راهنمای جامع ایده پردازی برای لوگو

adboon-7

تبلیغات

لوگو، چهره‌ی شرکت شماست و اولین چیزی هست که مشتریان، رقبا و تقریباً همه‌ی اشخاص روی کره‌ی زمین به کسب و کارتان نسبت می‌دهند- هیچ اجباری نیست! اما بهتر هست لوگویتان مناسب باشد-

طراحی یک لوگوی جذاب

اما طراحی یک لوگوی جذاب، اصیل و مناسب برای  علامت تجاری نیاز به یافتن ایده‌های ناب دارد که کار دشواری هست-

اما نگران نباشید؛ ما فهرستی از نکاتی در رابطه با طوفان مغزیِ مفاهیم طراحی لوگو تهیه کرده‌ایم که هوش را از سر مشتریانتان می‌پرانند- این نکات دلیل می‌شوند در رقابت یک قدم جلوتر بوده و یک مدعی جدی در تالار مشاهیر  علامت تجاری به شمار بروید (البته این تالار در واقعیت وجود ندارد، اما اگر وجود داشت، این فهرست به شما کمک می‌کرد تا جزو اعضای اصلی آن باشید):

۱- از قوانین طوفان مغزی پیروی کنید-

فرایند طوفان مغزیِ لوگو مشابه فرایند طوفان مغزی خلاصه‌ی یک مقاله، برنامه‌ی کسب و کار یا نام جدید  علامت تجاری هست و باید از قوانین آن پیروی کنید-

قوانین طوفان مغزی چیستند؟
  • متوقف نشوید: اگر ایده‌ای دارید، آن را بیان کنید- طوفان مغزی، زمان خویش سانسوری نیست، بلکه زمان آن هست تا تمام چیزهایی را که در ذهنتان می‌گذرند، بیان کنید-
  • همه‌ی ایده‌ها را بنویسید: تمامی ایده‌هایی را که از ذهنتان می‌گذرند، بنویسید؛ حتی اگر ایده‌ای بد، مسخره یا احمقانه‌ای به نظر برسد- در طوفان مغزی باید لیستی کامل از همه‌ی ایده‌هایتان تهیه کنید- آیا ایده‌ای دارید که می‌تواند “بدترین ایده‌ی تاریخ” باشد؟ آن را هم بنویسید- گاها اوقات با بیان ایده‌های بد، جرقه‌ی یک گفت و گو زده می‌شود که به ایده‌های فوق العاده منجر می‌شود-
طوفان مغزی لوگو
  • زمان درست را انتخاب کنید: بهتر هست در زمان اوج خلاقیت، طوفان مغزی لوگو را انجام دهید؛ حال ممکن هست این زمان یک ساعت پس از صبحانه باشد یا چند ساعت پیش از خواب- هر وقتی که احساس می‌کنید خلاقیت در وجودتان فوران می‌کند، هوشیار بوده و تمرکز دارید می‌توانید طوفان مغزی را انجام دهید- احتمالا۱۰ دقیقه پس از صرف غذا تا حد انفجار زمان مناسبی برای این کار نباشد-
  • اجازه دهید ایده‌هایتان فوران کنند: پس از اینکه با انجام طوفان مغزی، فهرستی از لوگوهای مورد نظر تهیه کردید، وقتی از آن فاصله بگیرید و حداقل به مدت ۲۴ ساعت به آن نگاهی نیندازید- از چیزی که پس از این زمان می‌بینید، شگفت زده خواهید شد-

۲- برندتان را به خوبی بشناسید-

 

اگر می‌خواهید لوگویی که تهیه می‌کنید با برندتان تطابق داشته باشد، باید درک کاملی از برندتان داشته باشید- داستان برند، ماموریت و اهدافتان چیستند؟

فهرست از صفات و ویژگی‌هایی که برندتان
  • یک فهرست از صفات و ویژگی‌هایی که برندتان را تعریف می‌کنند، تهیه کنید: آیا برندی جذاب، پیچیده و سرزنده دارید یا برندی دوستانه و پرانرژی؟ صفاتی که برندتان را به خوبی تعریف می‌کنند، مشخص کنید- کارتان را با ۲۵ الی ۳۰ ایده آغاز کنید و در نهایت، پنج ایده‌ای را انتخاب کنید که کاملاً بیانگر برندتان هستند-
  • فهرستی از ویژگی‌هایی که می‌خواهید برندتان آنگونه به نظر برسد، تهیه کنید: آیا می‌خواهید مردم فکر کنند برندی مدرن و نوآور هستید یا می‌خواهید برندی قابل اعتماد و مطمئن به نظر برسید؟ تصویر ایده‌آلی را که می‌خواهید برندتان در بازار آنگونه به نظر برسد، ترسیم کنید؛ این تصویر، اطلاعات زیادی درباره‌ی برندتان به شما می‌دهد-
مشاهده‌ی برندتان
  • فهرستی تهیه کنید تا دریابید می‌خواهید مردم پس از مشاهده‌ی برندتان چه احساسی داشته باشند: می‌خواهید مردم پس از دیدن برندتان، چه حسی داشته باشند؟ آیا می‌خواهید پرانرژی و هیجان زده باشند یا احساس آرامش داشته باشند؟ احساساتی که می‌خواهید از مشتریان و مخاطبان هدف استخراج کنید، اطلاعات زیادی درباره‌ی ماموریت و اهداف برندتان به شما می‌دهند-

