-مقدمه‌ای بر تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، در حقیقت تبلیغاتی هستند که در شبکه‌های اجتماعی به دست مخاطبان هدف می‌رسند- در چند سال گذشته، بسیاری از شرکت‌ها و برندها قسمت بزرگی از درآمد خویش را مدیون تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند.

زیرا شبکه‌های اجتماعی به قسمت مهمی از زندگی روزانه عموم مردم تبدیل شده و بر نحوه دریافت و انتشار اطلاعات تاثیر چشم‌گیری داشته‌اند- همین مسئله در کنار ارتباط دوطرفه با مخاطبان، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی را برای شرکت‌ها و برندها جذاب کرده هست.

در حال حاضر، در سرتاسر جهان، مردم از شبکه‌های اجتماعی فراوانی از نکته فیسبوک (Facebook)، یوتیوب (YouTube)، واتس‌اپ (WhatsApp) و غیره استفاده می‌کنند- در ایران، پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توییتر هستند .و شبکه‌های پرطرفداری مانند فیسبوک و یوتیوب کمتر مورد توجه قرار کاربران ایرانی قرار دارند.

هر یک از این پلتفرم‌های شبکه اجتماعی،

در ابتدای کار ویژگی منحصر‌به‌فردی را به مخاطبان ارائه کرده که بعدا توسط رقبا تقلید شده‌اند- برای مثال، اسنپ چت (snapchat) اولین شبکه‌ای بود که قابلیت Story را ارائه داد.

و این قابلیت بعدا توسط اینستاگرام (Instagram) کپی‌برداری شد- با این‌حال، هر یک از این شبکه‌ها ویژگی‌هایی دارند که آن را از سایر شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کنند و همین مسئله دلیل تفاوت مقدار کاربران و نوع نمایش تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی می‌شود- به طور‌نمونه :

  • لینک‌سازی و شبکه‌سازی از طریق +Facebook، LinkedIn، Google
  • میکروبلاگ‌نویسی از طریق Twitter، LinkedIn، Tumblr
  • تبلیغات بنری و تصویری (عکس) از طریق Instagram، Facebook، Pinterest، SnapChat
  • تبلیغات ویدیویی از طریق YouTube، Facebook Live ، Periscope، Vimeo
  • تبلیغات صوتی از طریق Spotify و سایر پلتفرم‌های مشابه صورت می‌گیرد-

شاخص‌های کلیدی موفقیت برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

فعالان شبکه‌های اجتماعی از طریق شاخص‌های متفاوتی، مقدار موفقیت  علامت تجاری و پست‌های خویش را می‌سنجند- سه شاخص زیر ممکن هست در پلتفرم‌های متفاوت به اسامی متفاوتی شناخته شوند.

و به دلیل سادگی در محاسبه، توسط همه اشخاص استفاده می‌شوند. با این حال، توجه به این نکته ضروری هست که هیچ‌کدام از این شاخص‌ها به تنهایی نشان‌دهنده مقدار موفقیت در شبکه‌های اجتماعی نیستد؛ بسته به نوع کسب‌و‌کار و هدفی که شخص یا  علامت تجاری از حضور در فضای مجازی دنبال می‌کند، باید شاخص‌های دیگری مختص به آن شخص یا شرکت (بازگشت سرمایه، سهم از دیالوگ مخاطبان (Share of Voice)و اثرگذاری) نیز مورد چک قرار گیرند.

برخی از این شاخص‌ها را با هم مرور کنیم:

  • Reach:

  • یا فراگیری تعداد دفعاتی هست. که یک پست برای یک کاربر نمایش داده شده هست- اکثر اشخاص reach و impression را به اشتباه، دو معیار مشابه می‌بینند-.
  • شاخص reachیکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت در شبکه‌های اجتماعی هست
  • زیرا شما هر چه مقدار reach بالاتری داشته باشید .یعنی در برندآگاهی و دیده شدن محصول یا برندتان موفق‌تر عمل کرده‌اید- این امر موجب می‌شود .تا مراحل بعدی (گرفتن لید(lead)، عضویت(subscription)  و سایر معیارهای نرخ تبدیل (Conversion Rate)) را راحت‌تر به نتیجه برسانید-
  • Engagement:

  • در حقیقت نرخ هر نوع تعامل کاربر با یک پست است؛ خواه این تعامل صرفا پسندیدن (like, hear, favorite, etc-) پست باشد،. یا بازنشر و نوشتن یک کامنت.این معیار نیز یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی عملکرد پست یا تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی است؛
  • اگر مقدار Reach شما بالا باشد
  • اما کاربر تعامل و ارتباط لازم را با محتوای منتشر‌شده .شما در شبکه‌های اجتماعی نداشته باشد، ادامه دادن به این روند بی معنی هست.در حقیقت با شاخص تعامل کاربر شما می‌توانید کیفیت و محبوبیت محتوای خویش را چک و برای بهترکردن آن اقدام کنید.
  • Conversion:
  • نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate درواقع تبدیل دیده شدن تبلیغ به یک فعالیت هست.کاربر با انجام هر فعالیتی پس از دیدن تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، نرخ تبدیل آن تبلیغ را بالا می‌برد-.
  • این فعالیت می‌تواند، تماس، کلیک، خرید، پر کردن فرم، ثبت‌نام و غیره باشد-. برای بالا بردن نرخ تبدیل در تبلیغات دیجیتال یا حتی تبلیغات آفلاین، داشتن CTA مناسب، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر هست.- براساس گزارش Forbes، عالی ترین CTAها شامل ” با ما تماس بگیرید”، ” همین حالا بخرید”،” زیادتر بدانید” بوده هست-.
تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی چطور صورت می‌گیرد؟

