجاری چطور ساخته .و پرداخته می بشود .چیزیست که قبلا در مقاله آموزش خلق هویت  علامت تجاری به آن پرداخته ایم-.

آموزش گام به گام خلق هویت  علامت تجاری

عناصر برندسازی

در زیر لیستی از عناصر که به منظور ایجاد ارتباط هر چه .صمیمی تر با مخاطبان و خلق هویت برندی ماندگار نیاز هست را ارائه خواهیم داد:

  • پیام علامت تجاری

Brand Statement

پیام  علامت تجاری و ارزش هایی که  علامت تجاری شما به مخاطبانتان ارائه می دهد. جز پایه ای ترین عناصر برندینگ به حساب می آید- این پیام میتواند نکته ای کوتاه و پر معنی باشد که در بر گیرنده اهداف. و آرمان های سازمان شماست- این پیام نمایانگر حال و آینده کسب و کار شماست-

  • دستورالعمل های علامت تجاری

Brand Guidelines

با استفاده از پیام  علامت تجاری و چشم انداز مجموعه به عنوان ستون های سازمان، .استراتژی  علامت تجاری شما می تواند همه  موردها عملیاتی و هویتی کسب و کار شما را در بر بگیرد.

– تمامی این اصول و دستور العمل ها در قالب کتابچه ای تحت عنوان کتابچه هویت  علامت تجاری در اختیار شما و سایر همکارانتان قرار خواهد گرفت. تا تمامی نکات مربوط به نحوه استفاده .از عناصر هویت  علامت تجاری شما مانند آرم و لوگوی سازمانتان را بدانند-. در این کتابچه تمامی نکات. ریز مرتبط با  علامت تجاری شما، مانند پالت رنگی، نحوه استفاده از لوگو، سایز و سایر ریز نکاتی که باید رعایت بشود گنجانده شده هست-.

  • آرم و لوگو
Logo Design

لوگوی شما چهره شرکت شماست. و طراحی آرم و لوگوی شما مسلماً مهمترین عنصر برندینگ شما برای مجموعه تان خواهد بود-. در طول فرایند طراحی آرم، به این فکر کنید. که هویت  علامت تجاری شما چیست و چطور می خواهید توسط مشتریان خویش درک گردد.- جواب به این دو سوال می تواند روش را برای طراحی بهتر آرم و لوگو هموار کند- توجه به یازده نکته پیش از طراحی لوگو زیاد اساسی میباشد-.

  • وب سایت

Web Design

طراحی سایت شما نیز یک مرحله مهم برای برندسازی هست-. وب سایت شما جزیی از دارایی های  علامت تجاری شماست .

و وقتی مشتریان شما از آن بازدید می کنند، باید از نظر بصری جذاب، کاربردی آسان و مهمتر از همه بازتابی از هویت شما و برندتان باشد- شبیه به آرم خود، برای انتخاب عناصر طراحی وب خویش (مانند طرح و فونت) به کتابچه راهنمای  علامت تجاری خویش مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Button