۳- عناصر طراحی لوگویی که داستان برندتان را بازگو می‌کنند، مشخص کنید-

پس از اینکه برندتان را شناختید، زمان آن هست که با استفاده از طراحی، این داستان و شرح را به واقعیت تبدیل سازید- اما چطور تصمیم بگیریم که کدام عناصر طراحی برای  علامت تجاری مناسب هستند؟ قطعاً باید یک تابلوی انگیزش طراحی تهیه کنید- تابلوهای انگیزشی به شما این امکان را می‌دهند که هر چیزی را که از نظرتان الهام قسمت هست (چه یک نقاشی، رنگ یا لوگو باشد)، در یک جا جمع کنید- سپس، می‌توانید الگوها را بیابید- از رنگ آبی زیاد استفاده شده است؟ این موضوع بیانگر این هست که احتمالاً باید در لوگویتان از رنگ آبی استفاده کنید- طرح‌های کلاسیک زیادی می‌بینید؟ پس احتمالاً باید یک لوگوی کلاسیک تهیه کنید-

 تابلوی برند

هنگام تهیه‌ی این تابلو، از هر جایی می‌توانید انگیزه بیابید- بعد با استفاده از چیزی که برایتان انگیزه قسمت است، الگوها را استخراج کنید- این الگوها به شما کمک می‌کنند مشخص کنید که چه عناصر طراحی برایتان اهمیت دارند- این  موردها عبارتند از:

نوع لوگو

لوگوی انتزاعی

لوگویی با طرح حیوانات

طرح لوگوی نمادین

لوگوی نوشتاری

ببینید که آیا نوع به خصوصی از لوگو یا تصویر گرافیکی چندین بار در تابلوی الهاماتتان پدیدار شده هست یا خیر؛ این تابلو، شاخص خوبی هست که به شما نشان می‌دهد که باید همراه برندتان به چه سمتی حرکت کنید- اگر می‍‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره‌ی لوگوها و اینکه کدام یک برایتان مناسب‌تر هست داشته باشید، به مقاله‌ی مرتبط با ۷ نوع لوگو مراجعه کنید-

فونت لوگو

فونتی که برای لوگویتان انتخاب می‌کنید، .می‌تواند نقش زیادی در تقویت برندتان ایفا کند- به تایپوگرافی روی تابلوی الهاماتتان توجه کنید و قطعاً متوجه می‌شوید که فونت‌های انتخابی  زیادتر اوقات  نشان دهنده‌ی موضوع و لحن عناصر اصلی هستند- از این  موردها برای انتخاب فوت‌هایی که برای برندتان مناسبند، استفاده کنید؛ برای مثال، استفاده از فونت‌های گِرد برای القای احساسی دوستانه، فونت‌های عجیب برای سرزنده بودن و فونت‌های بولد برای لحنی جدی‌تر-.

رنگ لوگو

رنگ زیاد مهم هست و احتمالاً در تابلوی الهامات شما چند رنگ مکرراً تکرار شده‌اند- .به آن‌ها توجه کنید! مجموعه‌ی رنگی که در لوگو استفاده می‌کنید، تاثیرات فراوانی بر مخاطبان هدفتان داشته و. می‌تواند در ایجاد احساسات و اعمال معین موثر باشد- آیا می‌خواهید به مخاطبانتان احساس اعتماد را القا کنید؟ پس بهتر هست. از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی استفاده کنید- آیا می‌خواهید. مردم از شما زیادتر خرید کنند؟ پس باید از رنگ قرمز استفاده کنید-.

لوگوی کلاسیک و قدیمی

لوگوی مینیمال

لوگوی Flat art

سبک کلی لوگویتان

اهمیت سبک کلی لوگویتان به اندازه‌ی تمامی عناصر به تنهایی هست-. سبک لوگو می‌تواند هویت  علامت تجاری را منتقل ساخته. و به مشتریان نشان می‌دهد که چه انتظاری از شما داشته باشند-.