به سه صورت کلی   میشود   از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ یک محصول یا  علامت تجاری استفاده کرد:

پلتفرم‌های تبلیغاتی مختص هر شبکه اجتماعی (Sponsored Ads)

اگرچه اکثر شبکه‌های اجتماعی از نکته فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست، ساندکلاد، اسپاتیفای و غیره، از انواع متفاوت تبلیغ (تبلیغات ویدئویی، تبلیغات بنری و صوتی) پشتیبانی می‌کنند،.

ولی این نوع تبلیغات همگی به‌صورت تبلیغات همسان نمایش داده می‌شوند

تا اثری منفی بر تجربه کاربری مخاطبان نداشته باشند- لازم به ذکر هست. که بعضی از شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، از این نوع تبلیغ پشتیبانی نمی‌کنند- برای استفاده از این تبلیغات که  زیادتر اوقات  با نام

“Sponsored” قابل تشخیص از سایر محتوای منتشرشده. در شبکه‌های اجتماعی هستند،. باید از خویش این پلتفرم‌ها تبلیغ را با تعرفه‌های مشخص خریداری کنید-.

اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های موثر در تبلیغات دیجیتال هست .که امروزه برندها و آژانس‌های تبلیغاتی از آن برای موفقیت زیادتر تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند-.

اینفلوئنسرها

یا هر شخص پرمخاطب در شبکه‌های اجتماعی، خویش در حکم یک رسانه عمل می‌کنند. این اشخاص در زمینه‌های متفاوت از نکته نوع زندگی‌شان، کسب‌و‌کار یا هر چیز دیگری مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند. تبلیغ یک محصول یا  علامت تجاری توسط این اشخاص که به هر دلیلی مورد قبول عموم مردم هستند، اثربخش‌تر هست. به‌همین‌دلیل، برندها از این قبیل اشخاص برای معرفی  علامت تجاری یا محصولات خویش استفاده می‌نمایند.

بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

همان‌طور که از نام آن مشخص است، بازاریابی ویروسی به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود. که در آن محتوای تولید‌شده با سرعت زیاد، درست مثل سرعت تکثیر ویروس، از طریق مخاطبان به‌صورت داوطلبانه .و دلخواه باز نشر داده شده یا به اشتراک گذاشته می‌شود.

تبلیغات وایرالی

جزو آن دسته از تبلیغات هستند که به استراتژی قوی نیاز دارند. این نوع از تبلیغات باید از نظر نوع کانال منتشرشده، خلاقیت و محتوا، پتانسیل بالایی برای دست به دست شدن بین مخاطبان داشته باشد.

تبلیغات ویروسی یا وایرال کم هزینه هستند،

در کوتاه‌ترین زمان Reach بالایی می‌گیرند و  علامت تجاری شما را در ذهن مخاطبان تثبیت می‌کنند.با این حال، باید پذیرفت که ریسکی در این نوع تبلیغات وجود دارد؛ زیرا قسمت مهمی از موفقیت این نوع تبلیغات، وابسته به مخاطبان هست .که تصمیم بگیرند محتوای شما را بازنشر کنند یا خیر-

نکات پایانی

  • مهم‌ترین ویژگی شبکه‌های اجتماعی

  • برای کسب‌و‌کارها، امکان ارتباط دوجانبه و دیالوگ با مشتری     هست .و بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای یک  علامت تجاری به همراه داشته باشد. بنابراین، سعی کنید. با استفاده از ابزارهای گوناگون، صحبت‌های پیرامون  علامت تجاری و محصول خویش را رصد کنید .و فعالانه پاسخگوی مخاطبان خویش باشید.

 

  • هنگام تهیه محتوا،
  • به ویژگی‌های پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید. و نوع کاربران آن توجه داشته باشید؛ برای مثال، محتوایی که برای اینستاگرام تهیه می‌شود الزاما برای توییتر مناسب نیست. عدم توجه به این مهم، در عالی ترین حالت، دلیل اتلاف منابع شما می‌شود.

 

  • سرعت عمل و پذیرش ریسک واکنش‌های مخاطبان در فضای مجازی از اهمیت زیادی دارد؛ چه در پاسخگویی به مخاطبان و چه در واکنش به رویدادهای متفاوت- پس از افرادی برای مدیریت فضای مجازی خویش استفاده کنید .که به کسب‌و‌کار و ارزش‌های سازمانی شما آشنایی کامل دارند. علاوه بر آن به آنها آزادی عمل دهید .تا بتوانند به سرعت به چالش‌های پیش‌آمده پاسخ دهند .و از فرصت‌ها بهره ببرند- این امر نیازمند پذیرش ریسک اشتباه‌های احتمالی هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست
Call Now Button