به عکس‌ها و تصاویر روی تابلوی الهاماتتان نگاه کرده. و به سبک‌ها و موضوعات توجه کنید-. آیا تصاویر زیادی از دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی می‌بینید؟ .یک طرح قدیمی لوگو می‌تواند به القای حس  علامت تجاری قدیمی کمک کند- آیا لوازم مدرن و درخشان برایتان الهام قسمت هستند؟ پس استفاده از سبک مینیمالیستی در لوگو، این درخشندگی را القا می‌کند- آیا جدیدترین ابزارها و تکنولوژی‌ها را در تابلوی الهامات می‌بینید؟. پس از یک طراحی flat استفاده کنید که   میشود  . به جای به کار گیری ویژگی‌های پیچیده‌ی طراحی مانند رنگ زاویه‌ای، سایه‌ها و عناصر سه بعدی، از عناصرساده‌تر و باجزئیات کمتر استفاده بشود (که در پنج سال گذشته، سبک محبوب دنیای تکنولوژی بوده است)-.

۴- تمامی اشخاص تیم را درگیر سازید-

ایده‌های سرنوشت ساز در خلأ به وجود نمی‌آیند- اشخاص متفاوت، دیدگاه‌های متفاوت و ایده‌های جدیدی را بیان می‌کنند .که می‌توانید از آنها در لوگویتان بهره ببرید؛ پس تمام تیم را در فرایند طوفان مغزی درگیر سازید-.

سعی کنید اشخاص تمامی بخش‌ها را در کسب و کارتان دخیل سازید؛ اشخاص قسمت بازاریابی نسبت به اشخاص قسمت حسابداری یا عملیات یا سرویس مشتریان، ایده‌های متفاوتی دارند- تمامی این دیدگا‌های منحصر به شخص می‌توانند آگاهی بیشتری در ارتباط با اینکه دیگران چطور برندتان را می‌بینند و شما چه چیزی را باید در نهایت در آن لحاظ کنید، اعطا کنند-

بازاریابی کارآفرینی

آیا یک کارآفرین منفرد هستید؟ .مشکلی نیست! باز هم می‌توانید از کمک اشخاص بسیاری در طوفان مغزی بهره ببرید- با هر گروهی که عضو آن هستید ارتباط بگیرید،. مانند  تیم  فکری یا  تیم  یک صنعت مشخص در فیسبوک تا ببینید که آیا شخصی علاقه مند هست. ایده‌هایش را با شما به اشتراک بگذارد یا خیر-. اگر با یک مشاور و مربی کار می‌کنید، نظرش را بپرسید-. نظر پیمانکارانی را که با آن‌ها کار می‌کنید، مانند یک دستیار مجازی یا طراح وب، بپرسید تا دریابید دوست دارند چه چیزی را در لوگوی تجاری‌تان ببینند-.

اگر واقعاً هیچ شخصی را نیافتید، .با اعضای خانواده و دوستانتان که در کسب و کار و بازاریابی تجربه دارند، صحبت کنید- این اشخاص قادرند از ابعاد کسب و کاری اطلاعاتی ارائه کنند. که با دیدگاه شخصی متفاوت هستند-.

۵- طوفان مغزی با در نظر گرفتن نتیجه‌ی پایانی

هنگام طوفان مغزی به خاطر داشته باشید .که در نهایت می‌خواهید لوگو را به چه منظوری استفاده کنید- .فهرستی از تمامی مکان‌ها و فضاهایی که می‌خواهید. لوگو را در یا روی آن‌ها به کار گیرید، مانند وبسایت، اقلام بازاریابی یا محصولات شرکت، تهیه کنید-. سپس، مطمئن شوید که طرح لوگویتان در تمامی رسانه‌ها و نه فقط تعدادی از آن‌ها، به خوبی کار می‌کند-.

اگر بدانید لوگویتان قرار هست در کجا به کار برود،پیش بردن فرایند طراحی آسان‌تر خواهد بود- برای مثال، اگر بدانید .می‌خواهید .لوگویتان را روی تعدادی خودکار چاپ کنید، باید مطمئن شوید که می‌توانید. تمامی عناصر طراحی‌تان را در آن اندازه تهیه کنید.-

۶- از رقبا الهام بگیرید

انگیزه یافتن از رقبا شما را در طراحی لوگو به پیش می‌راند-.

ببینید چه شرکتی در بازار به شدت موفق است، شرکتی را انتخاب کنید .که می‌خواهید شبیه آن‌ها باشید- بعد به لوگویشان نگاه کنید و از خودتان بپرسید:

  • استفاده از چه چیزی نتیجه قسمت است؟
  • استفاده از چه چیزی نتیجه‌ای به دنبال ندارد؟
  • چگونه می‌توانید چیزی را که نتیجه قسمت هست. به لوگویتان اضافه کنید و در عین حال، برندتان دستخوش تغییر نشود-

برای مثال، فرض کنید .در حال روش اندازی یک فروشگاه اینترنتی برای ارائه‌ی محصولات کودکان هستید-. ممکن هست متوجه شوید که  بعضی  از رقبایتان همگی در لوگوهایشان از مداد رنگی استفاده می‌کنند یا احتمالاهمگی تصویری کارتونی دارند-. در هر صورت، شما نیز از آن‌ها پیروی کرده و این عنصر رایج را در لوگوهایتان به کار می‌برید؛ اما به خاطر داشته باشید. که از همه‌ی رنگ‌ها یا تصویر مشابهی استفاده نکنید- فقط از آن‌ها الهام بگیرید-.

۷- همانند مخاطبان هدفتان فکر کنید-.

اگر می‌خواهید لوگوی موثری طراحی کنید، باید خودتان را جای متقاضی بگذارید-.

لازم هست هنگام طراحی لوگو، خودتان را به جای شخصی که قرار هست آن را ببیند، یعنی مشتری، بگذارید-.

فرض کنید شما شخصی در بازار جمعیت شناختی مورد نظر هستید. و با استفاده از طوفان مغزی، فهرستی از تمامی ویژگی‌هایی تهیه می‌کنید که برای شرکتی که در آن کار می‌کنید، اهمیت دارند-. آیا می‌خواهید با شرکتی همکاری کنید که قابل اعتماد بوده .و سرویس مشتریان زیاد باکیفیتی دارد؟ آیا می‌خواهید با شرکتی کار کنید .که برندی سرزنده. و بامزه بوده و وضعیت موجود را به چالش می‌کشد؟

۸- به دنبال فرصت‌هایی برای انتقال پیام‌های نیمه خودآگاه باشید-

آیا فلش را می‌بینید؟ ما به آن، پیام نیمه خودآگاه می‌گوییم- .کارت عالی هست فدکس!

گاهی اوقات، عالی ترین عناصر طراحی لوگو آن‌هایی هستند .که نمی‌توانید بلافاصله آن‌ها را ببینید؛ دقیقاً مثل فلش میان حرف‌های “E” و x” در این لوگو که زیرکانه به این موضوع اشاره می‌کند. که آن‌ها بسته‌تان را به جایی که باید ارسال گردد، می‌برند- نمونه‌ی دیگر، کمان لوگوی آمازون هست ک.ه شبیه لبخند بوده .و به این موضوع اشاره می‌کند. که شما از تجربه‌ی خریدتان راضی و خوشحال خواهید بود-.

فهرستی از ارزش‌های برندتان تهیه کنید-. آیا ارزش‌هایتان تماماً در ارتباط با سرعت و اثر قسمتی هستند یا برندتان روی صمیمیت و در دسترس بودن تمرکز کرده است؟. ارزش‌های برندتان هر چه که باشند، آن‌ها را با استفاده از طوفان مغزی مشخص کنید. و بعد یافته‌ها را به طراحتان بدهید؛ طراحان تصویری خلق می‌کنند .که با این ارزش‌ها مطابقت داشته .و روش‌های استفاده‌ی زیرکانه‌ی آن‌ها در طراحی لوگو را در نظر می‌گیرند-

۹- به طراحتان اعتماد کنید

پس از اینکه هویت شرکتتان را با استفاده از طوفان مغزی مشخص کرده، تصاویر و سبکی را که به آن‌ها علاقه دارید، تعیین کرده .و دریافتید مشتریانتان به دنبال چه کیفیتی هستند، زمان آن هست که یک طراح پیدا کرده و کار را به او بسپارید-. یک مسابقه‌ی طراحی لوگو، گزینه‌های بسیاری را در اختیارتان خواهد گذاشت .و اگر ترجیح دهید فقط با یک طراح همکاری کنید، مطمئن شوید. که طراح مناسبی را برای این کار انتخاب می‌کنید- پس از انتخاب طراح، به او و کارش اعتماد کنید. وظیفه‌ی وی، تفسیر مفاهیم به تصویر هست .و ممکن هست .چیزی را به شما ارائه کند که اصلاً به آن فکر نکرده باشید .و در عین حال، طرحی فوق العاده باشد-.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست